Ovessa vikaa vikaa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tomek83
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: To Syys 15, 2005 10:46
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Tomek83 »

missähän mahtaa mun autossa (-87 cc) olla vikaa kun tuo mittariston vikavalosysteemi polttaa takavalojen vikavaloo kokoajan. kaikki valot (mukaan lukien peräkontin sisävalo) takana kyllä toimii. osaisko joku kertoo missä vika??
Tonnaria, mielellään öljyssä.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Tomek83 kirjoitti:missähän mahtaa mun autossa (-87 cc) olla vikaa kun tuo mittariston vikavalosysteemi polttaa takavalojen vikavaloo kokoajan. kaikki valot (mukaan lukien peräkontin sisävalo) takana kyllä toimii. osaisko joku kertoo missä vika??
Onko varmasti oikeat polttimot takana?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... iktogrammi
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
jpaavola
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 22:43

Viesti Kirjoittaja jpaavola »

Onkos tää reed-kytkin pimenny minunkin tonnarista, kun mittariin taas ei syty kuskin oven valoa ja ovi ei oikein tunnu menevän lukkoon tai aukea kunnolla edes avaimella. Keskuslukko ja takaluukun katkasin kylläkin toimii.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tämä menee kyllä oikeestaan täysin OT, mutta en tämän takia viitsi uutta threadia tehdä... Tai no onhan tää nyt oikeastaan ihan oikee thread tälle kysymykselle, koska täällä puhutaan siitä auton kuvasta mittaristos :D

Nojoo, elikkäs tos viime viikon tiistaina tuli Tonttu ostettua ja kaikkee kivaa se auton kuva ilmottaa, mutta kuuluko niiden auton reunojen loistaa valoa, vaikka mikää merkkivalo ei palaisi? Vai saako ne valonsa palavista merkkivaloista? Ku mulla ne reunat ei loista jos mikää ei pala (siis huoleni on se, että välillä se ilmottaa, että etuvalo(t) pimeenä ja välillä ei, joten mietein, että pimeneekö se koko tsydeemi ja sitte esim öljynpainevalokaa ei toimi :roll: )
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Selevä ja kiitos. Saan vihdoin ajettua mielenrauhassa :D

EDIT: 3min vastausaika on muuten aika hyvä...
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Piktogrammin valo

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Mimmi kirjoitti:Se autonkuva valaistaan ns. yleismerkkivalolla, joka syttyy AINA, jos jokin merkkivalo syttyy.

vm.-92 cs 5D 2,3 T , kattovalo ajoittain sammuu viiveen jälkeen oikein, useimmiten ei sammu lainkaan, nyt vas. etuoven piktogrammin valo ilmoittaa oven olevan auki jatkuvasti, muutoin kaikki muut valot toimivat normaalisti, myös keskuslukitus. Ovessa oleva lukkokappale oli irti, siinä olevat kaksi tappia olivat suoria, asennettiin takaisin aikaisempien ohjeiden mukaisesti = mikään ei muuttunut, piktogrammin valo palaa edelleen. ??
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Piktogrammin valo

Viesti Kirjoittaja jus »

erites-2 kirjoitti:vm.-92 cs 5D 2,3 T , kattovalo ajoittain sammuu viiveen jälkeen oikein, useimmiten ei sammu lainkaan, nyt vas. etuoven piktogrammin valo ilmoittaa oven olevan auki jatkuvasti
Joku ovipilarissa olevista kytkimistä maadoittaa jatkuvasti, siksi kattovalo ei sammu.

Lukossa olevalla reed-kytkimellä ja sen ohjaamalla piktogrammin ovivaroitusvalolla ei ole mitään tekemistä kattovalon kanssa.

Tuonikäisessä ei ilmeisesti keskuslukkokaan välitä kuskin oven lukon aukiolosta, kuten jo -93-autossa.

Reed-kytkin rikki, magneetti vivun päästä irti ( tai johdot oikosulussa).
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: Piktogrammin valo

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

[
Reed-kytkin rikki, magneetti vivun päästä irti ( tai johdot oikosulussa).[/quote]


Onko kytkin / magneti jossain oven verhoilujen alla ?
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

tapin ja tapin,,,

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Mimmi kirjoitti:Ei, vaan lukossa tapin nokassa.
Kolmella ruuvilla kiinnioleva kappale oli irti kädessäni ja sen sisäpinnassa oli kaksi tappia jotka olivat suorat ja menevät kappaleen paikoillaan olessa sinne oven sisään.
ONKO tämän irroitettavan kappaleen sisällä tappien "nokissa" jotain ?

EI, en tarvitse mitään tieteellisiä vastauksia, edes lyhennetyssä muodossa, en ymmärä niitä kuitenkaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Piktogrammin valo

Viesti Kirjoittaja jus »

erites-2 kirjoitti:Onko kytkin / magneti jossain oven verhoilujen alla ?
Reed-kytkin ja sitä ohjaava magneetti on oven verhoilujen alla oven sisällä lukkomekanismin yhteydessä.

http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/lukko.html

EDIT: linkki korjattu
Viimeksi muokannut jus, Ti Helmi 07, 2012 18:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

tapit

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Mimmi kirjoitti:On toisessa.

Irrota lukko ja tarkista, että molemmat tapit ovat suorat.
Kuten molemmissa aikaisemmissa kirjoituksissani kerroin, kappale oli irroitettuna kädessäni ja silmämääräisesti katsottuna NE KAKSI ( päällekäin olevat ) TAPPIA olivat suoria.
Pitää siis hajoitta kai se mutikka jos siellä sisällä kerran on jotain herneitä irti tappien päistä .
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: tapit

Viesti Kirjoittaja jus »

erites-2 kirjoitti:Pitää siis hajoitta kai se mutikka jos siellä sisällä kerran on jotain herneitä irti tappien päistä .
Ei sitä oven ulkopuolella olevaa mutikkaa, jossa on ne kaksi tappia pidä hajottaa, sen sisällä ei ole mitään magneetteja eikä magneettikytkimiä.
Älä siis pura tuon kuvan alaosassa näkyvää mustaa muovirunkoista lukon salpaosaa:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/salpa3_1.JPG

Luitko tämän sivun jutut ja katsoitko kuvat:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uudet/lukko.html

Oviverhoilu on avattava, jotta pääsee käsiksi lukkomekanismiin ja piktogrammia ohjaavaan reed-kytkimeen.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... lukko1.jpg

EDIT: linkkejä korjattu
Viimeksi muokannut jus, Ti Helmi 07, 2012 18:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: tapit

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

Oviverhoilu on avattava, jotta pääsee käsiksi lukkomekanismiin ja piktogrammia ohjaavaan reed-kytkimeen.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... lukko1.jpg[/quote]


NO tätä tietoa juuri kyselin jo ensimäisessä kirjoituksesta lähtien, siis oven ulkopuolisella salpaosalla jossa ne kaksi tappia ovat ei ole mitään tekemistä juurikaan tuon piktogrammi valon palamisen kanssa. KUTEN kysymyksissäni ilmoitin kyseessä on kuljettajan puolen etuovi. Onko siinä olevat osat samanlaiset kuin tuossa kuvissa näkyvän takaoven. Minun auton kuljettajan oven lukosta toimii avaimella kääntämällä keskuslukitus joskin nyt kun valo alkoi palamaan ja ulkopuolista salpaosaa käytetiin irti avain alkoi hieman tahmoa lukkopesässä mutta toimii silti, kauankohan ?
erites-2
Matalapaineturbo
Viestit: 165
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 07:12
Paikkakunta: Varkaus

Re: tapit

Viesti Kirjoittaja erites-2 »

9-5T kirjoitti:
erites-2 kirjoitti:NO tätä tietoa juuri kyselin jo ensimäisessä kirjoituksesta lähtien, siis oven ulkopuolisella salpaosalla jossa ne kaksi tappia ovat ei ole mitään tekemistä juurikaan tuon piktogrammi valon palamisen kanssa. KUTEN kysymyksissäni ilmoitin kyseessä on kuljettajan puolen etuovi. Onko siinä olevat osat samanlaiset kuin tuossa kuvissa näkyvän takaoven.
Tapit vaikuttaa valon palamiseen mutta ehkä sinun autossasi vika ei ole niissä jos kokosit lukon oikein.
Kuljettajan ovessa ei ole kaikki lukko-osat samanlaisia kuin takaovessa.
EN OLE purkanut mitään, käytin vain sitä oven ulkopuolella olevaa kolmella torxilla kiinni olevaa salpakappaletta jossa ne kaksi tappia ovat, irti ja tarkistin että ne tapit olivat suorat. Kiinnitin kappaleen takaisin oven ulkopuolelle paikalleen.
Nyt ollaan jo päästy keskusteluissa niin pitkälle ja hyvien kuvien kanssa, että kysymyksessä on oven sisäpuoliset lukitus / kiinnitys osat/osa.
Kysymys vain oli, ovatko etu-ja takaoven osat samanlaisia silloin kun avaimella keskuslukitus tapahtuu kuljettajan oven lukosta, avain lukkopatruunan sisään ja vääntö systeemillä .

Nyt 5.2.ilman lämpötilan laskiessa - 20 asteeseen piktogrammi toimii taas oikein, en ole tehnyt sille mitään korjaavia toimenpiteitä, pakkanen korjasi !
Viimeksi muokannut erites-2, Ma Helmi 05, 2007 23:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
norther7
"Turbo"
Viestit: 215
Liittynyt: Ke Touko 11, 2005 20:50
Paikkakunta: Eura

Viesti Kirjoittaja norther7 »

en viitti avata uutta, mut sanokaas onko kahvat/mekanismit mulla etuovista väljät vai mikä, kun sisältä koittaa kahvasta avata ei tapahdu mitää ja kun työntää ovesta/kunnolla ryskäsee kahvasta niin aukeaa, eli kahvaa voi joutua välillä useita kertoja renklaamaan?1 mikä vikana/avuksi?! :P
ajattelin täällä kysyä ensiks ni tietää mistä alkaa säätämään jne! :P
Vastaa Viestiin