..mites sait clarionit irti kojelaurasta? ...mulla noissa semmoset pienet pyöreät reiät etupaneeleissa. Kasettisoitin/radiohässäkässä kaksi reikää ja tuossa CD-playerissä 4kpl. Tarviiko jotkut erikoistyökalut vai lähteekö työntämällä vaikka naulat reikiin?
Ehditko vielä kokeilla passaako tuonne tonnarin piuhoihin se merkkikohtainen ISO-liitin?
Erikoistyökalut on semmoiset U-malliset rautalankahässäkät. Niilä lähtee helpoimmin, mutta lähtee myös ihan sopivan kokoisella muulla rautalangalla, tai esim. nauloilla.
Ahtopaine kirjoitti:..mites sait clarionit irti kojelaurasta? ...mulla noissa semmoset pienet pyöreät reiät etupaneeleissa. Kasettisoitin/radiohässäkässä kaksi reikää ja tuossa CD-playerissä 4kpl. Tarviiko jotkut erikoistyökalut vai lähteekö työntämällä vaikka naulat reikiin?
Ehditko vielä kokeilla passaako tuonne tonnarin piuhoihin se merkkikohtainen ISO-liitin?
Juu eli sellaisilla U-muotoisilla raudoilla kuten mainittu. Sen jälkeen asennuskaukalo ihan vaan vetämällä ja lukituksista vapauttamalla.
Tonnarin liittimeen meni suoraan Bilteman ISO-sovitin (ISO->SAAB), mutta tonnarin kaiutinliittimestä siis tässä tapauksessa oli vain etukaiuttimien johdot 4kpl normaalien 8kpl sijaan.
Huomenna kokeilen omalla radiollani toimiiko muuten ok, mutta vaan tietty etukaiuttimet toimii kunnes vedän uudet johdot hantin penkin alta ISO-liittimeen
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä) http://saab.jthima.com
saabistinet kirjoitti:No niin, nyt laitteisto on purettu pois, paitsi ei ihan.
Clarionin vahvistin löytyy hankin penkin alta ja siitä värikoodien perusteella menee takakaiuttimille johdot. Itse radio-osasta auton liittimestä lähtee todennäköisesti etukaiuttimille johdot.
Auton liittimessä oli sitten kiinni Clarionin omat asennuskaukalohässäkät ja niiden johdot. Radiosta meni muistaakseni 6-piikkinen pyöreä liitin jonnekkin lattian sisään ja siitä hankin penkin alle vahvariin. Vahvari on pahasti ruuvattu penkin alle, joten ajanpuutteen vuoksi se jäi sinne, samoin vahvarin ja radion välinen paksu kaapeli jäi lattian sisään. Samoin isokokoinen liitin missä on takakajarille johdot ja kaiketi virtajohdot, ei sekään suostunut lähtemään vahvarista irti.
Nyt sitten näemmä pitää ryöstää hankin penkin alta kajarinjohdoista piuhat kojelaudan sisään ISO-liittimeen.
Näemmä on sitten monenmoista johtosarjaa vedetty tehtaalla, kun auton kaiutinliitinnipussa ei ollut kuin 4 johtoa, eli kahdelle kaiuttimelle, kun normaalisti ja edellisissä tonnareissani on ollut 8 johtoa.
Minulla olisi muuten ko. pakettiin alkuperäinen jenkkikäyttöohje. Siinä selkiää laitteiden keskinäinen sijoitus. Tosin yksitysikohtainen kuvaus moninapaliittimien signaaleista ei sisälly käyttöohjeeseen.
"Voisko joku pistää kuvan sopivasta U-lankatyökalusta, niin voisi tuommosen ittellekin väännellä."
Koita alkuun vaikka suomalaiskansallisia urheiluvälineitä eli tikkoja.Tietenkin muutkin reikiin mahtuvat jäykät metallilangat käy. U-raudoissa on väkäset päässä ,jonka takia raudat lukittuvat soittopeliin ja niistä voi vetää soittimen ulos. Suorilla puikoilla avustava henkilö painaa kevyesti rautoja reikiin ,kun itse vedät soittimen ulos.
Ahtopaine kirjoitti:..mites sait clarionit irti kojelaurasta? ...mulla noissa semmoset pienet pyöreät reiät etupaneeleissa. Kasettisoitin/radiohässäkässä kaksi reikää ja tuossa CD-playerissä 4kpl. Tarviiko jotkut erikoistyökalut vai lähteekö työntämällä vaikka naulat reikiin?
Ehditko vielä kokeilla passaako tuonne tonnarin piuhoihin se merkkikohtainen ISO-liitin?
Juu eli sellaisilla U-muotoisilla raudoilla kuten mainittu. Sen jälkeen asennuskaukalo ihan vaan vetämällä ja lukituksista vapauttamalla.
Tonnarin liittimeen meni suoraan Bilteman ISO-sovitin (ISO->SAAB), mutta tonnarin kaiutinliittimestä siis tässä tapauksessa oli vain etukaiuttimien johdot 4kpl normaalien 8kpl sijaan.
Huomenna kokeilen omalla radiollani toimiiko muuten ok, mutta vaan tietty etukaiuttimet toimii kunnes vedän uudet johdot hantin penkin alta ISO-liittimeen
TERO
Päätinkin sitten, että jätän autoon tämän hienon tehtaalla asennetun laitteen ja käytän kannettavaa cd/mp3- soitinta adapterin kanssa, jotta mp3-tallenteiset levyt kuuluvat
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä) http://saab.jthima.com
Ahtopaine kirjoitti:...näistä Clarioneista ei taida linjalähtöä (AUX/OUT) olla subbaria varten? ..eikä erillistä tuloa AUX/IN?
Subbarista en tiedä, mutta cd-soittimessa/taajuuskorjaimessa oleva ylimääräinen liitinpaikka on cd-vaihtajalle.
Näytti Ebayssa olevan samanlainen kokoonpano kuin minulla ja lisäksi vaihtajalla
Tuossa vahvarissa ei näyttäisi ainakaan ylimääräisiä lähtöjä subille olevan.
TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä) http://saab.jthima.com
jpjk kirjoitti:Itselläni oli tuo etuvahvistin DIN-paikassa, mutta hantin penkin alla on toinen paikka. Lisäksi kontista saattaa löytyä vasemmalta verhoilun alta subivahvistin, joskin omassa tapauksessa siihen oli kytketty takana olleet alkuperäiset 8" elementit.
Missäs tuo DIN-paikka on? ...ei nimittäin ollut tuo vahvistin mulla ainakaan penkkien alla. Pitäisi tuo oma MP3-soitin asennella. Minnehän lie kutaleet purkin piilottaneet... ei kai auta kuin alkaa seuraamaan letkuja...
Edit: älkää muuten erehtykö ostamaan kodinkoneliikkeessä kaiutinkaapelia. Sen virheen tein ja maksoin ohuesta lakusta alennuksineen 1,5€/m. Tuolta Puuilo Oy:stä olisi saanut Elexin kirkkaalla muovikuorella olevaan mukavan paksua ja ilmeisen laadukasta kabelia kymmenen metriä jollain 3 egellä. Vähän kun kattelin niin näytti selvältä, että lähes mistä tahansa olisi saanut letkua halavemmalla.... no on kai sitä turhempaankin tullu haaskattua.
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Ma Heinä 03, 2006 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No DIN:stä viis... seurasin kabeleita ja siinähän se oli puolenmetrin päässä ration takana vissiin SSR-boksin päällä lattialla tuo Luxorin virittämä vahvari. Lisäksi ilmeni, että tuolle menevän johdotuksen sai luupista pois ja jäljelle jääneisiin liittimiin pystyi Bilhelvetenistä ostamallani ISO-adapterilla pulttaamaan tuon MP3-soittimeni kohtuu helposti kiinni. Pinnijärjestystä jouduin vain vaihtamaan päinvastaiseksi kun etuoikea ääni kuului takavasemmalta jne... eli en sitten edes tarvinu noita kajariletkuja
Nyt olen vetämässä subille sähköjä.... kohtuu kuttumainen tuntuu olevan tuo virtojen läpivienti palomuurista sisään.. vissiin joutuu purkaan kojelaudan. Oli melkoinen taiteileminen, että sai tuon piuhan tuosta todella tiukasta läpivientikumista sisään. Kojelaudan sisällä sellainen sillisalaatti, ettei tuolla kyllä mitn. tolkkua taida saada ilman kojelaudan veksottoa. Mistä kohtaa kätevin vetää piuhat taakse? ...keskikonsolista vai reunoilta?
Ahtopaine kirjoitti:..voisko joku pistää kuvan sopivasta U-lankatyökalusta, niin voisi tuommosen ittellekin väännellä.
Sopiviksi työkaluiksi havaitsin 2mm ja 2,5mm kuusiokoloavaimet, upposivat nätisti reikiin, jäivät paikoilleen ja alemmasta din-paikasta pääsi sopivasti työntämään mankan ulos.
Ahtopaine kirjoitti:Mistä kohtaa kätevin vetää piuhat taakse? ...keskikonsolista vai reunoilta?
Olen käynyt useasti tutkailemassa purkutonnareita juuri virtajohdon laittamisen takia ja päätynyt seuraavaan tulokseen...
Ota akvaarion kansi pois, näet trionic-boksin takana vaakatasossa isohkon läpivientikumin. Tämä kumi tulee suoraan polkimien yläpuolelle, eli joudut ottamaan sen polkimien päällä olevan suojalevyn pois, mutta sitäkautta saa vaikka minkäkokoisen kaapelin kabiiniin. Johtoa voi sitten kuljettaa joko keskikonsolin molemmin puolin tai johtokourua pitkin kynnyskotelon luona. Akvaarioon on valmiit johtoviennit molemmilla puolilla autoa, toisella puolella menee ilmastoinnin putket ja toisella(kuskin puolella) tavallisia johtoja.
Virtajohtoon olen itse ajatellut käyttää johtokourua kuskin puolen kynnyksessä. Signaalipiuhat sitten keskikonsolin vierestä.
Hieman OT mut meillä on kans sama Clarion made for SAAB systeemi ja en ole siitä keksinyt miten voi etsiä radiokanavia jotka päättyy parillisiin lukuihin
esim 99.2. Ainoastaan voi valita 99.1 ja seuraava vaihtoehto 99.3, 99.5 jne.
Scan toiminto ei myöskään löydä väliin jääviä asemia. Mikä nappi on jäänyt huomaamatta? Kiss on oulussa 101.4 ja sitä se ei löydä, muilla radioilla kuuluu.