Pekka Valtanen kirjoitti:Tervehdys!
Ysitonninen (-89 ja turbo) kieltäytyy käynnistymästä. Startatessa auto hörähti käyntiin kuten ennenkin, mutta sammui sitten. Startti pyörittää normaalisti. Bensapumpulle tulee jännite ja starttauksen jälkeen kuulostaa pumppu pyörivän vielä sekunnin. Millä tavalla DI-kasetti oireilee ennen poksahtamista? Ja miten tuollaista autoa osaa diagnosoida pelkällä yleismittarilla?
Ongelmalliseksi homman tekee se, että olen Kärsämäellä (120 km Oulusta etelään) eikä minulla ole juuri mitään työkaluja mukana. Joten kaikki vinkit ongelman ratkaisemiseksi, varaosien saamiseksi sekä luotettavien korjaajien ja testereiden löytämiseksi otetaan kiitollisuudella vastaan.
Nettiyhteyteni on kommunikaattorin kautta, joten voisiko joku levittää sanaa foorumillekin?
T: Pekka "nelipultti" Valtanen
gsm: 040 5387 350
Tonnari hyytyi
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Tonnari hyytyi
Välitän viestin listalta:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Re: Tonnari hyytyi
Joko tämä jannu on saanut apua ? Onko edelleen jumissa kärsämäellä ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Tonnari hyytyi
Kotona ollaan. Tonnari piti tuoda Kempeleeseen perjantaina kuorma-auton lavalla, koska Kärsämäeltä ei tarvittavia osia olisi löytynyt.9000cst kirjoitti:Joko tämä jannu on saanut apua ? Onko edelleen jumissa kärsämäellä ?
Vika taitaakin olla pa-pumpussa, koska suodattimelle ei tule bensaa. Saamieni neuvojen perusteella kohdalleni sattunut äkillinen hyytyminen johtuu joko DI-kasetin, kampiakselin asentoanturin tai bensapumpun hajoamisesta. Raportoin lähemmin kunhan olen tehnyt rempan.
Kiitokset tukea ja neuvoja tarjonneille!
Viimeksi muokannut Pekka Valtanen, Ma Tammi 03, 2005 21:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Tonnari hyytyi
Tai sit se viimeinen vika, eli jakoketju on mennyt poikki. Itselleni kävi niin.Pekka Valtanen kirjoitti:Kotona ollaan. Tonnari piti tuoda Kempeleeseen perjantaina kuorma-auton lavalla, koska Kärsämäeltä ei tarvittavia osia olisi löytynyt.9000cst kirjoitti:Joko tämä jannu on saanut apua ? Onko edelleen jumissa kärsämäellä ?
Vika taitaakin olla pa-pumpussa, koska suodattimelle ei tule bensaa. Saamieni neuvojen perusteella kohdalleni sattunut äkillinen hyytyminen johtuu joko DI-kasetin, kampiakselin asentoanturin tai bensapumpun hajoamisesta. Raportoin lähemmin kunhan olen tehnyt rempan.
Kiitokset tukea ja neuvoja tarjonneille!
Noi mainitsemasi viat kävin ekaks läpi ja sit se mitä pelkäsinkin.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Tässä raportti tapauksen kulusta, jos vaikka auttaisi joskus jotakuta vastaavassa tilanteessa. Kärsämäellä torstaina kello 20.30 tonnari (-89, LH 2.2, DI) ei käynnisty. Hörähti yhden kerran ja sitten ei luvannutkaan. Konehuoneessa olivat kaikki ali(=yli)paineletkut ja sähköjohdot kiinni. Kaivoin bensapumpun johdot esille ja totesin, että tankille asti tuli jännitteet niinkuin pitikin. Korvakuulolta arvioituna pumppu, tai ainakin toinen niistä, kävi hetken starttaamisen jälkeen.. Kello oli 21.30 kun päätimme jäädä yöksi Kärsämäelle. Ennen nukkumaan menoa lähetin vielä viestin Listalle. Yö meni unissaan remonttia tehdessä, ja ainakin niissä sain auton käyntiin. Enteet olivat hyvät herätyskellon soidessa.
Perjantaiaamuna soittelin lähistön Saab-korjaamoihin ja kyselin ohjeita, varaosatilannetta ja mahdollista korjausaikaa. Äkillisen mykistymisen syyksi arvioitiin joko DI-kasetti, kampiakselin asentoanturi tai bensapumpun vikaa. Varaosat olisivat olleet tilauksessa. Korjausaikaakaan ei sille päivää olisi löytynyt. Kävin autotarvikeliikkeessä ostamassa uudet tulpat ja tarvittavat työkalut. Poistuessani liikkeestä klo 10.00 pantiin se kiinni vuodenvaihdeinventaarion vuoksi. Palasin autolle ja testasin DI-kasetin, joka toimi. Irroitin pa-suodattimelle tulevan letku ja starttasin; suodattimelle asti ei tullut bensaa. Ottaen huomioon varaosatilanteen Kärsämäellä, lähestyvän vuodenvaihteen ja ennen kaikkea että vaimo piti saada töihim seuraavaksi päiväksi, päätin ryhtyä järjestämään auton kuljetusta kotiin. Puhelinluettelon Keltaisilta sivuilta löytyi Oulun ja Lapin läänien hinauspalvelunumero, 0800 399 300, mistä sain kärsämäkeläisen liikennöitsijän yhteystiedot. Kello 15.00 auto oli kotipihalla.
Viikonloppu meni kotona lapsia kaitsiessa vaimon käydessä töissä. Onneksi tuli syksyllä ostettua kakkosautoksikin ruiskuautomaattisatanen.
Tiistaina ryhdyin tosi toimiin. Irroittelin pumput, testasin ne suoraan toisella akulla ja ne toimivat; sitten kytkin ne auton johtimiin ja ne toimivat. Kun tankin päästä puhalsi letkuun, niin suodattimelta irti olevasta päästä tuli bensaa. Autosähköliikkeessä eivät voineet testata irrallisia pumppuja. Pumpun ämpäristä pois valutetussa bensassa oli epäpuhtauksia. Kerran aiemmin omakotitalon öljylämmitys meni mykäksi, kun putkessa oli roska. Naskalin Teemun viestissä luki jotain takaiskuventtiilin toimimattomuudesta. Kun en muutakaan keksinyt, niin purin pumppuhässäkän atomeiksi, puhdistin sen, kasasin ja asensin autoon. Toimii.
Pumppu ei pidä mielestäni outoa ääntä vaan ääni on tasainen. Ursinin Juhalta saadun taulukon mukaan se on alkuperäinen.
Perjantaiaamuna soittelin lähistön Saab-korjaamoihin ja kyselin ohjeita, varaosatilannetta ja mahdollista korjausaikaa. Äkillisen mykistymisen syyksi arvioitiin joko DI-kasetti, kampiakselin asentoanturi tai bensapumpun vikaa. Varaosat olisivat olleet tilauksessa. Korjausaikaakaan ei sille päivää olisi löytynyt. Kävin autotarvikeliikkeessä ostamassa uudet tulpat ja tarvittavat työkalut. Poistuessani liikkeestä klo 10.00 pantiin se kiinni vuodenvaihdeinventaarion vuoksi. Palasin autolle ja testasin DI-kasetin, joka toimi. Irroitin pa-suodattimelle tulevan letku ja starttasin; suodattimelle asti ei tullut bensaa. Ottaen huomioon varaosatilanteen Kärsämäellä, lähestyvän vuodenvaihteen ja ennen kaikkea että vaimo piti saada töihim seuraavaksi päiväksi, päätin ryhtyä järjestämään auton kuljetusta kotiin. Puhelinluettelon Keltaisilta sivuilta löytyi Oulun ja Lapin läänien hinauspalvelunumero, 0800 399 300, mistä sain kärsämäkeläisen liikennöitsijän yhteystiedot. Kello 15.00 auto oli kotipihalla.
Viikonloppu meni kotona lapsia kaitsiessa vaimon käydessä töissä. Onneksi tuli syksyllä ostettua kakkosautoksikin ruiskuautomaattisatanen.
Tiistaina ryhdyin tosi toimiin. Irroittelin pumput, testasin ne suoraan toisella akulla ja ne toimivat; sitten kytkin ne auton johtimiin ja ne toimivat. Kun tankin päästä puhalsi letkuun, niin suodattimelta irti olevasta päästä tuli bensaa. Autosähköliikkeessä eivät voineet testata irrallisia pumppuja. Pumpun ämpäristä pois valutetussa bensassa oli epäpuhtauksia. Kerran aiemmin omakotitalon öljylämmitys meni mykäksi, kun putkessa oli roska. Naskalin Teemun viestissä luki jotain takaiskuventtiilin toimimattomuudesta. Kun en muutakaan keksinyt, niin purin pumppuhässäkän atomeiksi, puhdistin sen, kasasin ja asensin autoon. Toimii.
Pumppu ei pidä mielestäni outoa ääntä vaan ääni on tasainen. Ursinin Juhalta saadun taulukon mukaan se on alkuperäinen.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Kärsämäki on kirottu paikka
Isä nimittäin otti lainaksi minun uuden tonnarini, tarkoituksenaan käydä Oulussa. No, eiköhän se auto simahtanut Kärsämäellä tankkauksen jälkeen.
Päädyttiin puhelimitse sitten hinausauton kutsumiseen. Autopalvelun miehetkin osasivat kertoa, kuinka vastaavaa oli sattunut tonnarille samalla paikkakunnalla. Tämä tosin oli sattunut kuulemma ihan lähiaikoina, onkohan tapauksia useampiakin...
Isä nimittäin otti lainaksi minun uuden tonnarini, tarkoituksenaan käydä Oulussa. No, eiköhän se auto simahtanut Kärsämäellä tankkauksen jälkeen.
Päädyttiin puhelimitse sitten hinausauton kutsumiseen. Autopalvelun miehetkin osasivat kertoa, kuinka vastaavaa oli sattunut tonnarille samalla paikkakunnalla. Tämä tosin oli sattunut kuulemma ihan lähiaikoina, onkohan tapauksia useampiakin...
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Startti pyöritti vain tyhjää, tulpat olivat kuivat eikä bensa haissut. Sulakkeet kunnossa. DI-kasetti on muistaakseni uudehko. Bensapumppuun voisi viitata?Mimmi kirjoitti:DI kasetti?
Auto menee kuitenkin nyt korjaamolle, koska kuskilla ei ole aikaa eikä halua ruveta itse autoa korjaamaan. Työkalutkin on mulla täällä kotona
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Harmittavasti auto on vieläkin Oulussa korjaamolla. Linnanmaan autohuolto lupasi jo lauantaina pistää tonnarin kuntoon, mutta eivät sitten ehtineetkään. Tänään, kun soitin, niin olivat juuri ottamassa autoa sisään ja alkamassa vaihtamaan bensapumppua. No, eivät siltikään öljynvaihdoiltaan ehtineetÄssä kirjoitti:Päädyttiin puhelimitse sitten hinausauton kutsumiseen.
Menen huomenna sinne Ouluun ja vaihdan sen pumpun vaikka itse.
Onko kerrottavaa tästä Linnanmaan autohuollosta? On osa AutoÅströmiä, joka on merkkiliike, ja on keskittynyt pieniin huoltotöihin.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Nyt oli pistetty kuntoon, hinta siedettävä 381€.
Ei muuta kuin hakureissulle.
-EDIT
Haettu
Ei muuta kuin hakureissulle.
-EDIT
Haettu
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001