by-bas (bypass)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

by-bas (bypass)

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Olikos se jokin ton niminen härveli , se musta muovinen venttiili johon menee yksi pienempi letku ja lähtee muutama isompi :o

Siis kun olen kuullut että ois vikaa jos imee taikka puhaltaa siitä pienemmästä letkusta kun auto ei ole käynnissä ja ilma kulkee läpi ihan vapaasti ja mitä tää oikein sitten vaikuttaa koneen toimintaan :roll:

Ps: Koitin käyttää hakua , mutta "tyhmä" kun oon niin en mielestäni löytänyt oikeeta vastausta :?
Saab 9-5 A 2.3t stw
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ai jos kirjoitit -> "Bybass" hakuun niin ei löytynyt mitään? :roll:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6486
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Kuvauksesi täsmää bypass-venttiiliin. Jos saat puhallettua sen venttiilin läpi jommasta kummasta isosta reiästä, on venttiilin kalvo rikki. Uusi maksaa noin 30 euroa.

Bypass-venttiili parantaa kaasuunvastaavuutta ja pidentää ahtimen ikää, koska bypassi päästää "ylimääräiset" ilmat ahtimelta takaisin (tai pihalle blowoff-versiossa), kun kaasu löysätään. Ilman em. venttiliä ahdin saisi melkoisen paineiskun. Rikkinäinen venttiili aiheuttaa sen, että ahdot ei nouse maksimiin ja auto saattaa sammua, kun vedosta painaa kytkimen pohjaan.

Eski
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eski kirjoitti:auto saattaa sammua, kun vedosta painaa kytkimen pohjaan.
Ei se vielä kytkimen painamisesta sammu, mutta jos samalla päästää kaasunkin, niin sitten kyllä :-)

Automaattikin osaa sammua viallisella bypassilla kaasua nostaessa, vaikkei kytkinpoljinta edes ole.

Alkupään tonnareissa tuota sammahtelua kyllä hiukan lieventää myös kaasuläpän vaimennin, joka estää oikein toimiessaan kaasuläpän äkillisen sulkeutumisen ihan kokonaan, viimeiset millit läppä kääntyy kiinni hitaasti.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Näinhän se näköjään oli

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Rikki toi tuntui olevan , kun puhalsin tai imin niin ilma kulki läpi kuin (raha pankki tilin) :P

Ps: Ja kiihdytyksessä veto loppui kesken kun nousi ahto mittari noin keltaisen puoli väliin (Että eikuin uutta ostamaan) , tuskin kantsii laittaa käytettyä vaikka ehjän saisikin , on sen verran halpa osa onneks :lol:
Saab 9-5 A 2.3t stw
tasa4
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Pe Helmi 24, 2006 17:51
Paikkakunta: vihti

Re: Näinhän se näköjään oli

Viesti Kirjoittaja tasa4 »

TurboTurpa kirjoitti:Rikki toi tuntui olevan , kun puhalsin tai imin niin ilma kulki läpi kuin (raha pankki tilin) :P

Ps: Ja kiihdytyksessä veto loppui kesken kun nousi ahto mittari noin keltaisen puoli väliin (Että eikuin uutta ostamaan) , tuskin kantsii laittaa käytettyä vaikka ehjän saisikin , on sen verran halpa osa onneks :lol:
kuinka korkealle noi ahdot pitäisi nousta jos auto on kunnossa eikä ole viritelty???
kiinnostais vaan tietää et onko mun autoo viritelty....
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Näinhän se näköjään oli

Viesti Kirjoittaja Tuha »

tasa4 kirjoitti:
TurboTurpa kirjoitti:Rikki toi tuntui olevan , kun puhalsin tai imin niin ilma kulki läpi kuin (raha pankki tilin) :P

Ps: Ja kiihdytyksessä veto loppui kesken kun nousi ahto mittari noin keltaisen puoli väliin (Että eikuin uutta ostamaan) , tuskin kantsii laittaa käytettyä vaikka ehjän saisikin , on sen verran halpa osa onneks :lol:
kuinka korkealle noi ahdot pitäisi nousta jos auto on kunnossa eikä ole viritelty???
kiinnostais vaan tietää et onko mun autoo viritelty....
Ahtojen pitäisi nousta vakiossa tuonne keltaisen ja punaisen rajamaille.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Satunnaisesti (sopivissa olosuhteissa) voi käydä hieman punaisella, ei kuitenkaan joka kiihdytyksessä.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Vastaa Viestiin