Automaattilaatikko särki?
Automaattilaatikko särki?
Mikähän voisi olla vikana kun vuoden -88 9000 turbosta vaihdettiin korjaajan toimesta starttikehä ja sen seurauksena ei löydy enää vaihteita lootasta? Oli kuulemma edellisenä iltana toiminut kun oli testannut ajamalla mutta ei enää. Jostain syystä laatikon öljyt ei meinaa kiertää, ihan kuin olisi joku tukossa tai jumissa. Öljyn pinta nimittäin on reilusti yli maksimin vaikka sinne laittaa sen 3,5 - 4 litraa öljyä mitä tulee ulos kun tulpan ja suodattimen ottaa pois. Onko tuolla öljyn sisään laiton nopeudella mitään väliä kun sen mitä itse katselin vierestä kaveri humautti melkoisella vauhdilla öljyt sisään ja itse kun olen öljyjä vaihtanut olen liruttanut mahdollisimman hitaasti? Voisiko olla ilmaa jossain ja sen takia ei öljyt kierrä vai pumppu paskana vai mistä alkaisi vikaa etsimään? Mitään tälläiseen viittaavaakaan vikaa ei ollut ennenkuin auton vein tuonne sen starttikehän vaihdon takia, kun oli niitit kehästä irronneet eikä kone enää lähtenyt käyntiin. Jelppivä....
# 2899
SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
Siis laatikko on käytetty pois paikaltaan? Onko turbiini ollut laatikossa koko ajan mukana vai jäikö se kehään kiinni. Riskinä on että jos turbiini on lipsahtanut akselilta pois jossain vaiheessa ja se on sinne takas tökkästy niin turbiini akselin tiivisteet menneet rikki ja öljyn paine pääsee karkaamaan väärään väliin(ei kylläkään sitten toimisi edes testailun vertaa joten tuskin on siitä kyse).
Ei sillä öljyn lisäämis vauhdilla ole merkitystä. Omaan lorautin öljyt sisään kun kansi oli laatikosta auki. Onkos siinä laatikkoöljyn jäähdytintä? Ite kokeilisin tuosta jäähdyttimen kyljestä putkea löysätä hieman ja katsoa onko painetta kun autoa käynnistää/käyttää, hieman sotkuista mutta eipä taida olla niin väliä tuossa tilanteessa.
V-M
Ei sillä öljyn lisäämis vauhdilla ole merkitystä. Omaan lorautin öljyt sisään kun kansi oli laatikosta auki. Onkos siinä laatikkoöljyn jäähdytintä? Ite kokeilisin tuosta jäähdyttimen kyljestä putkea löysätä hieman ja katsoa onko painetta kun autoa käynnistää/käyttää, hieman sotkuista mutta eipä taida olla niin väliä tuossa tilanteessa.
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Laatikkoa ei käytetty pois paikaltaan vaan oli raottanut sen verran että oli saanut kehän pultit auki ja uusi kehä paikoilleen. Autoa käytettiin vielä uudestaan n. 5 minuuttia eikä öljyn pinta laskenut mihinkään. Siitä en voi olla varma on korjaaja tosiaan käynyt ajamassa eli olisi toiminut, kun en korjaajaa tunne, enkä huomannut otta kilometrilukemia ylös kun auton pajalle vein. Voihan olla, että ei ole koittanutkaan muuta kuin sen, että lähtee käyntiin.
# 2899
SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
SAAB 9000 CD T16A -88, Stage2
Muistikohan se nyt varmasti laittaa sen kehän kiinni turbiiniin
Ja sittenkin vielä kierreliimalla niin kuin kuuluu. Noh, tuon turbiinin pyörinnän voi todeta pienestä luukusta yläreunasta.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
No sitten on unohtunut se vetarin akseli laittaa... 
Onko öljyn tasossa eroa kun kone on käynnissä tai seisoo?
Ainakin "uudemmissa" tontun laatikoissa on etureunassa pultilla peitetty öljynpaineen tarkastusreikä. Ei taida kellään olla kokemuksia paineiden mittaamiseen tuosta reiästä. Reikä on jonkun verran pienempi kuin tulpan reikä, joten puristuspainemittaria ei tuohon ilman soveltamista varmaan saa.

Onko öljyn tasossa eroa kun kone on käynnissä tai seisoo?
Ainakin "uudemmissa" tontun laatikoissa on etureunassa pultilla peitetty öljynpaineen tarkastusreikä. Ei taida kellään olla kokemuksia paineiden mittaamiseen tuosta reiästä. Reikä on jonkun verran pienempi kuin tulpan reikä, joten puristuspainemittaria ei tuohon ilman soveltamista varmaan saa.
9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
peinu kirjoitti: Ainakin "uudemmissa" tontun laatikoissa on etureunassa pultilla peitetty öljynpaineen tarkastusreikä. Ei taida kellään olla kokemuksia paineiden mittaamiseen tuosta reiästä. Reikä on jonkun verran pienempi kuin tulpan reikä, joten puristuspainemittaria ei tuohon ilman soveltamista varmaan saa.
Hiukan OT:
Olisiko tuohon mahdollista liittää paineanturia tms. ja mittaria jotta voi tarkkailla hiukan lootan toimintaa?
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008