CS / CD / CC??
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
- Paikkakunta: Jyväskylä
CS / CD / CC??
Moi!
Osaisiko joku valaista minulle mitä nuo eri mallimerkinnät oikeasti tarkoittavat?? Kun tuntuu siltä että noita kaikkia malleja on sekä uudella että vanhalla korilla. Miten esim. lehti-ilmoituksen mallimerkinnästä voi päätellä onko kyseessä uudempi- vai vanhempikorinen 9000??
/Purjo
Osaisiko joku valaista minulle mitä nuo eri mallimerkinnät oikeasti tarkoittavat?? Kun tuntuu siltä että noita kaikkia malleja on sekä uudella että vanhalla korilla. Miten esim. lehti-ilmoituksen mallimerkinnästä voi päätellä onko kyseessä uudempi- vai vanhempikorinen 9000??
/Purjo
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
- Paikkakunta: Jyväskylä
Kiitos uskomattoman nopeasta vastauksesta! :=)
Onko tuossa uudempikoppaisessa itse asiassa minkä verran eroa vanhempaan? Eli onko kyse vain kosmeettisista muutoksista (=keula & perä), vai onko tuossa tullut jotain suurempiakin muutoksia?
Mietin vain siksi että monesti vastaavalla koneella & varustuksella oleva CS on tuplaten kalliimpi kuin CD, eli kannataako tuota lisähintaa maksaa vaiko eikö? Siis muuten kuin ulkonäön takia... ;=)
/Purjo
Onko tuossa uudempikoppaisessa itse asiassa minkä verran eroa vanhempaan? Eli onko kyse vain kosmeettisista muutoksista (=keula & perä), vai onko tuossa tullut jotain suurempiakin muutoksia?
Mietin vain siksi että monesti vastaavalla koneella & varustuksella oleva CS on tuplaten kalliimpi kuin CD, eli kannataako tuota lisähintaa maksaa vaiko eikö? Siis muuten kuin ulkonäön takia... ;=)
/Purjo
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- "Kaasari"
- Viestit: 44
- Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
- Paikkakunta: Jyväskylä
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
CS:ssä on aina galvanoidut pellit ja CD:ssä -95 alkaen. Tämä tietää huomattavasti parempaa ruosteensuojausta.
Varusteita ja moottoreita on Saabilta saanut kaikkiin korimalleihin ihan asiakkaan mieltymyksen mukaan. Poikkeuksena Aero ja Griffin -mallit, joista ensin mainittua on vain CS:nä ja viimeksi mainittu on CD-korinen.
Käytön kannalta olennaisin ero on juuri takaosassa; CD on 4-ovinen sedan ja CS on 5-ovinen combi.
Varusteita ja moottoreita on Saabilta saanut kaikkiin korimalleihin ihan asiakkaan mieltymyksen mukaan. Poikkeuksena Aero ja Griffin -mallit, joista ensin mainittua on vain CS:nä ja viimeksi mainittu on CD-korinen.
Käytön kannalta olennaisin ero on juuri takaosassa; CD on 4-ovinen sedan ja CS on 5-ovinen combi.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Ymmärtääkseni vuosien -92 (siis CS:n tulosta alkaen) alkaen myös CD:n korin galvanointia parannettiin koko ajan, siitä en ole varma, missä tahdissa ja miltä osin. Ja varmaa on se, että keulaosan muuttumisesta lähtien -95 alkaen koreissa ei ole galvanoinnin osalta eroja.9-5T kirjoitti:Onko varma tieto? CD:n keulan sisäpellithän muuttui CS:n tulon myötä samoiksi kuin CS:ssä ja alustassa on samat osat, onko samoja osia galvanoitu sen perusteella kumpaan koriin ne menee? EPC:n mukaan kyseiset osat toimitetaan samalla osanumerolla molempiin korimalleihin.Pekka Valtanen kirjoitti:CS:ssä on aina galvanoidut pellit ja CD:ssä -95 alkaen. Tämä tietää huomattavasti parempaa ruosteensuojausta.
Sinänsä tässä kohtaa kannattaa toistaa se ainakin 90-luvun alussa paikkansa pitänyt mainoslause, että 9000CS oli koriltaan jäykin koskaan valmistettu viistoperäinen auto. Nyt on varmaan jo joku mennyt ohi, mutta aikalaisiinsa verrattuna CS oli lujaa tekoa viistoperäiseksi!
Yksi syy hintaeroon on se, että 9000 CD ei ole monikäyttöinen eli siinä on kyllä suksiluukku, mutta takapenkkiä ei saa käännettyä ns. farmariasentoon ollenkaan. Tästä johtuen CS on niin paljon halutumpi. Sitten on makuasioita kuten, että CS:n muotoilu on kestänyt ajan hammasta todella hyvin eli jos vertaa lähes mitä tahansa 1992-mallista autoa CS:ään niin se toinen on jotenkin vanhanaikaisen näköinen!
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Tarkemmin asiaa tutkittuani löysin hieman ristiriitaisia tietoja. EPC:ni mukaan vuoteen -94 asti ovet, lokasuojat ja muut korin ulkoiset osat ovat eri numeroilla CD:ssä ja CS:ssä. Ovet itsessään ovat vaihtokelpoiset, mutta esimerkiksi keskuslukon ohjaus ja sähköjohtojen veto eroavat. Seuraavan linkin takaa löytyy tarina, jossa -89 CD:hen on istutettu -92 CS:n ovet: http://forum.saab9000.se/viewtopic.php? ... c&start=159-5T kirjoitti:Onko varma tieto? CD:n keulan sisäpellithän muuttui CS:n tulon myötä samoiksi kuin CS:ssä ja alustassa on samat osat, onko samoja osia galvanoitu sen perusteella kumpaan koriin ne menee? EPC:n mukaan kyseiset osat toimitetaan samalla osanumerolla molempiin korimalleihin.Pekka Valtanen kirjoitti:CS:ssä on aina galvanoidut pellit ja CD:ssä -95 alkaen. Tämä tietää huomattavasti parempaa ruosteensuojausta.
Olisikohan Saab halunnut "koeajaa" galvanointimenetelmää parin vuoden ajan ennen kuin otti sen käyttöön laajemmassa mittakaavassa? Esson baarin juttujen mukaan -92 CS:ienkin galvanoinnissakin oli ongelmia.
Ja kiinnostaisipa tietää, milloin 900:sen galvanointi aloitettiin.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03