9000 Ilmastointi
9000 Ilmastointi
Ilmastoinnista loppui freonit.. =( Kellään tietoa mistä sais Mikkelistä uutta ainetta sinne? ja onko miten kallis juttu?
9000 CD vm91
9000 CC cm89
9000 CC cm89
On noita halvemmallakin täytelty. Voihan olla, että noissa vanhoissa on kalliimmat litkut.
Jos kylmäaineet on loppu, niin suurempi huolenaihe on se, että mistä se vuotaa. Itselläni oli vuoto kompressorin ja kennon välisessä yläletkussa. Uusi orkkisletku n. 120e (Laakkonen). No se liitoshan oli tietysti hapettunut niin, että ei saanut vanhaa letkua irti kennoa hajottamatta (tarvikkeena Hella n.150e ? PCS ). Eipäs lähtenyt alaletkukaan (orkkis 110e Laakkonen ) irti kennosta ehjänä. Lisäksi pitää tietysti hankkia uusi kuivain (Hellan tarvikkeena n. 80e PCS)
Noi hinnat on pikkasen hatusta, mutta muistaakseni meni n. 450e noihin osiin. Lisätään hintaan ensimmäinen ilmastointihuolto 85e, missä todettiin tuo yläletkun vuoto. Asensin itse uuden kuivaimen sekä jäähdyttimen kennon tulpattuna paikalleen. Tulppasin myös kuivaimelta höyrystimelle lähtevän putken sekä muut letkut.
Lisätään hintaan vielä uusintahuolto, missä purettiin vasen etulamppu ja villku, maski ja alakatteet, laitettiin typet sisään ja koeponnistettiin 10bar paineilla. Sen jälkeen imettiin vakuumiin -0.9 bar, jotta loputkin kosteudet saatiin järjestelmästä pihalle. Lopuksi täyttö 950grammaa kylmäainetta. Tämän hinta alan liikeessä: kylmäaineet + kolmen tunnin työt.
Itselläni kävi tuuri tuon viimeisen kappaleen kanssa. Olin itse huoltomiehen kanssa hommissa ja maksoin vain kylmäaineet ja pientä vaivan palkkaa huoltomiehelle = HALPA.
Nyt pöhisee systeemi vilpoa Eipä tartte ajella kattoluukku auki pölyjä haukkomassa näin keväsellä ja pysyy lasitkin paremmin huurteettomana.
Mulla on muuten itselläni yksi tollasen vanhemman systeemin käytetty ja kuulemma ehjä yläletku kompuralta kennolle. (Ostin väärän letkun saabisti-"toverilta")
Jos kylmäaineet on loppu, niin suurempi huolenaihe on se, että mistä se vuotaa. Itselläni oli vuoto kompressorin ja kennon välisessä yläletkussa. Uusi orkkisletku n. 120e (Laakkonen). No se liitoshan oli tietysti hapettunut niin, että ei saanut vanhaa letkua irti kennoa hajottamatta (tarvikkeena Hella n.150e ? PCS ). Eipäs lähtenyt alaletkukaan (orkkis 110e Laakkonen ) irti kennosta ehjänä. Lisäksi pitää tietysti hankkia uusi kuivain (Hellan tarvikkeena n. 80e PCS)
Noi hinnat on pikkasen hatusta, mutta muistaakseni meni n. 450e noihin osiin. Lisätään hintaan ensimmäinen ilmastointihuolto 85e, missä todettiin tuo yläletkun vuoto. Asensin itse uuden kuivaimen sekä jäähdyttimen kennon tulpattuna paikalleen. Tulppasin myös kuivaimelta höyrystimelle lähtevän putken sekä muut letkut.
Lisätään hintaan vielä uusintahuolto, missä purettiin vasen etulamppu ja villku, maski ja alakatteet, laitettiin typet sisään ja koeponnistettiin 10bar paineilla. Sen jälkeen imettiin vakuumiin -0.9 bar, jotta loputkin kosteudet saatiin järjestelmästä pihalle. Lopuksi täyttö 950grammaa kylmäainetta. Tämän hinta alan liikeessä: kylmäaineet + kolmen tunnin työt.
Itselläni kävi tuuri tuon viimeisen kappaleen kanssa. Olin itse huoltomiehen kanssa hommissa ja maksoin vain kylmäaineet ja pientä vaivan palkkaa huoltomiehelle = HALPA.
Nyt pöhisee systeemi vilpoa Eipä tartte ajella kattoluukku auki pölyjä haukkomassa näin keväsellä ja pysyy lasitkin paremmin huurteettomana.
Mulla on muuten itselläni yksi tollasen vanhemman systeemin käytetty ja kuulemma ehjä yläletku kompuralta kennolle. (Ostin väärän letkun saabisti-"toverilta")
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Viggen"
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Kannattaa täyttää se ilmastointi uudella aineella mahdollisimman pian, sillä muuten rikkoo kompuran jos pyörii "kuivana". Kylmäaine toimii samalla voiteluaineena järjestelmässä. Itse en täyttänyt entisessä tonnarissani heti, ja kompura maksoi yli 500e plus letkut ja uudet tiivisteet päälle.
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Tuossa mun -93 mallissa on ainakin eri öljyt kompuran sisällä. Tyyppikilvessä lukee Oil Lub. xxx 200ml. Eli kylmäaine ei voitele itse kompuraa, mutta tiivisteet se voi pitää notkeampana.t-lahdenmaki kirjoitti:Kannattaa täyttää se ilmastointi uudella aineella mahdollisimman pian, sillä muuten rikkoo kompuran jos pyörii "kuivana". Kylmäaine toimii samalla voiteluaineena järjestelmässä. Itse en täyttänyt entisessä tonnarissani heti, ja kompura maksoi yli 500e plus letkut ja uudet tiivisteet päälle.
Mulla ei ole tietoa, milloin viimeksi tuossa on ollut kylmäaineet sisässä. Auto on ollut mulla 1v4kk ilman liemiä. Hyvin tuo lähti pörräämään.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Olikos se niin, että ilmastoinnin kompura ei lähde päälle, jos järjestelmässä ei ole tarpeeksi tavaraa ?
Jos kyseessä tosiaan pelkkä täyttö ja järjestelmän tarkastus, kannattaa ainakin kysäistä kylmälaitehuoltoja tekevistä liikkeistä... Ainakin Helsingissä se on halvempaa, kuin merkkiliikkeissä...
Jos kyseessä tosiaan pelkkä täyttö ja järjestelmän tarkastus, kannattaa ainakin kysäistä kylmälaitehuoltoja tekevistä liikkeistä... Ainakin Helsingissä se on halvempaa, kuin merkkiliikkeissä...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
On.9000 automaatilla kirjoitti:Olikos se niin, että ilmastoinnin kompura ei lähde päälle, jos järjestelmässä ei ole tarpeeksi tavaraa ?
Samoin täällä. Kodinkoneiden huoltoliike täytti edullisesti minun tonnariin.9000 automaatilla kirjoitti:Jos kyseessä tosiaan pelkkä täyttö ja järjestelmän tarkastus, kannattaa ainakin kysäistä kylmälaitehuoltoja tekevistä liikkeistä... Ainakin Helsingissä se on halvempaa, kuin merkkiliikkeissä...
900C -86
Paitsi täällä samainen liike hoitaa alihankintana Saabin merkkihuollossa ilmastoinnit.Mimmi kirjoitti:Minä en veisi autoani kodinkoneliikkeeseen täytettäväksi. Niiltä puuttuvat mm. tarkat tiedot järjestelmän öljyn määrästä (ja laadusta) ja niillä ei ole tarkkaa määrää laittaa järjestelmään kunnollisten mittalaitteiden puuttuessa.
900C -86
Kyllähän ne osaa tiedot onkia. Lopullinen oikea paine ratkaisee kylmäaineen määrän ja jos epäilyttää, voi sen määrän kertoa huoltomiehelle Sitäpaitsi kun viet auton jonnekin Oilboysille tai Laakkoselle kylmäainehuoltoon osaavat huoltomiehet siellä käyttää ilmastointihuoltolaitetta, mutta sitten kun tulee ongelmatilanne, meneekin sormi suuhun ja aletaan tuurilla vaihtelemaan kalliita osia.Mimmi kirjoitti:Minä en veisi autoani kodinkoneliikkeeseen täytettäväksi. Niiltä puuttuvat mm. tarkat tiedot järjestelmän öljyn määrästä (ja laadusta) ja niillä ei ole tarkkaa määrää laittaa järjestelmään kunnollisten mittalaitteiden puuttuessa.
Jos nuo "kodinkoneliikkeet" eli kylmälaitehuoltamot osaavat huoltaa muutakin kuin jääkaappeja, eli raskaan kaluston kylmäkonttien kompressoireita sun muita kylmälaitteita, on niillä silloin tietotaito huoltaa, korjata ja täyttää mitä tahansa kylmälaitteita. Auton ilmastoinnin osat on niin simppeliä peruskauraa osaavalla kylmälaiteranelle. Kokemukseni mukaan kylmälaitehuoltajat eivät vaan viitsi alkaa askartelemaan autojen kanssa.
Omat kokemukset rajoittuvat
- Jyväskylän OilBoysiin: "Me tehdään vain ilmastoinnin täyshuoltoja" = Monitoimilaite kiinni ja odotetaan merkkivaloa.
- Jyväskylän Laakkonen, "Ilmastoinnissa on joku vuoto, se ei antanut tarpeeksi vastapainetta, että meidän kone olisi lähtenyt käyntiin"
- Salon Kylmäpojat Oy, Halikko, "kylmälaiteliike", Vanha patu laski vanhat aineet pois, imi vakuumiin ja uudet aineet sisään.
- JKL, (Valion) Raskaan kaluston kylmälaiterhuoltamo, Viime viikonloppuna. Puretun ilmastoinnin kamat kasaan ja vehkeet toimimaan.
Viimeviikon kokemuksen perusteella jätän autohuoltamoiden ilmastoinnin automaattihuoltolaitteet omaan arvoonsa.
Jos Jyväskylän seudulla joku kaipaa edullista ja asiantuntevaa kylmäaineen saa tästä multa vinkin.
9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 396
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Halsua
Käyttöö talvellakin
Olikos se niin että ois myös hyvä aina käyttää sitä kompuraa talvellakin aina joskus vähän aikaa , että pysyy kunnossa ja nesteet sisällä.
Saab 9-5 A 2.3t stw