Turbosaabin vaikeudet tietyllä kierrosnopeudella
Turbosaabin vaikeudet tietyllä kierrosnopeudella
Onko muilla kokemuksia, minulla on alla menopelinä vm.-89 9000t. Moottoritiellä kun ajelee n.110 km/h vauhdissa, niin kone nyhtää hieman. Hieman hiljempaa tai nopeampaa kun ajaa, niin mitään ongelmaa ei ole. Kierrokset lienee tuolloin 5-vaihtella jossain 3000:n hujakoilla, kun ongelmaa ilmenee.
9000t. vm.-87
Ajattelen, siis olen..ei aina jaksa ajatella, olenko siis ?
-
- "Hirsch"
Oletko hankkinut turbon vast'ikään? Liittyykö nyhtäminen ahtopaineiden vaihteluun?
Jos vastasit molempiin kyllä, niin ne ovat autosi menohalut, jotka pyrkivät esille juuri siinä 3000 kierroksen paikkeilla. Ilmiötä korostaa vielä turboviive, jota -89 mallissa vielä on. Siirryttyäni 900 i8:sta turbotonnariin, meni minulla meni pari kuukautta oppia käyttämään kaasujalkaa tarpeeksi varovasti.
Toinen tarkistamisen arvoinen juttu on konehuoneessa olevat YLIpaineletkut. Kumiset letku halkevat ajan myötä päistään ja päästävät imusarjaan ilmaa ilmamassamittarin ohi. Seokset eivät luonnollisestikaan tällöin ole kohdillaan.
Jos vastasit molempiin kyllä, niin ne ovat autosi menohalut, jotka pyrkivät esille juuri siinä 3000 kierroksen paikkeilla. Ilmiötä korostaa vielä turboviive, jota -89 mallissa vielä on. Siirryttyäni 900 i8:sta turbotonnariin, meni minulla meni pari kuukautta oppia käyttämään kaasujalkaa tarpeeksi varovasti.

Toinen tarkistamisen arvoinen juttu on konehuoneessa olevat YLIpaineletkut. Kumiset letku halkevat ajan myötä päistään ja päästävät imusarjaan ilmaa ilmamassamittarin ohi. Seokset eivät luonnollisestikaan tällöin ole kohdillaan.
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Turbosaabin vaikeudet tietyllä kierrosnopeudella
Olen myös huomannut samanlaista tylsää nypyttelyä 900 t16:sta, lähinnä kun ahtopainemittari on lähellä ilmanpainetta. Olisikohan syynä juuri turbon "herääminen"+sytkän heijaaminen. Tarkalla kaasunkäytöllä tuosta pitäisi selvitä, ehkä myös cruisella?rikupoika kirjoitti:Onko muilla kokemuksia, minulla on alla menopelinä vm.-89 9000t. Moottoritiellä kun ajelee n.110 km/h vauhdissa, niin kone nyhtää hieman. Hieman hiljempaa tai nopeampaa kun ajaa, niin mitään ongelmaa ei ole. Kierrokset lienee tuolloin 5-vaihtella jossain 3000:n hujakoilla, kun ongelmaa ilmenee.
Sinulla taitaa muuten olla myös -017 loppuinen ilmamassamittari, herää epäilys olisikos näissä -89 ruiskuvehkeissä moinen ominaisuus, ehkä liian nihkeä bensakartta...
Esa
Samaa tuossa itsekin arvailin, että tehot siellä esiin pyrkii 
Pitänee ajaa motarilla pikkuisen hiljempaa käyttäen cruisea, niin eiköhän sillä ongelmasta pääse.
Ja ne letkut täytyy tarkistaa lähiaikoina.
Tänään tyhjeni pissapojansäiliöstä nesteet. Lammikko oli vaan auton alla..vuotokohtaa en ehtinyt vielä paikallistaa, mutta ilmeisesti joko moottorista vuosi tai sitten siitä haaroituskohdasta, mikä on heti moottorin jälkeen 10 cm. letkun päässä. Pikkuvikoja nämä sinänsä, mutta kiusalllisia.
Muutenhan tuo katsastusmieskin oli näkemäänsä tyytyväinen ja kovaa ajoa toivotteli.

Pitänee ajaa motarilla pikkuisen hiljempaa käyttäen cruisea, niin eiköhän sillä ongelmasta pääse.
Ja ne letkut täytyy tarkistaa lähiaikoina.
Tänään tyhjeni pissapojansäiliöstä nesteet. Lammikko oli vaan auton alla..vuotokohtaa en ehtinyt vielä paikallistaa, mutta ilmeisesti joko moottorista vuosi tai sitten siitä haaroituskohdasta, mikä on heti moottorin jälkeen 10 cm. letkun päässä. Pikkuvikoja nämä sinänsä, mutta kiusalllisia.
Muutenhan tuo katsastusmieskin oli näkemäänsä tyytyväinen ja kovaa ajoa toivotteli.
9000t. vm.-87
-
- "Hirsch"