Tonnari puoltaa/vetelee

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Tonnari puoltaa/vetelee

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Eli tuo pommi-tonnarini, -87 CC manuaali, kärsii hieman huonosta ajettavuudesta.

Kiihdytyksissä vetelee jonkin verran vasemmalle, jarrutettaessa puoltaa vasemmalle. Tietysti ongelmaa korostaa jonkin verran tuo auton tehokin, nytten puhaltaa jotain väliltä 0.6-1 riippuen testistä :) Eli normaaliajossa ei nyt vielä sietämätöntä ole mutta kovemmissa kiihdytyksissä haittaa jo. Taitaa olla jopa kevyempi ohjattava toiseen suuntaan.

Tai voiko muuten 1 erimerkkinen rengas vaikuttaa noin paljon ? Sehän on tietysti laadultaan surkea, mutta kun hätätilassa parempaa ei ollut saatavilla.

Eli onko järkevintä aloittaa 4-pyöräsuuntauksesta ? Mitenkäs puslat ? Panhard-tanko ? Moottorin tukikumit ? (Moottorin näkyvimmän tukikumin vaihto oli kai aika helppo homma ?).

Vastauksista kiitollisena, Atte.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jep, ja sitten kun on renkaat tsekattu, niin kannattaa pistää alustan puslat syyniin. Välykset saat selville, kun nostat auton keulan/perän ilmaan ja sitten vaan pienellä rautakangella tms. vääntelemään tukivarsia, vakaajia ja palloniveliä.

Ei varmasti menisi hukkaan rahat, jos vaihtaisit etutukivarren takapään kiinnityspuslat (ns. "perhoset") ja vakaajien (etu/taka) puslat, tuskin niitä on ihan viimeaikoina uusittu :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Ja vilkaseppa ihan ensi tilassa ettei olisi päässyt alapallonivelen kiinnityspultit löysälle. Vähän samaa oiretta oli, tosin siitä kuulu mulla joskus kolahdus.

Alapallot tai tukivarren takimmaiset puslathan ne todennäköisesti on.
9000 CD 2.3 -90
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

pinnotetut renkaat roskalavalle

jos etuakselin puslat kuluneet uusia tilalle, voi laittaa myös polyuretaaniset
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kukaan ei vielä sanonut raidetangonpäitä, joten lisätään nekin listalle. Rekkarilla vääntelemään tai tiukka ravistus pyörästä kuin katsastusmies konsanaan

Alapallonivelen välys tuntuu helpoiten kun vääntelee niveltä rekkarilla auton painon ollessa pyörillä, tunkilla ollessa se ei niin selvästi välttämättä löydy.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Renkaan paineet on 100km sitten tarkistettuna 2,4bar, olivat kylläkin kylmät kumit. Mutta en välttämättä jaksa uskoa niitä pahimmiksi vian aiheuttajaksi. Mutta ees-taas-sivuille vaihtelemalla saanee tosiaan niiden vaikutuksen kyllä selville. Onneksi on pulttipyssy, mutta ikävä kyllä tuossa tonnarissa on pyöränpultit...

Eli auton ripustuksiin suunnataan katseet ? Kun puhutaan välyksistä, millaisista mitoista puhutaan ? Esim. 5mm liike paljon vai vähän ? Kaikki mahdolliset ripustuksen puslat, liitokset, saumat ja saranat läpi ja oikeat ruuvit ja mutterit oikeaan momenttiin. Check.

Kiinnittääkö katsastusmiehet nykyään edes huomioita tälläisiin asioihin ? Auton siis juuri leimattu, ei ollut mitään huomautettavaa mistään. Eli voinko en mukaan olettaa että ripustukset kunnossa. Epäilisin että en :(
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

kun hommasin pari kk aikasemmin leimatun 9000:sen olivat etummaisten etupuslien "telineet" syöpyneet puoliksi pois ja takaiskarin yläpäässä paha ruostevaurio

eli ei ne kaikkea huomaa

tuommoisten olennaisten asioiden sijaan kiinnitetään huomiota lokasuojan kantteihin jne

:)
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Eli auton ripustuksiin suunnataan katseet ? Kun puhutaan välyksistä, millaisista mitoista puhutaan ? Esim. 5mm liike paljon vai vähän ? Kaikki mahdolliset ripustuksen puslat, liitokset, saumat ja saranat läpi ja oikeat ruuvit ja mutterit oikeaan momenttiin. Check.
Kun välys tuntuu selvästi niin sitä on liikaa. Totta kai esim pallonivelissä on tietty käyntivälys, mutta se ei kyllä kovin selvästi ravistelemalla löydy. Puslissa ei välyksiä pitäisi olla.

-J-
klover
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Loka 02, 2003 20:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja klover »

Mistäs sais halvimmin noita uretaanipuslia?
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Tonnari puoltaa/vetelee

Viesti Kirjoittaja ASTech »

f-19 kirjoitti:Eli tuo pommi-tonnarini, -87 CC manuaali, kärsii hieman huonosta ajettavuudesta.

Kiihdytyksissä vetelee jonkin verran vasemmalle, jarrutettaessa puoltaa vasemmalle. Tietysti ongelmaa korostaa jonkin verran tuo auton tehokin, nytten puhaltaa jotain väliltä 0.6-1 riippuen testistä :) Eli normaaliajossa ei nyt vielä sietämätöntä ole mutta kovemmissa kiihdytyksissä haittaa jo. Taitaa olla jopa kevyempi ohjattava toiseen suuntaan.

Tai voiko muuten 1 erimerkkinen rengas vaikuttaa noin paljon ? Sehän on tietysti laadultaan surkea, mutta kun hätätilassa parempaa ei ollut saatavilla.

Eli onko järkevintä aloittaa 4-pyöräsuuntauksesta ? Mitenkäs puslat ? Panhard-tanko ? Moottorin tukikumit ? (Moottorin näkyvimmän tukikumin vaihto oli kai aika helppo homma ?).

Vastauksista kiitollisena, Atte.
Tuosta rengasjutusta. Vetävillä pyörillä pitää olla mahdollisimman tarkasti samanlaiset renkaat molemmilla puolilla. Leveys, profiilisuhde jne. Vetopyörästölle tulee ylimääräistä ohjelmaa, kun renkaat pyörii eri nopeutta. Eli jos renkaan kehän pituus on eri.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Renkaat on nyt vaihdettu etuakselille samanlaisiksi. Käytös parani jo huomattavasti. Eipä ollut paljon järkeä pelissä kun eteen laitoin erilaisen renkaan :) Mietin vaan että kuluu nopeammin samanlaiseksi. Mutta uudessa tietysti pintaa enemmän niin eri pituinen kehähän siinä väkisin on. Rengas on kuitenkin samaa profiilia.

Puslien välyksiä vähän kokeilin, mutta kunnosta en osaa sanoa mitään. Jotenkin vaihto vaan etoo kun ovat kuvittellakseni työläät/vaikeat vaihtaa. Siksi en haluaisi että vika löytyy niistä :P

Mutta vielä auto siis puoltaa vähän vasemmalle suoraan ajettaessa, kiihdytettäessä ja jarrutettaessa ei mitään huomattavaa vetelyä esiinny. Eli mielestäni se pyörien suuntaus ei ole ihan poissuljettu vaihtoehto, ja voisi jopa auttaa ?
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ei pyöränkulmat kyllä itsestään muutu. Jos missään ei ole välyksiä niin siinä tapauksessa joku on joskus vaihdellut esim raidetangon päät huolimattomasti ja auraus on pielessä tai sitten joustintukiin on kajottu ja kulmat on sieltä pielessä. Meneehän ne kulmat tietysti poskelleen ennenpitkää silläkin jos tykkäät rysäytellä rotvalliin viittäkymppiä tms, mutta hajoaa siinä palloniveletkin.

Joka tapauksessa vika on 90% varmuudella muualla kuin pyöränkulmissa jos mitään em. juttua ei ole tapahtunut.

Puslien ja nivelien vaihto on aika simppeliä ja nopeeta hommaa kunhan on työkalut kunnossa ja malttaa liotella paikat auki skdl:llä ja olla murjomatta pultteja ja muttereita rikki.

-J-
Vastaa Viestiin