Mikä tämä öljyvuoto on, onko paha? (kuva)
Mikä tämä öljyvuoto on, onko paha? (kuva)
Olen hankkimassa tonnaria, ja eräässä tarkastelemassani yksilössä näkyy lievää, mutta selkeästi helmeilevää öljyvuotoa sylinterikannen ja venttiilikopan välissä olevassa kolossa. Reikä kai liittyy nokka-akseliin tjsp, ja siihen käsittääkseni kuuluu tulppa ja tiivisterengas. Tässä autossa sitä tulppaa ei kuitenkaan ollut.
Tässä on EPC:stä kuva, josta toivottavasti selviää vuodon sijainti. Auto on -97 2,0t, ajettu n.250tkm. Hoituuko vuoto tulpan laittamisella, vai voiko se kieliä jostakin muusta, kenties suuremmasta ongelmasta?
Tässä on EPC:stä kuva, josta toivottavasti selviää vuodon sijainti. Auto on -97 2,0t, ajettu n.250tkm. Hoituuko vuoto tulpan laittamisella, vai voiko se kieliä jostakin muusta, kenties suuremmasta ongelmasta?
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Re: Mikä tämä öljyvuoto on, onko paha? (kuva)
Kaipa siinä jonkilainen tulppa kuitenkin oli, vai näitkö nokka-akselin pyörivän siellä reiän pohjalla?Ässä kirjoitti:Tässä autossa sitä tulppaa ei kuitenkaan ollut.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
VENTTIILIKOPAN TIIVISTE SAAB 9000 --98
16V/Turbo16 2,0/2,3 84--86 (irtopuolikuut). . . . . . . . . 27-5180 12.45 ???
Edellinen sopii moott.nr--G52494 ja jälkimmäinen G52495--
16V/Turbo16 2,0/2,3 86--93 (kiinteät puolikuut). . . . . . 27-5179 13.90 ???
pääset kuitenkin aika vähällä.......
16V/Turbo16 2,0/2,3 84--86 (irtopuolikuut). . . . . . . . . 27-5180 12.45 ???
Edellinen sopii moott.nr--G52494 ja jälkimmäinen G52495--
16V/Turbo16 2,0/2,3 86--93 (kiinteät puolikuut). . . . . . 27-5179 13.90 ???
pääset kuitenkin aika vähällä.......
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Tulpan O-rengas
http://www.thesaabsite.com/9000/9000ENGINEGASKETS.htm
9000 86-90 O-Ring Distributor 9176470 $ 2.95
Osanumero on kyllä tuo, vaikka saabsiten tuo vuosimallihaarukka ei ihan täsmää täysin, sama rengas kelpaa virranjakajan jalkaan ja tuohon uusimpien mallien tulppaan.
http://www.thesaabsite.com/9000/9000ENGINEGASKETS.htm
9000 86-90 O-Ring Distributor 9176470 $ 2.95
Osanumero on kyllä tuo, vaikka saabsiten tuo vuosimallihaarukka ei ihan täsmää täysin, sama rengas kelpaa virranjakajan jalkaan ja tuohon uusimpien mallien tulppaan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Mikä tämä öljyvuoto on, onko paha? (kuva)
Hmm, olikohan siinä joku tulppa sittenkin... Arvelin tulpan peittävän koko reiän, tässä se oli melko avonainen. Käynnissä en huomannut katsoa, näkyykö pyörivää akselia.jus kirjoitti:Kaipa siinä jonkilainen tulppa kuitenkin oli, vai näitkö nokka-akselin pyörivän siellä reiän pohjalla?Ässä kirjoitti:Tässä autossa sitä tulppaa ei kuitenkaan ollut.
Myyjän mukaan vuoto on harmiton.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Korjaus on hyvin yksinkertainen.
Eli DI kasetti irti, ja venttiilikoppa irti.
Alta paljastuu pari torx pulttia, jolla tuo "panta" joka puristaa ton tulpan kiinni.
Se irti ja joko uusi tulppa tai kuten itse laitoin puhdistettuani pinnat moottorisilikoni rannun tulpan päälle ja kasaan.
Eikä ole senjälkeen tihkunut.
Kannattaa myös tarkastaa ton takaiskuventtiilin toiminta joka on venakopan ja kaasuläpän välissä.
Eli DI kasetti irti, ja venttiilikoppa irti.
Alta paljastuu pari torx pulttia, jolla tuo "panta" joka puristaa ton tulpan kiinni.
Se irti ja joko uusi tulppa tai kuten itse laitoin puhdistettuani pinnat moottorisilikoni rannun tulpan päälle ja kasaan.
Eikä ole senjälkeen tihkunut.
Kannattaa myös tarkastaa ton takaiskuventtiilin toiminta joka on venakopan ja kaasuläpän välissä.
Juuri eräästä kulkineesta toista tuntia silikonia raapineena kyllä ihmetyttää joidenkin vimma änkeä silikoonia joka paikkaan. Kai se Hubba Bubba pitäisi saman. Ei jaksa taas ymmärtää. Itse en silikonia laittaisi
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
En mene kyllä vannomaan, vaan mulla vm.97 tuo tulppa näytti ihan siltä kuin se olisi samaa muovintapaista ainetta koko tulppa, eli ei erillistä 0 rengasta ollut.jus kirjoitti:Tulpan O-rengas
http://www.thesaabsite.com/9000/9000ENGINEGASKETS.htm
9000 86-90 O-Ring Distributor 9176470 $ 2.95
Osanumero on kyllä tuo, vaikka saabsiten tuo vuosimallihaarukka ei ihan täsmää täysin, sama rengas kelpaa virranjakajan jalkaan ja tuohon uusimpien mallien tulppaan.
Toki tulpassa oli tuollainen pieni kohouma kun ylikokoinen tulppa oli ollut puristuksissa tota 0 rengaan uraa vasten.
Ja mielestäni tuo on juuri oikea paikka moottorisilikonille.
Mitäs hittoa se haittaa siellä tulpan reunoilla?Ciswami kirjoitti:Juuri eräästä kulkineesta toista tuntia silikonia raapineena kyllä ihmetyttää joidenkin vimma änkeä silikoonia joka paikkaan. Kai se Hubba Bubba pitäisi saman. Ei jaksa taas ymmärtää. Itse en silikonia laittaisi
En minäkään käytä silikonia muualla kuin tuossa yhdessä ainoassa paikassa, jossa esim. Loctite 510 ei pitänyt koska oli liian ohutta
Sinulla Kurko onkin omassasi kartiotulppa, josta ei liene mitään haittaakaan, samalla lailla vuotaa reunoiltaan kuin tiivisteellinenkinKurko kirjoitti:En mene kyllä vannomaan, vaan mulla vm.97 tuo tulppa näytti ihan siltä kuin se olisi samaa muovintapaista ainetta koko tulppa, eli ei erillistä 0 rengasta ollut.jus kirjoitti:Tulpan O-rengas
http://www.thesaabsite.com/9000/9000ENGINEGASKETS.htm
9000 86-90 O-Ring Distributor 9176470 $ 2.95
Osanumero on kyllä tuo, vaikka saabsiten tuo vuosimallihaarukka ei ihan täsmää täysin, sama rengas kelpaa virranjakajan jalkaan ja tuohon uusimpien mallien tulppaan.
Toki tulpassa oli tuollainen pieni kohouma kun ylikokoinen tulppa oli ollut puristuksissa tota 0 rengaan uraa vasten.
Ja mielestäni tuo on juuri oikea paikka moottorisilikonille.
Siis täsmentäisin omia vastauksiani sen verran että olen tiivistänyt noita kartiomallisia tulppia ulkoapäin kuumuutta kestävällä silikonilla, ja hyvin on pitänyt. Aivan turha mokoman tulpan takia lähteä repimään venakoppaa irti. Taas se tulppa jossa on o-rengas ja joka on noissa vanhemmissa kansisa, lähtee irti kun ruuvaa yhden 8mm:n ruuvin pois paikaltaan ja vetää tulpan ulos, ja sinne väliin sitten tiivisteliimaan niin johan pitää
Yhteistä noilla tulpilla on se että niiden tiivistys ei ole öljynpitävä (tuskin edes uutena).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
En lopulta ostanut kyseistä autoa, koska öljyvuodon lisäksi se tuntui muutenkin olleen vähän huonommalla pidolla. Ruostettakin oli monin paikoin, nuoresta iästä huolimatta.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001