Mulla ainakin on ja just katsastettu 12/95 eikä mitään sanoneet olleet alusta asti.? Corvette-miehet sano et ne on ameriikan herkkua ja että kielletty suomessa? Tietääx kukaan lakia? Mun tonnari aito suomi-auto!
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
Haku -toiminnolla löytää tietoa aiheesta mm. hakusanalla "sivuperuutusvalot".
Google antoi tuollaisen tuloksen hakusanalla "valomääräyksiä".
Sieltä poimin AKE:n dokumentin, jossa sanotaan peruutusvaloista seuraavaa.
AKE Valomääräyksiä kirjoitti:5.4 Peruutusvalaisin
Peruutusvalaisimella valaistaan ajoneuvon takana oleva ajorata peruutettaessa ja va-
roitetaan muita tienkäyttäjiä peruuttavasta tai peruuttamaan alkavasta ajoneuvosta.
Peruutusvalaisin on pakollinen 1.1.1984 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa ja niitä tu-
lee olla joko yksi tai kaksi kappaletta. Peruutusvalaisimen tulee sijaita auton takana vä-
hintään 250 mm ja enintään 1200 mm korkeudella, leveyssuunnassa ei ole vaatimuk-
sia. Peruutusvalaisimen tulee näkyä vaakatasosta 15° ylöspäin ja 5° alaspäin sekä 45°
vasemmalle ja oikealle, jos on asennettu vain yksi peruutusvalaisin ja 45° ulospäin ja
30° sisäänpäin, mikäli on asennettu kaksi valaisinta. Peruutusvalaisin saa palaa vain,
kun sekä peruutusvaihde on kytketty että moottorin käynnistyslaite on toiminta-
asennossa. Merkkivalo on vapaaehtoinen.
"Peruutusvalaisin on pakollinen 1.1.1984 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa
ja niitä tulee olla joko yksi tai kaksi kappaletta.
Peruutusvalaisimen tulee sijaita auton takana..."
Tuosta on jo aika helppo päätellä mitä laki sanoo asiasta.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
Defeat kirjoitti: Haku -toiminnolla löytää tietoa aiheesta mm. hakusanalla "sivuperuutusvalot".
Google antoi tuollaisen tuloksen hakusanalla "valomääräyksiä".
Sieltä poimin AKE:n dokumentin, jossa sanotaan peruutusvaloista seuraavaa.
AKE Valomääräyksiä kirjoitti:5.4 Peruutusvalaisin
Peruutusvalaisimella valaistaan ajoneuvon takana oleva ajorata peruutettaessa ja va-
roitetaan muita tienkäyttäjiä peruuttavasta tai peruuttamaan alkavasta ajoneuvosta.
Peruutusvalaisin on pakollinen 1.1.1984 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa ja niitä tu-
lee olla joko yksi tai kaksi kappaletta. Peruutusvalaisimen tulee sijaita auton takana vä-
hintään 250 mm ja enintään 1200 mm korkeudella, leveyssuunnassa ei ole vaatimuk-
sia. Peruutusvalaisimen tulee näkyä vaakatasosta 15° ylöspäin ja 5° alaspäin sekä 45°
vasemmalle ja oikealle, jos on asennettu vain yksi peruutusvalaisin ja 45° ulospäin ja
30° sisäänpäin, mikäli on asennettu kaksi valaisinta. Peruutusvalaisin saa palaa vain,
kun sekä peruutusvaihde on kytketty että moottorin käynnistyslaite on toiminta-
asennossa. Merkkivalo on vapaaehtoinen.
"Peruutusvalaisin on pakollinen 1.1.1984 jälkeen käyttöönotetuissa autoissa
ja niitä tulee olla joko yksi tai kaksi kappaletta.
Peruutusvalaisimen tulee sijaita auton takana..."
Tuosta on jo aika helppo päätellä mitä laki sanoo asiasta.
Velipojan CD tonnari ostettiin katsastusmieheltä, joka on sen vuosi sitten Ruotsista tuonut ja ainakin siinä toimivat sivuperuutusvalot.
Minulla oli aikoinaan -78 99 Saab. Rekisteriotteessa oli merkintä
noista peruutusvaloista eteen. Oli katsastusmiehellä "huuli pyöreänä"
kun vein auton ensimmäisen kerran konttorille, sanoi että eipä ole
moista ennen vastaan tullut.
mulla on ollu etuperuutusvalot jo 15 vuotta -83 900T:ssa ja kertaakaan ei ole konttorilla ihmetelty.Ainaki osassa -92 9000cse:ssa kyseiset valot oli vakiovarusteet myös suomiautoissa
Ei ole minullekaan koskaan ruotsinautoissa huomautettu. Käsittääkseni ne PITÄISI kyllä poistaa tänne suomeen, muttei luultavasti viitsitä / tiedetä välittää siitä?
Mun edesmenneestä tiplomaatti satkusta käskivät, yks kaunis kesä ottaan polttimot irti vaikka oli jo leimattu niillä jokunen kerta. Ja oli ollut uudesta saakka.
Minulla oli kanssa edellisessä -89 9000 CD:ssä myös nuo valot, eikä koskaan ollu katsastuksen kanssa mitään ongelmia.
Ja oon kaivannut niitä kyllä tuossa CS:ssä myös olevaksi, vaan kaikkee ei voi saada...