2,3T vs aero
2,3T vs aero
Onko noissa itse moottorissa mitä erona? Muutakuin teho ja moottorityypin viimeinen merkki (b234r ja joku muu b234 (l?)? Käsittääkseni on, mutta mitä? Ja turbo on eri, mutta miten nokat, kytkin, laatikko, cooleri etc.?
Kun menee hermot ng900:een kunnei se mene oikein ikinä suoraan vaikka kaikki on laitettu, niin pitäisi vaihtaa tonnariin. Ja kun noita aeroja on vaikea löytää, varsinkaan sopivaan hintaan. Että ehkä täytyy sitten tyytyä 200hv cse vermeeseen.
Kun tuon nykyisen ostin niin silloinkin katselin vain tonnaria, mutta kun ei heti löytynyt kukkarolle sopivaa (ja alle 500000km ajettua) niin sorruin tuohon pieneen ritsaan. Ja kyllä on kaduttanut. Ei se varsinaisesti huono ole, mutta...
Kun menee hermot ng900:een kunnei se mene oikein ikinä suoraan vaikka kaikki on laitettu, niin pitäisi vaihtaa tonnariin. Ja kun noita aeroja on vaikea löytää, varsinkaan sopivaan hintaan. Että ehkä täytyy sitten tyytyä 200hv cse vermeeseen.
Kun tuon nykyisen ostin niin silloinkin katselin vain tonnaria, mutta kun ei heti löytynyt kukkarolle sopivaa (ja alle 500000km ajettua) niin sorruin tuohon pieneen ritsaan. Ja kyllä on kaduttanut. Ei se varsinaisesti huono ole, mutta...
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
#2742
ng900 Turbo
Heh, itse ollut aina siinä uskossa, että R:ssä olisi matalammat männät ja sen takia alempi puristus. Olo on kuin "Myth Bustersia" katsellessa ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Männissä, eikä kammissa ole mitään eroa R:n ja normin välillä. Ainakaan EPC ei tunne eroa vuosina 94-98. Ainoastaan turbolla ja vaparilla on kaikki sisuskalut erilaisia.
Mänissä nuo class a, ab ja c on vaan mäntien eri halkaisijoita. Ennen kokoonpanoa katsotaan minkä kokoinen reikä sitä tuli porattuakaan![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Kuva](http://www.kanetti.fi/~peinu/auto/wis/9k_turbo_vs_vapari.GIF)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Männissä, eikä kammissa ole mitään eroa R:n ja normin välillä. Ainakaan EPC ei tunne eroa vuosina 94-98. Ainoastaan turbolla ja vaparilla on kaikki sisuskalut erilaisia.
Mänissä nuo class a, ab ja c on vaan mäntien eri halkaisijoita. Ennen kokoonpanoa katsotaan minkä kokoinen reikä sitä tuli porattuakaan
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
M95-> on ainakin samat puristukset 2.3T vs Aero, eli 9,25:1.jpjk kirjoitti:Mitä itse tiedän, niin eikös Aerossa (B234R) koneessa ole erilaiset männät (isompi puristussuhde?) ja isompi välijäähdytin. Sit tietty toi turbo on Mitsu TD04, kun 2.3T:ssä on Garret T25.
Turbo ja ahtopaineet on erit, 1.00bar (2.3T) ja 1.08bar (Aero).
-Sami
EDIT: Jostain muistin syövereistä pomppasi mieleen että m93 Aerossa olisi pienemmät puristukset, josta syystä tuon vuosimallin pata on haluttua tavaraa.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Jep, M93 Aerossa puristukset 8.5:1. Ei kovin haluttua tavaraa näytä olevan ainakaan Suomessa.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Milläkös ne puristukset oli madallettu? Tuo 90-93 sivu EPC:ssä näyttää samalta kuin 94-98.suorsa kirjoitti:Jep, M93 Aerossa puristukset 8.5:1. Ei kovin haluttua tavaraa näytä olevan ainakaan Suomessa.
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
kyllä tehoja löytyy.
mulla 2.0 matalapaine turbo,mistä otettu 270 ulos, paineista en tiedä mutta tehot on mitattu ja LIIKKUUUUUUUUUUUU!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
- "Viggen"
- Viestit: 675
- Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
- Paikkakunta: Kronoby
- Viesti:
Mitä tuossa on ihmeellistä, 93vm on pitkäkantinen B234 joten männät on mitä on ja puristukset sen myötä.
Samat 8.5 puristukset on cc aerossa.
Cs aerosta kun on puhe niin ahin 15g#6 vm93 ja pitkäkantinen kone.
94-97 on sitte 15t#6 ja lyhytkantinen.
Konetyyppi joka kehitettiin sitä varten että mahtuu paremmin kapeamman ng:n keulalle.
Sitte löytyy vm98 jubileet joita on myös saannut "aeronkoneella" B234R.
Aero specifiikkiä konepuolella voi sanoa että ahin ja softa.
Suuttimista en mene vannomaan.
Laatikot on samoja aerossa kuin täyspaineisessa, matalapaineisessa on eri.
Vm 93 aeron laatikon eroa täsypaineiseen verrattuna en tiedä mutta ainaki siinä on eri välitys kuin vanhemmissa.
Vitonen ainaki yhtä pitkä kuin uudemmissa.
Ng:llä ajaneena niin saman voin todeta tuosta ajettavuudesta kun vertaa tonnariin, vaikka en tajunnut sitä eroa ennekuin pääsin ratin taate.
Samat 8.5 puristukset on cc aerossa.
Cs aerosta kun on puhe niin ahin 15g#6 vm93 ja pitkäkantinen kone.
94-97 on sitte 15t#6 ja lyhytkantinen.
Konetyyppi joka kehitettiin sitä varten että mahtuu paremmin kapeamman ng:n keulalle.
Sitte löytyy vm98 jubileet joita on myös saannut "aeronkoneella" B234R.
Aero specifiikkiä konepuolella voi sanoa että ahin ja softa.
Suuttimista en mene vannomaan.
Laatikot on samoja aerossa kuin täyspaineisessa, matalapaineisessa on eri.
Vm 93 aeron laatikon eroa täsypaineiseen verrattuna en tiedä mutta ainaki siinä on eri välitys kuin vanhemmissa.
Vitonen ainaki yhtä pitkä kuin uudemmissa.
Ng:llä ajaneena niin saman voin todeta tuosta ajettavuudesta kun vertaa tonnariin, vaikka en tajunnut sitä eroa ennekuin pääsin ratin taate.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
Nuo männäthän ovat muuten aika identtiset, mutta vanhemmissä on männän laki hieman syvempi mitä T5 vehkeissä. Tällä tavalla on ne puristukset saatu nousemaan. Kaikissa pitäisi olla samat kiertokanget jopa vapareissa.peinu kirjoitti:Milläkös ne puristukset oli madallettu? Tuo 90-93 sivu EPC:ssä näyttää samalta kuin 94-98.suorsa kirjoitti:Jep, M93 Aerossa puristukset 8.5:1. Ei kovin haluttua tavaraa näytä olevan ainakaan Suomessa.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Nuo alustojen erot kyllä kiinnostaisi minua tietää.Jamppa kirjoitti:Lisäksi on alusta vähän erilainen, eli onko se nyt 10mm matalampi yms.
Monessa lähteestä olen lukenut, että alustoissa on eroa, mutta ainut konkreettinen ero, mikä yleensä vain mainitaan, on tuo madallus.
Onko kellään tarkempaa tietoa noista alustojen eroista, vai onko niitä?
Siis onko iskareitteen tai jousien jäykkyydessä eroa, tai vakaajien koossa?
Kyllä tuo aeron alusta ainakin tuntuu ajossa 2.3T:n alustaa jäykemmältä...
Saab 99 cc t8 IC APC -78, Saab 9-3t SE -01 (vaimon), V60 D3 -11
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84
EXät: 99 T16 ic Airflow -83, 99 -82, 9-5 Wagon 2,3t -00, 9000 AERO -97, 9000 CS 2,0i -92, 99 -84
Alustan eroilla ei inakaan minulle ole oikeastaan väliä, koska sinne kuitenkin vaihdetaan matalampi ja jäykempi paketti, sen tarkemmin vielä voi sanoa minkä merkkinen etc. kun autokin on vielä vaihtamatta, mutta samat alustasarjathan sopii niin aeroon kuin tavalliseen.
Kallistuksenvakaajat taitaa aerossa olla tuhdimmat.
Ja edelleen tuli mieleen että Tuulilasin mukaan -95 muitten (turbo?)tonttujen alustaa paitsi aeron jämäköitettiin, että mahdettiinko tässä yhteydessä vaihtaa muihinkin aeron alusta? Juttu oli muistaani siinä numerossa missä aina esitellään kaikki maailman tai ainakin suomeen myytävät autot, joten ei siinä montaa riviä tonnarista ollut.
Aika iso puute tietysti on penkit, aerossa on aika komiat nahkapenkit. Onko niissä muuten montaa eri versiota ollut, luulisi olleen kuitenkin "hyvät" ja "paremmat" vaihtoehdot.
Kallistuksenvakaajat taitaa aerossa olla tuhdimmat.
Ja edelleen tuli mieleen että Tuulilasin mukaan -95 muitten (turbo?)tonttujen alustaa paitsi aeron jämäköitettiin, että mahdettiinko tässä yhteydessä vaihtaa muihinkin aeron alusta? Juttu oli muistaani siinä numerossa missä aina esitellään kaikki maailman tai ainakin suomeen myytävät autot, joten ei siinä montaa riviä tonnarista ollut.
Aika iso puute tietysti on penkit, aerossa on aika komiat nahkapenkit. Onko niissä muuten montaa eri versiota ollut, luulisi olleen kuitenkin "hyvät" ja "paremmat" vaihtoehdot.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
#2742
ng900 Turbo
-
- "Turbo"
- Viestit: 242
- Liittynyt: Ke Loka 22, 2003 17:26
- Paikkakunta: Riihimäki
voiko aerossa olla b234l moottori?
muuten varusteet samat
sisälokkarissa moottorin tyyppi tuo
paljonkohan oikeesti tehoja
ahdin oli se aeron
penkit aeron
pitääkö muuten 94 olla lokarin kaarissa levikkeet?
t jari
muuten varusteet samat
sisälokkarissa moottorin tyyppi tuo
paljonkohan oikeesti tehoja
ahdin oli se aeron
penkit aeron
pitääkö muuten 94 olla lokarin kaarissa levikkeet?
t jari
Kaikki alle 2 bar ahtavat ovat vapareita!
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
Saabit 9-5 2.3 tbo, 9-5 3.0 tiD, 9000 aero ,900 2,3 ja jokunen muu riiska
Nyt joutunee ajeleen....vaparilla auts.Teck 2 ja Isat löytyvät myös Riihimäeltä...
- Kaarilevikkeet samat kaikissa CS-Aeroissa.Need more speed kirjoitti:voiko aerossa olla b234l moottori?
muuten varusteet samat
sisälokkarissa moottorin tyyppi tuo
paljonkohan oikeesti tehoja
ahdin oli se aeron
penkit aeron
pitääkö muuten 94 olla lokarin kaarissa levikkeet?
t jari
- B234L koneessa on aina 200hv vakiona, ja ahtimena Garrett T25. (automaatti-Aerot sekä muut 2.3T-tonnarit)
- Manuaali-Aerossa aina B234R-kone mitsun TD04HL-15T/Q ahtimella, 225hv.
(paitsi Italian 2-litraiset, 185hv)