käsijarrun säätöruuvi jarrusatulassa pyörii tyhjää! Help!!
käsijarrun säätöruuvi jarrusatulassa pyörii tyhjää! Help!!
Morjens.
Elikkä jarrusatulassa oleva käkkärin säätöruuvi ei ota mitään kontaktia, vaan pyörii ja tuntuu hieman heiluvankin..Onkohan poikki? kellään kokemusta, voisiko olla jostain muusta kyse? Ja miten onnistuu korjaus, voiko ruuvin vaihtaa, jos poikki?
Elikkä jarrusatulassa oleva käkkärin säätöruuvi ei ota mitään kontaktia, vaan pyörii ja tuntuu hieman heiluvankin..Onkohan poikki? kellään kokemusta, voisiko olla jostain muusta kyse? Ja miten onnistuu korjaus, voiko ruuvin vaihtaa, jos poikki?
Olet kalleimpani sinä Saabanan kone älä hyydy
#3285
#3285
Varaosahausta löytyy satuloita hintaan 40...100€. Siihen kumit ja muutama tunti ähellystä, niin on toimiva satula vaihtoa vaille. Vaikka inspiraatio vaihtosatulan kanssa touhuamiseen välillä loppuisi, niin silti on auto käytössä...
Se ruuvi on todennäköisesti poikki, ja satula täytyy joka tapauksessa ottaa "pöydälle". Korjaustoimenpide ei ole ihan simppeli...

Se ruuvi on todennäköisesti poikki, ja satula täytyy joka tapauksessa ottaa "pöydälle". Korjaustoimenpide ei ole ihan simppeli...

-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Eikös siinä yleensä säätöruuvin kyljestä mene hampaat muusiksi? Ainakin kannattanee ottaa se ruuvi ulos ja katsoa miltä se pää näyttää, tuurilla ehkä voisi ottaa ehjän ruuvin romusatulasta? Tosin vahinko voi jo olla tapahtunut jos tylsällä ruuvilla on kierretty jarrun sisuskalut huonoksi.
Bilteman kuvastossa on halpoja (60 eur) uusia jarrusatuloita, taisivat olla liian halpoja, kun verkkokauppa sanoo, että ei ole varastossa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35752
Bilteman kuvastossa on halpoja (60 eur) uusia jarrusatuloita, taisivat olla liian halpoja, kun verkkokauppa sanoo, että ei ole varastossa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35752
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Selvennykseksi: se "ruuvi" ei siis ole kierteellinen ruuvi vaan lähinnä tappi, jonka kyljessä on hammastus, joka kiertää säätömekanismin ratasta. Irtoaa vetämällä pienillä pihdeillä tai sopivalla koukulla tms.
Ja uusi satula maksaa Motonetissä 84 € ja Biltemassa 59,90 € /kpl eli ei paljoa eroa purkamo-osiin. Esim. forumin osto/myyntipalstan kautta voit tosin löytää käytetyt sen verran halvalla, että itse kunnostaminenkin voisi kannattaa.
Ja uusi satula maksaa Motonetissä 84 € ja Biltemassa 59,90 € /kpl eli ei paljoa eroa purkamo-osiin. Esim. forumin osto/myyntipalstan kautta voit tosin löytää käytetyt sen verran halvalla, että itse kunnostaminenkin voisi kannattaa.
#1970
-
- "Kaasari"
- Viestit: 18
- Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 16:21
- Paikkakunta: Karkkila
Hyvät veljet ja siskot!
Nyt löytyy kerrankin oikein tuhannen taalan vinkki! Ei muusiksi menneiden hampaiden takia ruveta satuloita vaihtamaan!
Eli säätöruuvi ei todella ole ruuvi vaan tappi, jonka ulkopinnassa on hammastus ja päässä kuusiokoloavaimen reikä (4mm, muistaakseni). Tappi pysyy paikallaan pienellä lukkorenkaalla, joka sopii reiän kierteeseen.
Suojatulppa pois, lukkorengas pienellä ruuvarilla tai koukulla irti ja tappi ulos. Tulee yleensä kuusiokoloavaimella vetämällä (taivuta vähän vinoon ja vedä herkin sormin...). Tappia voi lyhentää, jolloin ehjä kierre osuu reiän pohjalla olevaan hammastukseen! Eli rautasaha käteen ja risa osuus pois. Tapin pituudella ei ole merkitystä, kunhan on senverran että pysyy reiässä suorassa. Mainittu lukkorengas painetaan reikään tapin päälle ja se menee nyt vain hieman syvemmälle, mutta kierrettä riittää kyllä. Sitten säädät jarrun. Ja muista että säädät vaijeri löysällä, ota vaikka irti siksi aikaa ja sitten lopuksi säädät käsijarruvaijerin. Ja se on siinä! On mahdollista tehdä satula paikallaan.
Tämä siis jos satulassa ei muuta vikaa, monasti kyllä on... Yleensä satulankin voi korjata jos käsijarrumekanismi ei pelaa, olen korjannut montakin...
Lähistöllä liikkuville voin kyllä tarjota auttavan käden kotikorjaamolla... Tai voi kauempaakin tulla... Kyllä kahvit keitetään...
Nyt löytyy kerrankin oikein tuhannen taalan vinkki! Ei muusiksi menneiden hampaiden takia ruveta satuloita vaihtamaan!
Eli säätöruuvi ei todella ole ruuvi vaan tappi, jonka ulkopinnassa on hammastus ja päässä kuusiokoloavaimen reikä (4mm, muistaakseni). Tappi pysyy paikallaan pienellä lukkorenkaalla, joka sopii reiän kierteeseen.
Suojatulppa pois, lukkorengas pienellä ruuvarilla tai koukulla irti ja tappi ulos. Tulee yleensä kuusiokoloavaimella vetämällä (taivuta vähän vinoon ja vedä herkin sormin...). Tappia voi lyhentää, jolloin ehjä kierre osuu reiän pohjalla olevaan hammastukseen! Eli rautasaha käteen ja risa osuus pois. Tapin pituudella ei ole merkitystä, kunhan on senverran että pysyy reiässä suorassa. Mainittu lukkorengas painetaan reikään tapin päälle ja se menee nyt vain hieman syvemmälle, mutta kierrettä riittää kyllä. Sitten säädät jarrun. Ja muista että säädät vaijeri löysällä, ota vaikka irti siksi aikaa ja sitten lopuksi säädät käsijarruvaijerin. Ja se on siinä! On mahdollista tehdä satula paikallaan.
Tämä siis jos satulassa ei muuta vikaa, monasti kyllä on... Yleensä satulankin voi korjata jos käsijarrumekanismi ei pelaa, olen korjannut montakin...
Lähistöllä liikkuville voin kyllä tarjota auttavan käden kotikorjaamolla... Tai voi kauempaakin tulla... Kyllä kahvit keitetään...
Klubin jäsen #2567
9-5 2.3tA wagon (vaimolla)
Volvo(kyllä, prkl) S80 D5 A
Hmm. Eli olenko ymmärtänyt oikein että käsijarrua kehitään avaamalla joku pultti satulasta ja sen alla olevaa kuusiokoloruuvia pyörittämällä?
Itselläni ei ota vänkärinpuolelta juuri ollenkaan käsijarru ja paloja on kuitenkin paljon tähteenä.
Itselläni ei ota vänkärinpuolelta juuri ollenkaan käsijarru ja paloja on kuitenkin paljon tähteenä.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
Joo, 14 mm pultti auki satulan päästä ja sen alta 4 mm kuusiokolo ensin niin pitkälle kiinni kuin menee ja sitten sen verran takasin, että pyörä pyörii kevyesti käsivoimin.Beagle kirjoitti:Hmm. Eli olenko ymmärtänyt oikein että käsijarrua kehitään avaamalla joku pultti satulasta ja sen alla olevaa kuusiokoloruuvia pyörittämällä?
Itselläni ei ota vänkärinpuolelta juuri ollenkaan käsijarru ja paloja on kuitenkin paljon tähteenä.
#1970