Miten saa ritilän irti?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
east
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 11:49

Miten saa ritilän irti?

Viesti Kirjoittaja east »

Miten lähtee ehjänä irti cs-92 kojetaulun oikeanpuolimmainen tuuletusventtiili? Joku paikka on antanut periksi ja sisällä oleva ritilähässäkkä ei suuntaa ilmavirtaa mihinkään vaan säätönupes on löysä.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

"kynsillä"

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Ritilä on kiinni muovi kynsillä koetaulussa. Helpoin tapa on todennäköisesti ottaa hanskalokero irti ja ritilä tulee sen mukana.

Hanskalokeron irroituksesta löytyy haulla ohjeet.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Juuri, kuten pojat ovat neuvoneet, hanskalokero pois.

Avaa luukku, ja ruuvaa kaikki näkyvät Torx kantaiset ruuvit auki. Ei siis sitä, joka on lukon vasemmalla puolella kumitulpan alla. Kaksi alimmaista on hankalia, vaatii varmaan pelkän Torx kärjen pieneen räikkään tai pihdeillä pelkkä kärki ja ruuvit auki. Tämän jälkeen hanskalokero lähtee "vetkuttamalla", jollei tule kohti suoraa vetämällä. Lokerosta tarpeen tullen valon ja sen kytkimen piuhat irti ja koko hökötys pöydälle. Varo, etten taita niitä kielekkeitä poikki, kun varovasti niitä meisselillä kääntelet...
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Sivuaa alkuperäistä aihetta etäisesti:

Miten ilmaritilöiden sulkimen kitkalukko on toteutettu? Siis se, josta saa "volume-napilla" säädettyä suuttimesta virtaavan ilman määrää. Jossainko on o-rengas, vai mitä?

Ongelma on, että cc:n keskisuuttimen säädin on ihan "lepsu", ja pysyy auki-asennossa vain talvisin. Kesällä, kun muovi on lämpimämpää, suutin on tosi herkkä löpsähtämään kiinni, varsinkin kun ajonopeus on suuri, ja/tai ACC puhaltaa isommalla nopeudella.

Eipä sinne etukautta taida päästä, vaan pitää irrottaa kojelaudan päällinen ja purkaa koko sydeemi? :? Tai sitten ujuttaa tähänkin rakoon Coca-Colaa... :lol: Kohtalotovereita? Asian korjanneita?
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11646
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Suomik kirjoitti:Miten ilmaritilöiden sulkimen kitkalukko on toteutettu? Siis se, josta saa "volume-napilla" säädettyä suuttimesta virtaavan ilman määrää. Jossainko on o-rengas, vai mitä?
Siellä on jouset, jotka pyrkii aiheuttamaan nupin akselille ja kulmavaihteeseen kitkaa. Jousen toiminta lakkaa, kun jousen vastakappaleena oleva heppoinen muovikynsi katkeaa.

http://www.quasimotors.com/vent_fix.htm

Voi korjata korvaamalla jousen sopivalla kiilalla, kuten tuossa quasimotors-ratkaisussa.

Omani korjasin pujottamalla akselin ympäri puolitoista kierrosta ohutta rautalankaa ja langan päät läppäkotelon yläpinnasta läpi. Ritilän välistä sai säädettyä rautalangat sopivaan asentoon niin että kitka on sopiva. Korjaus on täysin näkymätön, ellei nyt ritilän välistä nimenomaan yritä katsoa ja etsiä mustaa raudoittajan rautalankaa :-)

Molemmat korjaukset edellyttävät kojetaulun päällisen irrottamisen, ja ehkä myös venttiiliritiläyksikön irrottamisen kojetaulusta.

Yksinkertaisin korjaus on tuupata ritilän säleiköstä hoikka kuulakärkikynä pitämään läppää auki. Näin oli edellinen omistaja ongelman ratkaissut. Itseasiassa ihan hyvä kynätelineen paikka.

Tuo minun rautalankakorjattu versio on ylimääräisenä, vaihdoin tilalle ehjän uuden venttiilin, kun klubin rompetorilla sellainen tuli vastaan käytännössä ilmaiseksi. Toimi pari vuotta ihan ongelmitta. Säädettävyytensä vuoksi ehkä ongelmattomampi, kuin quasimotorisin kiinteä ratkaisu, joka ei varmaankaan toimi ainakaan, jos molemmat jousikorvakkeet on poikki.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Kiitos vinkistä! Jotenkin tuntuu, että tämä systeemi on taas aika saabmainen, ei ehkä ihan joka merkistä löydy samanlaista toteutusta... :?

Pitääpä miettiä, olisiko sinne kannen alle jotain muutakin asiaa samalla kertaa. Eihän se paha rasti ole irrottaa, mutta ei ihan huvikseenkaan viitsisi... Odotellessa pärjätään, kuten tähänkin asti!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7798
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Itse laitoin siihen vääntönupin alle lisää materiaalia paperia tms....
Nuppi jäykistyi ja läpät pysyy hyvin auki.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin