Koeajoin tonnarin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

jariha kirjoitti:Hieman kulutuksesta (kulutusmittarin kertomaa):

Puhdasta maantieajoa 100km/h rajoitusalueella tietää 7l/100km lukemia. No, nyt on parin viikon aikana ajettu lähes 300km pelkästään kaupungilla, tosin mukana muutama pätkä ohitustietä (Lohtajalta Prismalle ja takasin), niin mittari näyttää 12l/100km. Suloinen seka-ajo tietää n. 9,5l/100km lukemia, joka vastaa sitä, mitä kaikki muutkin Saabini (vm. 73-88) ovat näyttäneet.

Eli summa summarun, jos ajosta reilu 70% on maantieajoa, voi sanoa, että tonnari menee vähemmällä, mutta muuten (eli näillä meidän ajoilla) sillä ei ole mitään merkitystä.
Kuulostaa aikalailla samoilta lukemilta kuin itselläni myös...
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

No niin. Maanantaina tankkasin reissua varten vielä muutaman litran, niin tankki tuli täyteen :roll:. Viisari näytti n. 55litraa tankissa ainetta olevan. Nyt olen ajanut 340km kulutusmittarin mukaan 8l/100km kulutuksella, niin viisari on ihan punaisen alarajalla. Pitäishän siellä melkein 40litraa olla vielä löpöä (eikös tässä ole 65litran tankki?). Taidan vaan rohkeesti ajella ja luottaa kulutusmittariin. Katsotaan milloin punainen merkkivalo syttyy. Hitsi, jos viisari herää vasta sitten, kun tankissa on 40litraa bensaa, niin näenköhän sen liikkuvan enää koskaan 8O. Meinaan, että ei oo tapana tankata kuin parikymmentä litraa kerrallaan...

Muuten auto pelaa vallan mainiosti. Hieman ravistaa edelleen liikkelle lähdettäessä, mutta siihen on jo tottunut. Samoin pitkään vieteriin. Ja oli välillä pari päivää, ettei päässyt kuskin ovesta avaimella sisään, mutta nyt taas toimii. Kulutusmittarin taustavalo on vieläkin vaihtamatta, mutta muita huolia ja murheita ei sitten olekaan :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Pari sanaa ennakkoluuloista. Luulin ostavani ison rohjakkeen, kun olin ostamassa tonnaria, mutta mitä vielä. Auto onkin näppärä, joka on varmasti pitkälti onnistuneen ohjaamon tarjoaman mielikuvan ansionta. Ergonomia todella toimii. Olen myös entistä vakuuttuneempi, että CC-korimalli on (ainakin minulle) se ainoa oikea tonnarin kori. Minulle sanottiin monta kertaa, että älä osta CC:tä, mutta onneksi en uskonut heitä. Olikohan ne kaikki CD:n myyjiä 8). Lisäksi varmaan ensimmäistä kertaa olen saanut kokea ohjaustehostimen, joka todella toimii huomaamattomasti. No, valitettavasti sen kuitenkin maantielle se tuo hieman levottomuutta, mutta kaupungissa tehostin ei häiritse lainkaan. Ja vaihteisto on ihan eri luokkaa kuin mihin satkuissa ja tupliksissa on tottunut: napakka ja kevytkäyttöinen.

Laiska? Ei missään nimessä. Ainakin näillä pohjoisen periferian 100km/h rajoituksilla autolla pääsee ja rekat ohitetaan voimalla, jota auto tarjoaa kuitenkin reippaasti verrattuna totuttuihin kaasaripeleihin. Eikä tarvii odottaa turbon heräämistä.

Eikä karvalakkimallin varusteiden puute juuri häiritse. Mutta jos sais ihan toivoa, niin kyllä sähköikkunat ja -peilit olisi poikaa. Peilejä harvoin tarvii säätää, mutta tässä kun ei yletä oikealta säätämään. Sähköikkunat siksi, kun nuo veivit on niin pirun raskaat. Vakionopeudensäädin vois olla kiva kokemus myös. Ja kyllähän kesällä kattoluukkua kaipaa. Mutta toisaalta, on ehkä sittenkin vanhan auton parempi olla kokonaan vailla epäkuntoisia hienouksia. Saa niin monesta myynti-ilmoituksesta lukea, että joku sähköikkuna ei toimi tai vakionopeuden säädin ei pelitä tai ilmastoinnissa vikaa. Sekös se vasta harmittais 8O
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Ainahan viallisia varusteita voi korjata. Halvempaa yleensä korjata esim. ilmastonti kuin hommata koko satsi jos yllättäen haluaakin ilmastoinnin.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

karg kirjoitti:Ainahan viallisia varusteita voi korjata. Halvempaa yleensä korjata esim. ilmastonti kuin hommata koko satsi jos yllättäen haluaakin ilmastoinnin.
Joo, olet varmasti oikeassa. Pitääkin muuttaa asennetta noiden vikojen suhteen. Ainahan autoa pitää säätää omaa käyttöään varten ja pikkuvikoja joutuu samalla korjaamaan... kyse on kuitenkin minulla ollut vanhoista ja halvoista kulkupeleistä :oops:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Jope
-
Viestit: 4168
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Täytyy kompata Karia tässä.

Omat autoni ovat niin hyvin varusteltuja, kuin vaan löydän ja ainoastaan sumuvaloille en ole keksinyt hirveästi käyttöä. :-D

Lisävarusteista ainoastaan ilmastointi on oikeasti kallis korjata, mutta tässäkin samaa mieltä, että jälkiasennus on ihan kammottava homma, etenkin tonnariin.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
makinju2
Matalapaineturbo
Viestit: 176
Liittynyt: Su Kesä 19, 2005 10:30
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja makinju2 »

jariha kirjoitti:
karg kirjoitti:Ainahan viallisia varusteita voi korjata. Halvempaa yleensä korjata esim. ilmastonti kuin hommata koko satsi jos yllättäen haluaakin ilmastoinnin.
Joo, olet varmasti oikeassa. Pitääkin muuttaa asennetta noiden vikojen suhteen. Ainahan autoa pitää säätää omaa käyttöään varten ja pikkuvikoja joutuu samalla korjaamaan... kyse on kuitenkin minulla ollut vanhoista ja halvoista kulkupeleistä :oops:
Oikea asenne. Uutta autoa saa maksaa pois sen 300 euroa kuukaudessa. Ajattele miten hienossa kunnossa autosi olisi vuoden päästä, jos tuon verran satsaisit siihen rahaa kuukaudessa. 8)
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

jariha kirjoitti:Pari sanaa ennakkoluuloista. Luulin ostavani ison rohjakkeen, kun olin ostamassa tonnaria, mutta mitä vielä. Auto onkin näppärä, joka on varmasti pitkälti onnistuneen ohjaamon tarjoaman mielikuvan ansionta. Ergonomia todella toimii. Olen myös entistä vakuuttuneempi, että CC-korimalli on (ainakin minulle) se ainoa oikea tonnarin kori. Minulle sanottiin monta kertaa, että älä osta CC:tä, mutta onneksi en uskonut heitä. Olikohan ne kaikki CD:n myyjiä 8).
Tästä syystä se on niin näppärä... http://img116.imageshack.us/img116/6949 ... 6409ad.jpg Autohan on konttia lyhyempi kuin CD! Saab "Grande Punto" :wink: :lol:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Ahtopaine kirjoitti:
jariha kirjoitti:Pari sanaa ennakkoluuloista. Luulin ostavani ison rohjakkeen, kun olin ostamassa tonnaria, mutta mitä vielä. Auto onkin näppärä, joka on varmasti pitkälti onnistuneen ohjaamon tarjoaman mielikuvan ansionta. Ergonomia todella toimii. Olen myös entistä vakuuttuneempi, että CC-korimalli on (ainakin minulle) se ainoa oikea tonnarin kori. Minulle sanottiin monta kertaa, että älä osta CC:tä, mutta onneksi en uskonut heitä. Olikohan ne kaikki CD:n myyjiä 8).
Tästä syystä se on niin näppärä... http://img116.imageshack.us/img116/6949 ... 6409ad.jpg Autohan on konttia lyhyempi kuin CD! Saab "Grande Punto" :wink: :lol:
orkl pitää kai ostaa cd niin saa 4 metristä tavaraa sissään :)
9000 aero -97, 9000 cde -96
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Ahtopaine kirjoitti:
jariha kirjoitti:Pari sanaa ennakkoluuloista. Luulin ostavani ison rohjakkeen, kun olin ostamassa tonnaria, mutta mitä vielä. Auto onkin näppärä, joka on varmasti pitkälti onnistuneen ohjaamon tarjoaman mielikuvan ansionta. Ergonomia todella toimii. Olen myös entistä vakuuttuneempi, että CC-korimalli on (ainakin minulle) se ainoa oikea tonnarin kori. Minulle sanottiin monta kertaa, että älä osta CC:tä, mutta onneksi en uskonut heitä. Olikohan ne kaikki CD:n myyjiä 8).
Tästä syystä se on niin näppärä... http://img116.imageshack.us/img116/6949 ... 6409ad.jpg Autohan on konttia lyhyempi kuin CD! Saab "Grande Punto" :wink: :lol:
Ainut vaan ettei tossa CD mallissa saa takapenkkejä kumoon. On vaan joku
"salaluukku" takapenkkijuopoille, eli siis "suksiluukku", joka olis kai oikee
nimitys...
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

180km sitten loppui toiminta bensaviisarista eli nyt reilu 500km ajettu tankillisella, kulutusmittarin näyttäessä 9l/100km. Odottelen, että jossain tuolla 600km paikkeilla bensan varoitusvalo syttyy.

Eilen lopetti sitten keskuslukko toimimasta. Liekö helteen aiheuttama toimintahäiriö talviautossa :roll:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
gummisaabas
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 20:12
Paikkakunta: Kuopio

Turpoilua

Viesti Kirjoittaja gummisaabas »

Lukaisin tuossa koko tonnarikeskustelun läpi ja palaisin tuohon turbon tarpeeseen / puutteeseen.

Aivan varma on, että 90-luvun alkupuolen turbokone on parhaat päivänsä nähnyt verrattuna samanlaisilla kilometrilukemilla turbottomaan. Kyllä niillä turpoilla on isät ja kakarat polkeneet kun turpo oli niin uskomattoman hienoa.

Itselläni on ollut turbollista ja turbotonta volvoa-bemaria-saabia vuosien varrella ja tällä hetkellä olen aivan tyytyväinen turbottoman 9000 suorituskykyyn. Vaikka se häviääkin 80-luvun 2,8 litraiselle Volvon V6:lle tai 2,0 litraiselle bemarin ruiskukutoselle kiihtyvyydessä joka osa-alueella -niin muuten jää kokemukseni perusteella tuo 9000 turbokin...

Aikanaan tuli harjoiteltua tuota ennakoivaa ajamista, ohittamista ja ohitettavana oloa, 1300 VW:llä. Tie ei ole kilparata - se turvallisen ajamisen - siis todellisen suorituskyvyn - mitta on joka autossa siinä ohjauspyörän ja selkänojan välissä.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Re: Turpoilua

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

gummisaabas kirjoitti:Lukaisin tuossa koko tonnarikeskustelun läpi ja palaisin tuohon turbon tarpeeseen / puutteeseen.

Aivan varma on, että 90-luvun alkupuolen turbokone on parhaat päivänsä nähnyt verrattuna samanlaisilla kilometrilukemilla turbottomaan. Kyllä niillä turpoilla on isät ja kakarat polkeneet kun turpo oli niin uskomattoman hienoa.

Itselläni on ollut turbollista ja turbotonta volvoa-bemaria-saabia vuosien varrella ja tällä hetkellä olen aivan tyytyväinen turbottoman 9000 suorituskykyyn. Vaikka se häviääkin 80-luvun 2,8 litraiselle Volvon V6:lle tai 2,0 litraiselle bemarin ruiskukutoselle kiihtyvyydessä joka osa-alueella -niin muuten jää kokemukseni perusteella tuo 9000 turbokin...

Aikanaan tuli harjoiteltua tuota ennakoivaa ajamista, ohittamista ja ohitettavana oloa, 1300 VW:llä. Tie ei ole kilparata - se turvallisen ajamisen - siis todellisen suorituskyvyn - mitta on joka autossa siinä ohjauspyörän ja selkänojan välissä.
Kyllä mullekin toi kaks litranen riittää vallan hyvin, siksipä jo toinen sellainen. Kyllä kieltämättä turbon ollessa käsissä tulee vähän poletettua... 8)
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jariha kirjoitti:Eilen lopetti sitten keskuslukko toimimasta. Liekö helteen aiheuttama toimintahäiriö talviautossa :roll:
Toimintahäiriö korjaantui sulakkeen vaihdolla, mutta menihän tuohon kaksi päivää ennen kuin hoksasin tarkistaa :oops:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Turpoilua

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

gummisaabas kirjoitti: Aivan varma on, että 90-luvun alkupuolen turbokone on parhaat päivänsä nähnyt verrattuna samanlaisilla kilometrilukemilla turbottomaan. Kyllä niillä turpoilla on isät ja kakarat polkeneet kun turpo oli niin uskomattoman hienoa.
Tapauskohtaista, ei pidä yleistää. Viisi vuotta sitten etsin hyvin varusteltua autoa (automaatti ja ilmastointi). Ruiskutonnarikin olisi kelvannut, mutta riittävästi varusteltuja ei ollut tarjolla. Niinpä hankkimassani autossa tuli sitten turbo tavallaan "kaupan päällisinä".

Ensi alkuun lisäteho ja turbopotku kieltämättä saivat aikuisen miehen vähän leikkimään, mutta kuukaudessa siihen kyllästyi. Siis leikkimiseen, ei tehoihin ja sen suomaan ajamisen vaivattomuuteen varsinkin moottoritiellä rampista tullessa tai kaistaa vaihtaessa.

Oikein käytettynä väittäisin jopa turbotonnaria kestävämmäksi. Välitykset ovat pidemmät, minkä ansiosta moottori ei kierrä niin paljoa. Erityisesti tasapainoketjullisissa tämän vaikutuksen huomaa, sillä niissä ketjunvaihto - tai poisto - tulee ajankohtaiseksi turbomoottorissa noin satatuhatta kilometriä vaparia myöhemmin. Pidemmät välitykset tietävät myös alhaisempaa melutasoa, mikä on perhettä kuljettaessa maininnan arvoinen tekijä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin