Öljy- ja vesiputket

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
JoonasN
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 19:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Öljy- ja vesiputket

Viesti Kirjoittaja JoonasN »

Moro

Eli kyselisin omaa saamattomuuttani tällaista, kun T25:nen vihdoinkin alkaa vaihtua mitsun -04:een. Ahdin on jo postissa ja pitäisi muut kamat saada valmiiksi. Jotkut ovat varmaan täällä putket käyneet teettämässä, niin olisikohan kellään antaa tarkkoja mittoja ynm. tietoja minkälaiset öljy ja vesiputket mitsun ahtimelle menee. Pitäisi käydä ne teettämässä paikallisessa hydrauli liikkeessä..... kiitokset etukäteen! :D
9000 CDE- Exä
Volvo S80 2.9
JoonasN
"Tuplakaasari"
Viestit: 65
Liittynyt: Ke Kesä 15, 2005 19:58
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JoonasN »

Upataanpa vielä... Ahdin olis jo tossa pöydällä, pitäis vaan käydä teettämässä ne letkut( siis ei putket) :? Eli jos tietoa jollain olisi letkujen pituudesta ja lohkon puolen kiinnityksistä niin laitappa tulemaan...
9000 CDE- Exä
Volvo S80 2.9
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

Tässäpä toiminta ohjeet noin suurin piirtein..Pura vanha turbo ja
vesiputket pois..Asenna uusi turbo pakosarjaan parilla pulttilla..Ota mitalla
noin pituudet tulevista letkuista(älä tee liian lyhyitä liian pitkästä saa aina pois ylimääräsen)

Kun mitsu kyseessä niin turbolla kaikki 3 banjoa 12mm.
Muut kuten 1 öljy ja 2 vesi 14mm

Ota mitat mukaan ja teetätä letkut prässäyttäen vaan toiset päät kiinni..Tonnari kyseessä nii kannattaa turbon päät prässäyttää..

Pistä letkut kiinni turboon ja taivuttele letkut tuleviin asennus asentoihinsa.
Merkkaa banjojen asennot letkuihin(tarkista tässä vaiheessa että banjopäät mahtuu vesipumpun/DP kohdalla saattaa olla ahdasta)vaihda pää tarvittaessa toisen malliseen..

Käy prässäyttämässä merkatut päät kiinni..Näin varmistaa sen että
letkut varmasti istuu paikoilleen asentaessa..

Letkujen tekeminen ei kestä kauaa noin 10min..

Ja G-mies voi varmaan täydentää tässä olevia epäkohtia. :wink:
Mutta suurin piirtein näin.
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

No joo... minä päädyin sitte loppujen lopuksi sellaiseen ratkaisuun, että 2 kpl letkuja on teräspunosletkuja(kiitos TD04) ja öljyn paluuputki + lohkolta turbolle ovat orkkisputkia.

Kotona montulla mittailin ainakin turbon öljyputkea(punosletku) ja nätisti sopii paikoilleen. Merkkasin banjon asennon ja kohdan, josta ylimääräiset katkaistaan pois. Vesiputkea en päässyt kokeilemaan, oli hieman ahdasta.

Syy miksi päädyin lopulta orkkisputkeen lohkolta turbolle oli se, että tämä kyseinen putki menee hyvin läheltä kuumaa turbon laippaa ja punosletku ei tahtonut sellaisenaan sopia. Toki, jos olisin teettänyt koko letkun punoksena ja laittanut sen menemään turbon "takakautta", niin olisi varmaan onnistunut. Tämä olisi vaatinut yhden 12mm banjon, yhden T-haaran ja yhden 14mm banjon ja jonkinlaisen määrän punosletkua. Minä en enää jaksanu väsätä, tilasin orkkisputken. Etukautta en saanut mahtumaan yhtä koevedoksena tehtyä prässiliitosta.

Kokonaisuutena on siis seuraavia letkuja:

Turbo - vesipumppu 40cm 12mm ja 14mm banjot

turbo - öljynputsari 40cm 12mm ja 14mm banjot(letku lyhenee valmiina n 36cm mittaiseksi)

orkkis öljynpaluuputki

orkkis lohkolta turbolle vesiputki

Tämmöstä täällä. Kannattaa siis tehdä niinkuin TD04 opastaa, eli jos teetät letkuja, niin vain toinen pää prässätään, niin saa banjot käänneltyä oikeisiin asentoihin ja sitte vasta prässäykseen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

G-mies kirjoitti:Tämä olisi vaatinut yhden 12mm banjon, yhden T-haaran ja yhden 14mm banjon ja jonkinlaisen määrän punosletkua. Minä en enää jaksanu väsätä, tilasin orkkisputken.

Matti
Eli helmiliitos letku meni harjottelun piikkiin. :wink:
Olis pitäny tehdä sitten kuitenkin koko matka punoksella..

Paljonkos putki muuten makso. :?:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

TD04 kirjoitti:Eli helmiliitos letku meni harjottelun piikkiin. :wink:
Olis pitäny tehdä sitten kuitenkin koko matka punoksella..

Paljonkos putki muuten makso. :?:
Paljo :lol: :!: , elikkä 95€. Miulla vaan meni hermo siinä hommassa. Olisihan tuossa säästäny ainakin sen 40€, jos olisin teetäny pajalla, mutta orkkis on orkkis. Täällä ovat aika suolaisen hintaisia nuo hydraulikamat. Eli jos lasketaan 2x banjo a 7€ = 14€, letkua n 20€ ja T-haara... oliskohan kokonaissumma jossain 45€ paikkeilla. Halvemmallakin varmasti saa teetettyä. Tuossa olis vaan käyny niin, että kaikki olis pitäny sovittaa ja tehä paikanpäällä, nyt on vaan yhden letkun mitasta enää kiinni koko homma(vesipumppu-turbo).

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
TD04
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: To Loka 20, 2005 20:11
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja TD04 »

G-mies kirjoitti:
Paljo :lol: :!: , elikkä 95€

Hyi helvetti. :!: :!: 8O 8O 8O

Ompas putken pätkällä hintaa.Taitaa olla jalometallia. :lol:
BMW E90 330da
Exät Saab 900-85,Opel Ascona B-80,Saab 900i-88,Saab 900T-95,Saab 9-5-98,Subaru Impreza GT MY99
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

PCS toimittaa hydrauliikka letkuja ja edullisesti... :D

Ai niin....
http://www.polarteknik.com
minäkin rakentelen letkuja täällä Jyväskylässä.. :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin