Korkea tyhjäkäynti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

hasha kirjoitti:Oletko tarkistanut että tyhjäkäyntianturi eli se musta systeemi siinä kaasuläpän akselin toisessa päässä niin että se naksahtaa kun läppä menee kiinni, sehän kertoo boksille että läppä on kiinni.
Joo naksahdus kuuluu kun läppä menee kiinni.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11646
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Lindstrom kirjoitti:Joo naksahdus kuuluu kun läppä menee kiinni.
Oletko mitannut, että naksahdus läpän kiinni mennessä myös aiheuttaa, että liitimen keskimmäisen ja toisen reunimmaisen koskettimen välille syntyy yhteys?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
baasenar
"Hölösuu"
Viestit: 2182
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 11:16
Paikkakunta: Kittee

Re: Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja baasenar »

Lindstrom kirjoitti:Auto on 9000 -88, 2.0l, LH 2.2, miten lasken tuossa tyhjäkäyntiä?
Tyhjäkäyntimoottori on putsattu jo.
Eikös vika ole selvästi tyhjäkäyntimoottorissa, kun sitä koputellessa "lumiharjalla" (niinkuin joku joskus neuvoi) tyhjäkäynti laskee lähes normaaliksi. Itse olen yrittänyt liotella ja puhdistella kyseistä moottoria, mutta hetken se toimii ja sitten taas ei. Vaihdoin lämpötila-anturin, mutta sama oireilu jatkuu. :evil: Letkua kun kuristaa, niin tyhjäkäynti laskee suunnilleen normaaliksi. Tarvitsen kai uuden tkm:n, tai toimivan sellaisen. :roll:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11646
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Korkea tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jus »

Rauno Turunen kirjoitti:Itse olen yrittänyt liotella ja puhdistella kyseistä moottoria, mutta hetken se toimii ja sitten taas ei. Vaihdoin lämpötila-anturin, mutta sama oireilu jatkuu. :evil: Letkua kun kuristaa, niin tyhjäkäynti laskee suunnilleen normaaliksi. Tarvitsen kai uuden tkm:n, tai toimivan sellaisen. :roll:
Tyhjäkäyntimoottorin pystyy purkamaan, ehkä siitä on alkaneet harjat jumittaa ankkurin kontaktipintoihin? Hiomalla sileäksi ja uudestaan kokoamalla voisi tulla ihan toimiva? Syvempiä uria ja kraatereita voisi yrittää korjata juottamalla.

http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.html
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/AIC/
http://www.900aero.com/main/diy_main_aic.htm
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2514
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

jus kirjoitti:
Lindstrom kirjoitti:Joo naksahdus kuuluu kun läppä menee kiinni.
Oletko mitannut, että naksahdus läpän kiinni mennessä myös aiheuttaa, että liitimen keskimmäisen ja toisen reunimmaisen koskettimen välille syntyy yhteys?
Täytyy tänään illemmalla mitata, jos suinkin ehtii.
SAAB 900i 16v -92.
Lindstrom
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 07:48
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Lindstrom »

jus kirjoitti:
Lindstrom kirjoitti:Joo naksahdus kuuluu kun läppä menee kiinni.
Oletko mitannut, että naksahdus läpän kiinni mennessä myös aiheuttaa, että liitimen keskimmäisen ja toisen reunimmaisen koskettimen välille syntyy yhteys?
Mittailin tuon tänään ja vaikuttaa tuo tyhjäkäyntianturi (se musta kotelo läpän yhteudessä) toimivan.
Kun irrotin lämpötilaanturin sähköpiuhan, käynti nousi hetkeksi jonnekiin 2000:een ja laski sitten taas sinne 1100-1200 krs. Voiko tuosta päätellä jotain? Pitäiskö kokeilla ihan upouudella lämpötila-anturilla?
Voiko tuota tk-moottoria/lisäilmaventtiliä (ja siihen tulevaa sähköliitäntää)jotenkin testata? Pitäiskö koneen käynnissä kun koskettaa tuota tk-moottoria tuntua jotain värinää tms. Ainakin 900:n ko. osassa tuntuu selvä värinä koneen käydessä?
SAAB 900i 16v -92.
Vastaa Viestiin