Jälleen check enginestä.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

CE Syttyy esim jos palamatonta polttoainetta pääsee pakosarjaan, ( KAT )
tai polttoainejärjestelmän vian takia.
1. Tulpat.
2. Hihnapyörän anturi.
3. Pyörän anturi.
4. Polttoainepumppu/Suodatin
5. IMM.
6. DI boksi.
7. Mahdollinen kosteus liittimissä.
8. Kaasuläpän asento anturi.

Ehkäpä se näistä löytynee, omassani CE valon palmisen syyt olivat
1. IMM ( oli päässyt vettä kannen alle )
2. DI boksi sanoi työsopimuksen irti
3. Kolme tulppaa oli poikki. ( eriste poikki )
4. Jetronicin ohjausboksissa juotos vaurioita.

*kyllä ne viat löytyvät kun jaksaa etsiä, ja tietää mitä etsii*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Hmmm, syttyneeköhän check engine silloinkin jos IMM:n langat ovat päässeet mahdollisesti nokeentumaan vapaavirtaussuodattimen öljyn takia....
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Jos ne langat nokeentuukin niin se noki kyllä häviää kun ( kuumennus 1000 astetta ) vakiona langan lämpötila on n.150 astetta.
Kuumennus tapahtuu LH 2.2:ssa 4s kuluttua sammuttamisesta.
LH 2.4:ssa 20s kuluttua sammuttamisesta.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Archie
"Turbo"
Viestit: 263
Liittynyt: Ti Loka 19, 2004 11:02
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Archie »

Oliko saapissa joku sellainenkin toiminto, että tulpat puhdistuvat itsekseen...mites se voi toimia.... 8O
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jus:n topicista löytyi seuraavaa...

http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Archie kirjoitti:Oliko saapissa joku sellainenkin toiminto, että tulpat puhdistuvat itsekseen...mites se voi toimia.... 8O
DI-systeemi pistää kunnon täräytyksen tulpille auton sammutuksen jälkeen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ja muistin virkistämiseksi ( ja että DI kasetti pysyy ehjänä )
Oikeat tulpat:
Engine Plug type Gap
2.0i (non-DI) NGK BCP5ES 0.6-0.7mm (0.024"-0.028")
2.0i (DI) NGK BCPR6ES 1.0mm +0.1/-0.2 (0.040" +0.004/-0.008)
2.0 turbo (non-DI) NGK BCP7ES 0.6-0.7mm (0.024"-0.028")
2.0 turbo (DI) NGK BCPR7ES 1.0mm +0.1/-0.2 (0.040" +0.004/-0.008)
2.3i (DI) NGK BCPR6ES 1.0mm +0.1/-0.2 (0.040" +0.004/-0.008)
2.3 turbo (DI) NGK BCPR7ES 1.0mm +0.1/-0.2 (0.040" +0.004/-0.008)
3.0 V6 (normal driving) Bosch FR8 LDC 0.8mm (0.031")
3.0 V6 (hard driving) Bosch FR7 LDC 0.8mm (0.031")
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
hakuba2
"Hölösuu"
Viestit: 1477
Liittynyt: Ma Tammi 26, 2004 18:13
Paikkakunta: Vihtavuori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hakuba2 »

Toi check engine valo on kyl pahemman sortin kirous näissä vanhoissa saabeissa.. Mulla on itselläni ollu lyhyen ajokortti ikäni aikana kaks tonnaria ja molemmissa toi valo on piinannu mua..

Edellisessä 9000 2.0i -89 :ssä oli sellanen vika, et kun CE-valo syttyi niin auto rupes nykiin ja ei sil pystyny kunnolla ajaan. No vika oli se, et yhden paksun ilmaputken klemmari oli löystynyt.. Kiristin klemmarin ja auto toimi kuin unelma..

Sitten tää mun kesän hankinta 9000 2.3t -91. Tässä paloi toi CE-valo aika tiuhaan. Ajamiseen ei ollu muuta vaikutusta, ku et kulutus oli jumalaton ja pakokaasu haisi ihmeellisella ja pakoputken pää tummu.. No vika oli lopulta lambda-anturissa..

Kyllä se oli hienoo ajella sillä 85-vuoden 900 aerolla, ku ei ollu mitään tälläsiä vikoja.. Pitikin mennä myymään se Eskille. No me tarvittiin isompaa autoo..
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Mimmi kirjoitti:Tulppien puhdistustoiminto on vain Trionic 5:ssa.
Mutta epäonnistuneen startin yhteydessä voi vanhempikin DI/APC polttaa tulpat puhtaaksi:

Saab 9000 muoto ja toiminta (1992):
SAAB DI:n liäsetu on nopea kipinänkehitys. Varaaminen tapahtuu 20 kertaa nopeammin kuin perinteisessä järjestelmässä. Tämä antaa voimakkaan kipinän myös suurella käyntinopeudella ja lisäksi se antaa mahdollisuuden laukaista kokonainen kipinäsarja yhden ainoan kipinän asemesta esim. kylmäkäynnistyksessä. Kutsumme tätä "monikipinäksi". Tämä kipinäsarja polttaa tehokkaasti sytytystulppien elektrodien noen tai bensiinin ja takaa varman käynnistyksen. Jollei moottori jostain syystä vieläkään käynnisty, Saab DI-järjestelmällä on keino siihenkin: kun annat virta-avaimen palata käynnistysasennosta, sytytysjärjestelmä laukaisee noin 1000 kipinän muodostaman mahtavan sarjan - nyt jokaisessa sylinterissä samanaikaisesti. Voit tehdä välittömästi käynistysyrityksen.



Saab 9000 Korjaamon käsikirja 2:6 DI/APC-järjestelmä M1989-:

Virtalukon ollessa ajoasennossa ladataan sytytyskasetin kondensaattoriin n. 400 voltin jannite. Samanaikaisesti tuotetaan sytytystulppien ektrodeille mittausjannite sytytysjärjestyksen määrittämiseksi (synkronointi).

Käynnistyksen aikana tarkastetaan ensin minkä sylinteriparin, 1-4 vai 2- 3, männät ovat yläkuolokohdassa tai siirtymässä siihen. Tämä tapahtuu
siten, että kampiakselin anturi tunnistaa vaippalevyssa olevien sylinteriparien kolojen ja tunnistuspulssin kolon välisen suhteen.

Normaaleissa käynnistysolosuhteissa, kun kaynnistyskierrosluku / moottorin kierrosluku ylittää 150 r/min, annetaan kipinä sille sylinteriparille, jonka männät ovat sytytysasennossa. Siinä sylinterissa, jossa palaminen tapahtuu, mittausjannite synnyttää heikon virran sytytystulpan elektrodienvalille ja sytytysjarjestys määräytyy.

Vaikeissa kaynnistysolosuhteissa, kun kaynnistyskierrosluku / moottorin kierrosluku on alle 150 r/min tai kierrosluku on ollut alle 420 r/min kahden sekunnin ajan, annetaan monikipinä (monta kipinää nopesti peräkkäin) n. 70 kampiakselin asteen ajan sille sylinteriparille, jonka männät ovat sytytysasennossa.

Toiminto on aktivoituneena kierroslukuun 850 r/min asti ja se aktivoituu uudelleen, jos kierrosluku alittaa 420 r/min.

Jos moottori ei käynnisty tai käynnistyyja pysähtyy, saadaan, edellyttäen että virta-avain (n. 5 sekunnin aikana) päästetään takaisin ajoasentoon, kipinäannos (monikipina) kaikkiin sytytystulppiin niiden polttamiseksi puhtaiksi.

Moottorin käynnistyessä sytytyshetki on aina 10 astetta EYKK (ennen yläkuolokohtaa) ja sita säädetään vasta, kun kierrosluku ylittää 850 r/min. Käyntinopeuden ylittäessä tämän arvon sytytyshetken määrää ohjausyksikköön ohjelmoitu arvo, johon vaikuttavat signaalit paineanturilta (moottorin kuormitus) ja kampiakselin anturilta (kierrosluku) siten, että aina saadaan paras mahdollinen
sytytyshetki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Hakuballa II:lla on todella upea avatar.... :)
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Tulppien puhdistustoiminto on vain Trionic 5:ssa.
Ähäkutti :lol: Mullapa oli -89vm tonnarissa DI-kasetilal toi puhdistus sammutuksen jälkeen. :D :D :D
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
TommiP
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 19:09

Viesti Kirjoittaja TommiP »

Noniin tarina jatkuu. Käytin sabaa korjaamolla ja sain viimeinkin vikakoodit ulos.

22491 Polttoaine seos virheellinen jouto käynnillä.

Korjaamon mies yritti kovasti ettiä syytä mutta mitään ei löytynyt. Ainut mitä löytyi oli EGR:n kalvossa pieni vuoto mutta ei kuulemma pitäisi tuohon vaikuttaa. Luovutti lopulta ja epäili että johtuisi amörikan mallin jostain saaste hommista(?)

Itse vaan ihmettelen tätä kun se valo syttyy vaan ajaessa maantie vauhtia, mitenkä se tyhjäkäynti sitten on virheellinen? Eihän tuossa muuta haittaa ole mutta ärsyttävää kun se välillä syttyy.

Ehdotuksia otetaan vastaan.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tyhjäkäynnillä on alipaine suurimmillaan imusarjassa, ja jos sitä imuvuotoa on niin tällöin se kyllä ilmenee.
Voihan se imuvuoto olla kabiinissakin... 8O
( kojelaudan alla on myös alipaineletkuja )

Tutki KAIKKI alipaineletkut ja niiden tiiviys.
Ja jos sinulla on tuo aktiivihiilisuodatin ( polttoainehöyryjen suodatus )
tarkasta että se toimii oikein ja että letkut ovat kiinni.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
TommiP
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Su Loka 03, 2004 19:09

Viesti Kirjoittaja TommiP »

Tutki KAIKKI alipaineletkut ja niiden tiiviys.
Ja jos sinulla on tuo aktiivihiilisuodatin ( polttoainehöyryjen suodatus )
tarkasta että se toimii oikein ja että letkut ovat kiinni.
On tullut vaan ajeltua tuon check enginen kanssa mutta on se kyllä aika ikävä. Alipaineletkut näyttävät minusta hyvältä, niin moottoritilassa kuin kabiinin puolella. Miten tarkastan että tuo aktiivihiilisuodatin toimii oikein? Letkut kyllä näyttäisisivät siinäkin hyviltä.
Tero
"Aero"
Viestit: 327
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 21:06
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tero »

Itse tänään huomasin ku lähin ajelemaan että check engine valo syttyy kun antaa olla hetken tyhjäkäynnillä. Sit ku rupee antamaan kenkää ni sammuu taas ja esim. valoissa pysähdyksissä syttyy jälleen 8O
Saab 9-5 Aero -00
Vastaa Viestiin