9k:n ajotusketju
9k:n ajotusketju
Eli 2,3litrasessa 9 tonnisessahan ei ilmeisestikkään ole jakohihnaa vaan ketju, eikö? Onkohan näitä kukaan joutunu vaihtamaan? ja jos on niin millasessakohan km määrässä? Vai joutuuko kenties vaihtamaan vaan jotkut ohjaimet/kiristimet/laahaajat? Ei oikeen näistä ketjullisista ole paljoa kokemusta, vanhassa alfassa oli kyllä ketju, mutta sen kohalla ei juur jaksanu kiinnostaa...
Ketju on, ei hihna... ja parempi niin.
Ketjun kestoikä on aika yksilöllistä, joku vaihtaa 200 000 km jälkeen, joku ajaa 500 000 km. Joka tapauksessa Hesarin vikatilaston manaama jakoketjuongelma on potaskaa. Tasapainoakselienketjun kanssa sitä vastoin vanhemmissa on ongelmia. Itse olen enimmilläni ajanut tonnarilla 350 000 km eikä ketjussa ollut ongelmia... toisaalta kaverin taannoiseen tonnariin vaihdettiin hieman 200 000 km. Sama juttu kuin kaikissa mekaanisissa laitteissa, joskus ne vain hajoavat ennen kuin pitäisi.
Öljyn määrän pitäminen tasan ylärajalla tai hieman yli kuulemma lisää kaikkien ketjujen kestoikää... tiedä häntä.
Kun ketju vaihdetaan niin vaihdetaan kaikki sen kanssa kosketuksissa olevat osat. Netistä löytyvät ohjeet ketjun vaihdosta yläkautta ilman ketjupyörien yms vaihtoa ovat melko arveluttavia.
Itse tehden ei ole paha homma jos on työkalut ja tilat. Korjaamolla keventää lompakkoa aika mukavasti.
-J-
Ketjun kestoikä on aika yksilöllistä, joku vaihtaa 200 000 km jälkeen, joku ajaa 500 000 km. Joka tapauksessa Hesarin vikatilaston manaama jakoketjuongelma on potaskaa. Tasapainoakselienketjun kanssa sitä vastoin vanhemmissa on ongelmia. Itse olen enimmilläni ajanut tonnarilla 350 000 km eikä ketjussa ollut ongelmia... toisaalta kaverin taannoiseen tonnariin vaihdettiin hieman 200 000 km. Sama juttu kuin kaikissa mekaanisissa laitteissa, joskus ne vain hajoavat ennen kuin pitäisi.
Öljyn määrän pitäminen tasan ylärajalla tai hieman yli kuulemma lisää kaikkien ketjujen kestoikää... tiedä häntä.
Kun ketju vaihdetaan niin vaihdetaan kaikki sen kanssa kosketuksissa olevat osat. Netistä löytyvät ohjeet ketjun vaihdosta yläkautta ilman ketjupyörien yms vaihtoa ovat melko arveluttavia.
Itse tehden ei ole paha homma jos on työkalut ja tilat. Korjaamolla keventää lompakkoa aika mukavasti.
-J-
Muutamaan koneeseen olen pelkän ketjun vaihtanut ilman ongelmia.
Vanha ketju katkaistaan ja uusi liitetään siihen väliaikaisesti. Sitten vain tiukka ote ketjuista ettei ne pääse löysälle ja konetta varovasti pyörittämällä uusi ketju vanhan tilalle. Yksin homma on melko hankala toteuttaa.
Uuden ketjun mukana tulee yleensä niitattava liitin. Hyvällä tuurilla löydät "tavallisen" liittimen, (samanlainen kuin polkupyörässä) jolla homma onnistuu helposti. Jos niittauksesta ei ole kokemusta, älä opettele jakoketjuun..
Toki parhaan lopputuloksen saa vaihtamalla kaikki rattaat ja laahaimet, mutta vanhan ja venyneen ketjun "rolinan" saa yleensä vaimennettua pelkällä ketjulla. Ketjua on sinänsä turha vaihtaa jos se ei pidä ääntä.
Öljymäärällä ketjun kestoikään tuskin on merkitystä. Sitä pitäisi olla ainakin 5cm yli maksimin, jotta kampiakselin ketjupyörä siihen yltäisi.
Koneen pyöriessä nokka-akselit roiskuttaa öljyä ketjulle.
Vanha ketju katkaistaan ja uusi liitetään siihen väliaikaisesti. Sitten vain tiukka ote ketjuista ettei ne pääse löysälle ja konetta varovasti pyörittämällä uusi ketju vanhan tilalle. Yksin homma on melko hankala toteuttaa.
Uuden ketjun mukana tulee yleensä niitattava liitin. Hyvällä tuurilla löydät "tavallisen" liittimen, (samanlainen kuin polkupyörässä) jolla homma onnistuu helposti. Jos niittauksesta ei ole kokemusta, älä opettele jakoketjuun..

Toki parhaan lopputuloksen saa vaihtamalla kaikki rattaat ja laahaimet, mutta vanhan ja venyneen ketjun "rolinan" saa yleensä vaimennettua pelkällä ketjulla. Ketjua on sinänsä turha vaihtaa jos se ei pidä ääntä.
Öljymäärällä ketjun kestoikään tuskin on merkitystä. Sitä pitäisi olla ainakin 5cm yli maksimin, jotta kampiakselin ketjupyörä siihen yltäisi.
Koneen pyöriessä nokka-akselit roiskuttaa öljyä ketjulle.