Kiitokset ja muutama kysymys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Raipe
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2003 13:41
Paikkakunta: Vihti

Kiitokset ja muutama kysymys

Viesti Kirjoittaja Raipe »

Ensin suuret kiitokset seuraaville henkilöille/nimimerkeille (järjestys mielivaltainen): tasapainoakseli, Peinu, HeikkiRantalaiho, JariHa ja Myrkky. Ja onneksi on SATU-verkko, jonne laitoin myös omat tietoni, kun tuo tonnari on alkanut tulemaan tutuksi.

Ja itse tarina lyhykäisyydessään. 9000 pamahti ohjaustehostimen pumppu Kajaanista pohjoiseen viikko sitten lauantaina, matka oli kohti Espoota. Pienen puhelinrumban jälkeen paikallinen romuttamo, jonka tasapainoakseli osasi kertoa, suostui irroitamaan ja myymään pumpun (aukioloaika oli jo ohi). Pumppu saatiin vaihdettua pienten kikkailujen jälkeen ja matka jatkui. Perille päästiin n. 2:30 aamuyöstä.

Ja sitten kysymyksiin.
Kyseinen vaihdettu pumppu oli käsittääkseni -93 cde turbosta, mutta hihnapyörä on vain viisi-urainen. Griffinissä on kuusi-urainen hihna. Eli onko kukaan irroittanut hihnapyörää tehostimen pumpusta ja kuinkahan tuo temppu tehdään?
Ja jos kavennan 6-uraisen 5-uraiseksi, niin kuinka pahasti tämä epätasapaino vaikuttaa hihnapyöriin, lähinnä kiristin- ja ohjainpyörään? Hihna kestävyyshän ei tietysti ole normaalia luokkaa, mutta jos pääsisi kesään asti ja hiukan lämpimämpiin asennuskeleihin :).
og900 special -89 (ex),9-5 sedan manual aero -00 (ex), 9000 Griffin -93 (ex)
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

kyseessä lienee ollut Tasapaino akseli... :wink: meitä on kaks lähes samalla nimimerkillä kirjoittajaa.. Mutta asiaan: itte ainakin yrittäsin irroittaa sen hajonneen pumpun hihnapyörän siten et kiinnittäisin akselin tukevaan ruuvipenkkiin ja vääntäisin hihnapyörän reikiin sopivalla työkalulla hihnapyörän auki.. Jos oikein muistin näytti olevan hieman korroosion alkua kierteen päässä joten jos ei lähde suosiolla irti niin vois kokeilla lämmittää akselinpään punahehkuun eiköhän lähtene silloin ainankin irti.. ehjässä ja epäkurantin hihnapyörän omaavassa ei muuta kun vähän kantikkaasti hioo pyörän et ei luista leuoissa ja kokeilee pyöräyttää akselin päähän sopivalla avaimella auki..(Jos siis ei tarvetta 5uraiselle tarvetta ilmene) uskoisin et kavennettu hihna ei rasita ainakaan ohjain rullia sen kummemmin kuin normaali hihnakaan ja jos hihna kulkee urissaan normaalisti eikä pyri niiden päälle tuskin tulee suurempia ongelmia muuta kuin korkeintaan hihnan kesto.. voisihan kysellä aavistuksen lyhyempää/kapeampaa hihnaa käyttöhihnaksi 5urasena.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Raipe
"Tuplakaasari"
Viestit: 95
Liittynyt: Pe Loka 03, 2003 13:41
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja Raipe »

Ok homma, pitää kokeilla. Yritin jo ulosvetäjällä, mutta jos on kierteillä, niin ei ihme, ettei lähtenyt :oops: .
Kävin tuossa katsomassa ne numerot tuosta hihnapyörästä, siis rikkoutuneesta, 7578694, jos vielä oli käyttöä. Pumpun numerot ??016947.
Ja anteeksi tuo nimimerkkiasia, tekevälle sattuu :oops:
Kavennettu hihna paikoillaan, tarkkaillaan tilannetta.
og900 special -89 (ex),9-5 sedan manual aero -00 (ex), 9000 Griffin -93 (ex)
9-5 wagon aero -03(ex), 9-3 tids wagon -07
Jäsen nro 2050
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

757(3)694 se ja 4105037... tuollaiset osanumerot löytyi varmaankin se kasi on kolmonen kun tarkemmin kattelee hihnapyörässä. Ja se on oikea malli siihen.. menee kyllä ihmetyksen sormi kohta hämmästyksen suuhun. liekö löytänyt sittenkin pumpun purkaja hyllystä. kun 2,3 ei ole kahta pumppua olemassa saatanpa käydä joku päivä tarkistaa mitä siellä näkyy.. josko vaikka olis vielä oikeanlainen pumppu lopulta paikallaan.. :) . Joo se hihna pyöräjutun veikkaan olevan niin tutki tarkemmin kuitenkin se akselin pää etten ole kuvitellu joko 6kulma tai torx kantaa. EPC tuntee nimittäin hihnapyötän irrallisena varaosana. Sattui huono valinta kun ei tiennyt lähes samanlaisen nimimerkin olemasta olosta
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Onkos edistymistä hihnapyörän irroittamisessa?
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Vastaa Viestiin