vinkkejä perslämmittimen testaukseen?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Barney74
"Turbo"
Viestit: 259
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

vinkkejä perslämmittimen testaukseen?

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

Tunteeko sen jo näillä keleillä pelkällä "perstuntumalla," että toimiiko istuinlämmittimet? On siis säädettävä lämmitys eli 0-3. Jos on rikki niin mikähän saattaa olla vialla? Ja onnistuuko korjaus TI-mieheltä? :roll:
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2521
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Juu kyllä sen tuntee. Jos laitat kolmeselle niin itselläni penkki lämpiää 2-3 minuutissa. On korjattu noin vajaa vuosi sitten.

Samalla korjasin sekä penkistä sen vastuslangan (oli murtunut liitoksesta) sekä sen reostaatin (oli se operaatiovahvistin rikki).

Ei muuta kun mittailemaan, missä vika piilee.

Niin korjasin siis OG-satkusta, mutta tossa on käsittääkseni tonnarin etupenkit (M1992)

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=2142

Lainaan itseäni :roll:
Mittasin eilen reostaattiin tulevan johtoliittimen napojen 9 ja 10 väliltä ja mittari näytti katkosta. Käsittääkseni vastuselementin päät tulee noihin liittimiin? Sensijaan termostaatin liittimet 6 ja 9 näytti noin kahta ohmia. Ilmeisesti termari on siis ok.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Onnistuu korjaus TI-mieheltä. Kun irroittelet sitten mahdollisesti penkin päällisiä niin ne koukut on näppärä korvata nippusiteillä ( eli koukut, jotka vetävät päällisen ryhtiin ja menevät läpi pehmusteen)

Mittääminen on näppärintä tehdä seuraavasti:

Irroita sulaketaulusta penkinlämmittimien sulake ja kytke virtamittari sulakkeen paikalle pienillä kaapelikengillä tai sitten mittapäillä. Aseta toinen säädin 3:een ( tietenkin virtakytkettynä ). Nyt virta mittrin tulisi näyttää n. 5 A aseta toinenkin säädin 3:een jolloin näytön tulisi olla n. 10 A. Vuorottelemalla kytkimiä pystynet päättelemään toimiiko molemmat vastukset tai sitten vaan toinen. Näillä lämpötiloilla kyllä tulisi jo lämmitin käynnistyä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11641
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Istuinlämmitin korjattu

Viesti Kirjoittaja johkar »

Kun kesä alkaa lähestyä alkaa ulkonakin tarjeta korjata istuinlämmitintä viimein. Jo vuoden päivät pimeänä ollut istuinlämmitin tuli tänään
herätettyä henkiin.

Quasimotorsin ohjeilla vaakasuora osa tuli tarkistettua läpikotaisin,
mutta vika ei ollut siellä. Poikki palanut johto löytyi vasta selkäosan
lämmitinelementistä. Noista Quasimotorsin ohjeista en löytänyt kommentteja selkäosan mittailuun, lieneekö tuo tullut vasta jostain vuosimallista eteenpäin?

Selkäosan voi mitata erikseen irrottamalla penkin alta valkoiset liittimet
toisistaan (2 johtoa), ja katsoa löytyykö vastusta urospuolisesta liittimestä.
Ahteriosaa taas voi mitata ison mustan liittimen keltaisesta ja valkoisen liittimen naaraspuolen toisesta mustasta johdosta. Ensin täytyy selvittää kumpi niistä naaraspuolisen liittimen johdoista menee penkkiin päin, ja siihen sitten mittarin toinen kärki.

Vastasi kohtuullista saunaa äheltää nahkaverhoilua pois selkäosasta lämpimässä huoneessa...

Mutta ensi talvena toivottavasti tarkenee istua...

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
Vastaa Viestiin