käsijarrun säätöruuvi jarrusatulassa pyörii tyhjää! Help!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
juuuussi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 22:50
Paikkakunta: Kemijärvi

käsijarrun säätöruuvi jarrusatulassa pyörii tyhjää! Help!!

Viesti Kirjoittaja juuuussi »

Morjens.
Elikkä jarrusatulassa oleva käkkärin säätöruuvi ei ota mitään kontaktia, vaan pyörii ja tuntuu hieman heiluvankin..Onkohan poikki? kellään kokemusta, voisiko olla jostain muusta kyse? Ja miten onnistuu korjaus, voiko ruuvin vaihtaa, jos poikki?
Olet kalleimpani sinä Saabanan kone älä hyydy
#3285
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Eli siis et saa kiristämälläkään mitään kontaktia?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
juuuussi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 22:50
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja juuuussi »

en sitten niin minkäänlaista...
Olet kalleimpani sinä Saabanan kone älä hyydy
#3285
juuuussi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 22:50
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja juuuussi »

siis käsijarru ottaa tosi minimaalisesti, mutta paljon pitäis saada kiristettyä!
Olet kalleimpani sinä Saabanan kone älä hyydy
#3285
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Melkein helpoin on uusia satula sitten, joka tapauksessa joudut ottamaan sen pöydälle korjaustoimenpiteitä varten.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
juuuussi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 22:50
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja juuuussi »

se uus satula on myös kallein :wink:
Mielelläni korjaisin jos onnistuu...
Olet kalleimpani sinä Saabanan kone älä hyydy
#3285
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Varaosahausta löytyy satuloita hintaan 40...100€. Siihen kumit ja muutama tunti ähellystä, niin on toimiva satula vaihtoa vaille. Vaikka inspiraatio vaihtosatulan kanssa touhuamiseen välillä loppuisi, niin silti on auto käytössä... :D

Se ruuvi on todennäköisesti poikki, ja satula täytyy joka tapauksessa ottaa "pöydälle". Korjaustoimenpide ei ole ihan simppeli... :roll:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eikös siinä yleensä säätöruuvin kyljestä mene hampaat muusiksi? Ainakin kannattanee ottaa se ruuvi ulos ja katsoa miltä se pää näyttää, tuurilla ehkä voisi ottaa ehjän ruuvin romusatulasta? Tosin vahinko voi jo olla tapahtunut jos tylsällä ruuvilla on kierretty jarrun sisuskalut huonoksi.

Bilteman kuvastossa on halpoja (60 eur) uusia jarrusatuloita, taisivat olla liian halpoja, kun verkkokauppa sanoo, että ei ole varastossa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35752
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Selvennykseksi: se "ruuvi" ei siis ole kierteellinen ruuvi vaan lähinnä tappi, jonka kyljessä on hammastus, joka kiertää säätömekanismin ratasta. Irtoaa vetämällä pienillä pihdeillä tai sopivalla koukulla tms.

Ja uusi satula maksaa Motonetissä 84 € ja Biltemassa 59,90 € /kpl eli ei paljoa eroa purkamo-osiin. Esim. forumin osto/myyntipalstan kautta voit tosin löytää käytetyt sen verran halvalla, että itse kunnostaminenkin voisi kannattaa.
#1970
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Niin, ostaa käytetyn foorumilta ja asentaa uudet tiivisteet + vähän hinkkailee enimpiä ruosteita pois toimintaa haittaamasta.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
tecthegreat
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ke Syys 07, 2005 16:21
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja tecthegreat »

Hyvät veljet ja siskot!

Nyt löytyy kerrankin oikein tuhannen taalan vinkki! Ei muusiksi menneiden hampaiden takia ruveta satuloita vaihtamaan!

Eli säätöruuvi ei todella ole ruuvi vaan tappi, jonka ulkopinnassa on hammastus ja päässä kuusiokoloavaimen reikä (4mm, muistaakseni). Tappi pysyy paikallaan pienellä lukkorenkaalla, joka sopii reiän kierteeseen.

Suojatulppa pois, lukkorengas pienellä ruuvarilla tai koukulla irti ja tappi ulos. Tulee yleensä kuusiokoloavaimella vetämällä (taivuta vähän vinoon ja vedä herkin sormin...). Tappia voi lyhentää, jolloin ehjä kierre osuu reiän pohjalla olevaan hammastukseen! Eli rautasaha käteen ja risa osuus pois. Tapin pituudella ei ole merkitystä, kunhan on senverran että pysyy reiässä suorassa. Mainittu lukkorengas painetaan reikään tapin päälle ja se menee nyt vain hieman syvemmälle, mutta kierrettä riittää kyllä. Sitten säädät jarrun. Ja muista että säädät vaijeri löysällä, ota vaikka irti siksi aikaa ja sitten lopuksi säädät käsijarruvaijerin. Ja se on siinä! On mahdollista tehdä satula paikallaan.

Tämä siis jos satulassa ei muuta vikaa, monasti kyllä on... Yleensä satulankin voi korjata jos käsijarrumekanismi ei pelaa, olen korjannut montakin...

Lähistöllä liikkuville voin kyllä tarjota auttavan käden kotikorjaamolla... Tai voi kauempaakin tulla... Kyllä kahvit keitetään...

Klubin jäsen #2567
9-5 2.3tA wagon (vaimolla)
Volvo(kyllä, prkl) S80 D5 A
juuuussi
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 22:50
Paikkakunta: Kemijärvi

Viesti Kirjoittaja juuuussi »

Jes. Kiitos viimeisestä.kuulostaa ainakin hyvältä, saa nähdä miten käytännössä sitte :?

Näillä mennään...
Olet kalleimpani sinä Saabanan kone älä hyydy
#3285
270/400
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 12:30
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja 270/400 »

turust löytyy ainakin metrosta kyseiset varaosat suoraan hyllystä ja hintaa parikymppiä.
Beagle
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ti Elo 02, 2005 21:48
Paikkakunta: Sonkajärvi/Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Beagle »

Hmm. Eli olenko ymmärtänyt oikein että käsijarrua kehitään avaamalla joku pultti satulasta ja sen alla olevaa kuusiokoloruuvia pyörittämällä?

Itselläni ei ota vänkärinpuolelta juuri ollenkaan käsijarru ja paloja on kuitenkin paljon tähteenä.
Ei Saabia enää...
Volvo V70 2.5TDI
VW Passat 1.8
Jäsen: 3124
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Beagle kirjoitti:Hmm. Eli olenko ymmärtänyt oikein että käsijarrua kehitään avaamalla joku pultti satulasta ja sen alla olevaa kuusiokoloruuvia pyörittämällä?

Itselläni ei ota vänkärinpuolelta juuri ollenkaan käsijarru ja paloja on kuitenkin paljon tähteenä.
Joo, 14 mm pultti auki satulan päästä ja sen alta 4 mm kuusiokolo ensin niin pitkälle kiinni kuin menee ja sitten sen verran takasin, että pyörä pyörii kevyesti käsivoimin.
#1970
Vastaa Viestiin