Moro! Auto onpi -87 cc ja aina katukiveysten ja pienien monttujen kohilla ratissa tuntuu selvä kolina. Ihan kun olisi väljyyttä jossain. En usko että kolina kuuluu etupään ripustuksista koska se tuntuu niin selvästi ratissa. Voisikohan olla ohjauksen ja etuakselin (tai mihin se ratin tanko nyt sitten meneekään alapäässä) kiinnityskohta lopussa? Itseasiassa tuossa muutama päivä sitten kun olin paikallaan kääntämässä rattia ni kuuluu pari tosi kovaa pamahusta konehuoneen puolelta. Tuli heti mieleen että jos siellä ohjaustangon ja akselin välissä on joku hammasratas hässäkkä ni ois hypänny parin hampaan yli.. Onko kellään tietämystä tästä, mulle ihan uus asia. Autoon ollaan ens kuun aikana tekemässä kytkin remonttia joten samalla ois tarkotus tuokin vika korjata mikäli vian syy löytyy.
Kiitoksia.
Ratissa tuntuu "kolinaa"
Ratissa tuntuu "kolinaa"
Tonnaria, mielellään öljyssä.
Missähän kunnossa raidetangon ulkonivelet ja sisänivelet? Kun avustaja vemputtaa rattia eestaas ja itse tunnustelet sormin ensin ulkoniveltä ja sitten sisäniveltä suojkumin läpi, tunnet välyksen, jos välystä on. Pyörä olisi syytä olla maassa, koska kuormituksen poistuessa voi varsinkin sisäpää tuntua väljänäkin aika tiukalta. Toinen vaihtoehto on, että hammastangon liukukappale kaipaisi säätöä. Tämän aikaansaama pauke onkin melko kuuluva, kun rattia heiluttelee eestaas moottori sammutettuna (tehostin ei toimi). Säätö on yksinkertainen, tangosta lukkomutteri auki ja varovainen säätöruuvin kiristys. Vältä liikakiristystä - ohjaus voi alkaa palauttaa huonosti ja tuntuu raskaalta ja tahmealta!!
Ei tarvi pelätä, että hammastangon hammasvälitys hyppäisi pykälän yli, jos vain säätömutteri edes on paikallaan. Niin ja yksi mahis on vielä, että ohjausakselin ristinivel on risa (kai tontussakin sellainen on, satkussa ainakin). Tämänkin voit helposti todeta.
Onhan hammastanko kunnolla kiinni korissa? Ja voit toki niitä alustan osiakin katsella vielä uudelleen - esim. kallistuksenvaimentimen puslia ja kiinnityksiä. Miksei alapalloniveliäkin.
Raidetankojen ja nivelien vaihtoon löydät haulla neuvoja, jos ei ole tuttua juttua. Samoin hammastangon säätöön löytyy hakuohjeet.
Ei tarvi pelätä, että hammastangon hammasvälitys hyppäisi pykälän yli, jos vain säätömutteri edes on paikallaan. Niin ja yksi mahis on vielä, että ohjausakselin ristinivel on risa (kai tontussakin sellainen on, satkussa ainakin). Tämänkin voit helposti todeta.
Onhan hammastanko kunnolla kiinni korissa? Ja voit toki niitä alustan osiakin katsella vielä uudelleen - esim. kallistuksenvaimentimen puslia ja kiinnityksiä. Miksei alapalloniveliäkin.
Raidetankojen ja nivelien vaihtoon löydät haulla neuvoja, jos ei ole tuttua juttua. Samoin hammastangon säätöön löytyy hakuohjeet.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki