IMM testaus !

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

samalla varmistu että sulla EI OLE ärrätulppia.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Joo noita tulppahommia tuli tutkittua ja hutkittua joskus reilu vuosi sitten oikeen urakalla... :? eli ei oo R-loppuiset tulpat.

Illan ihmettely tuotti ainakin positiiviseen suuntaan olevan tuloksen :)
Vaihdoin vara-osakiesistä puolan ja lähdin koeajolenkille, joka venähti kierrokseen motarin kautta...olihan se pakko testata, miten pyörät pyörii moottoritiellä :wink:
Lämmöt nousivat normaalisti ja mitään ihmeellistä nykimistä ei enään tuntunut pienten vetojen jälkeen. Edelleen kierrosalue 2000-2500 tuntuu todella tahmealta, mutta ei oo enään ihan semmonen BOAAAAAA-mallin viritys :roll:
Eli taidanpa hakea huomenna vielä kierroksen uutta kamaa; puola, tulpanjohdot ja tulpat. Mahtaneeko kannatta ostaa mitään muuta kun tuo originaali-mallinen puola ? Eli kun tarjolla on "suurtehopuolia" yms, mahtaako niistä olla mitään iloa tässä kulineessa, vai päinvastoin haittaa ? Niin ja voihan sit olla, että tuokin malli määritellään suurtehopuolaksi... 8O

Tässä kun on kulkupuolen huolia ihmetellyt, niin samaan aikaan on pahentunut kuskin puolelta ensin pienenä naputuksena alkanut, sitten kolinana, nyttemmin jo rohinana kuuluva metakka...Katsastus-setä ei siitä virkannut mitään, kun leimalla kävin viikko sitten, en sit viittinyt kysyäkkään, kun läpi laski :oops:

No, huomenna on taas uusi päivä ja uudet viat !
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Hyvin vahva veikkaus on, että jossain on vuotoja imupuolella. Hallin vika on ainakin kokemissani/kuulemissani tapauksissa joko toimii/ei toimi-tyyppinen. Ei mitään väliltä. Voin toki olla väärässä. IMM:n vika ja ylimääräisen imuvuodon vaikutus vastaava. Huolellista tutkiskelua kehiin. Voi olla yllättävän kettumainen löytää. Tämän takia on vaihdettu turboja etc.

EDIT: jaha edistystä on tullut. Hyvä saada perusasiat kuntoon ja vasta sitten hajota lisää.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Sytytyspuolan valinnassa käyttäisin kriteerinä Boschin ja Saabin antamia vastusarvoja.

Mittaa lämpimäksi ajetun puolan ensiökäämin vastus liittimien 1 (-) ja 15 (+) väliltä. Vastuksen pitää olla 0,52-0,76 Ohm.

Mittaa toisiokaamin vastus liittimen 1 (-) ja korkeajänniteliitännän väliltä. Vastuksen pitaa olla 7,2-8,2 k0hm.

Orkkispuola purkuautosta samalla osanumerolla ja speksin mukaisilla vastusarvoilla on halvempi ja vähintään yhtä toimiva kuin tarvikepuola.
Bosch-puolan osanumero taisi olla 0 221 122 327 ja sytytyspääteasteen numero Bosch 0 227 100 139 tai 0 227 100 124.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Punainen paroni
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Pe Syys 03, 2004 21:49
Paikkakunta: Riihimäki

ntkn-ntkn-ntkn-ntkn

Viesti Kirjoittaja Punainen paroni »

Tuli sit vihdin kurkattua venttiilikopan alle, kun nykiminen ei oo minneen hävinny. Sieltä paljastuikin mielenkiintoinen juttu, nimittäin ketju on päässyt ilmeisesti pomppaamaan yhden hampaan keturalleen. Ketju on välillä kireä ja kun pyörittää moottoria, ketju löystyy taas aivan löysäksi, liikkumavara melkeen 4 cm 8O 8O 8O Suas nyt sit nähä, mitä sitä ihminen tekee seuraavaksi. Toinen pahan kuuloinen vika kuuluu kytkn/vaihteisto-osastolta. Kun kytkin EI ole pohjassa, kuuluu hankaava metallinen ääni, kun kytkimen painaa pohjaan, ääni katoaa... :?

Auton vieressä hallilla köllöttelee toinen moottori-vaihteistopaketti odottelemassa laiskan asentajan päätöstä, ollakko vaiko eikö ollakko ja vaihtaiskohan sitä nyt vai eik sitä vaihtais :roll:
Jotensakkiin tuntuu helpommalta vaihtoehdolta knypätä kone vaihtaen. Muutenkin tarvis vaihtaa moottorin tukikumit ja koko hammastanko-härdelli. Kai sitä pitää ottaa viikon loma töistä ja iskee sormet rasvaan...
Vastaa Viestiin