Kuinkahan tuo 9000:n automaattilaatikko kestäisi lievää viritystä? Vm- 95 turbo on kyseessä. Ei siinä etteikö se kulkisi vakiona kivasti, mutta ihminen on kumma, se haluaa aina lisää...
Onko kellään oikein rehellistä mielipidettä asiasta?
Puhutko nyt Aeron automaatista? Kyllä kai se autoamaattikin viritystä ja lisävääntöä jonnekin asti kestää. Mutta jotain automaatin ja manuaalin erosta kertoo se, että Saab laittoi manuaali-Aeroon 225 hevosta, automaattiin 200, myös vääntö automaatissa pienempi. Tehdas ilmeisesti epäili (jostain semmoista luin) ettei 225 hv ja (nimen omaan) kova vääntö tee hyvää automaatille. Uudemmat automaatit on kai vähän eri asia. 9-5 Aerossa oli aluksi 230 hv, tehot nostettiin 250:een kun automaatti saatiin tehtaan mielestä kyllin vahvaksi.
No nämä tässä ovat vain minun mielipiteitäni asiasta, käytännön kokemusta automaatista eikä sen virittämisestä ole. Tuskin tuommoinen 20-30 hevosta lisää vielä mitään ihmeempää kestävyysongelmaa tuo.
Automaatissa on vielä se ikävä puoli että sen kestoon ei voi vaikuttaa samalla tavoin järkevillä vaihdevalinnoilla kun manuaalin ja kytkimen kestoon voi vaikuttaa.
Minä jättäisin virittämättä, ei kahdellasadalla kaakilla kovin äkkiä jalkoihin jää.
Joka tapauksessa jonkunlainen kestoiän alenema on varmasti pakko hyväksyä minkä hyvänsä virityksen kanssa.
Mulla on 9000:ssa 2.3 T automaatissa (-96) about 235 hummaa ja vääntö vajaat 400 nm (SP:n steg-1). Hyvin on ainakin tähän asti kestänyt. Sitten kun hajoaa, niin ei voi mittään....uutta tilalle. Max.ahtopainettakin löytyy 1,3 bar.
Ainakin Speedpartsin veijareiden mukaan tomaatti kestää tuon, muttei enempiä virityksiä. Niinpä mulla on vaan tällainen matalalentoversio.
Käsittääkseni kaikissa turbo tonnareissa on sama automaattiaski. Vapareissakin taitaa olla sama mutta välitys vähän eri.
Itellä on 2.3t:ssä Maptunin stage 1 ja hyvin on pelittänyt. Kun virittää niin öljynvaihtoväli kannattaa puolittaa, eli askin öljyt 20tkm-30tkm välein. Ja muistaa käyttää laadukasta ja oikeaa öljyä.
Automaattia voi säästää sillä että käyttää D asentoo vaan maantieajossa. Hitaammassa ja vaihtelevassa pitää valitsimen asennossa 3 tai 2. 4. vaihteella laatikkoon kohdistuu kova rasitus hitaammassa vauhdissa, nelonen kun on ns. kova eli turbiini on lukossa.
Kyllä sen stage ykkösen voi sinne laittaa, pitäs kestää kyllä. Esim maptunilta saa näitä invidual softia jotka on kustomoitu oman mielen mukaan. Olikohan se Vigge jolla semmoinen on?
Mä vaihdan itse automaattivaihteistoon öljyt sekä suodattimen vähintään kerran vuodessa. Tuolloin öljystä voi jo vähän seurailla, missä kunnossa laatikko on.
Kuulemma uudemmat tonnarin laatikot kyllä kestävät selvästi enemmän kuin vanhat laatikot....vaikka nämä olivatkin zf:n valmistamia.