Koeajoin tonnarin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

580km oli mittarissa, kun syttyi bensavalo ensimmäistä kertaa 9l/100km kulutuslukemalla (kulutusmittarin mukaan). Vähänkö olen helpottunut, että tuo toimii, niin ei tarvii pelätä yllättävää bensan loppumista :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Turpoilua

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

gummisaabas kirjoitti:Vaikka se häviääkin 80-luvun 2,8 litraiselle Volvon V6:lle tai 2,0 litraiselle bemarin ruiskukutoselle kiihtyvyydessä joka osa-alueella -niin muuten jää kokemukseni perusteella tuo 9000 turbokin...
Eipä taas kuulu asiaan, mutta pakkohan siihen on tarttua.

Jos meinasit, että 9000 turbo jäisi tuolle bemarille, rohkenen olla eri mieltä :lol:
Tuosta Volvosta en sitten osaakaan sanoa.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
gummisaabas
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 20:12
Paikkakunta: Kuopio

Oli miten oli

Viesti Kirjoittaja gummisaabas »

Eipä ole tarpeita viivallakäynteihin, varmaan kenelläkään täällä.

Aurinkoisia kesäkelejä!
- eilen ajelin tonnarilla tuollaisen 400 km pikavisiitin Pohjois-Karjalaan ja kivasti se 2.0 litrainen riittää Suomen teillä.

Ja ohikin pääsee, jos joku sattuu ajamaan alle rajoitusten.
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Turpoilua

Viesti Kirjoittaja karg »

kovasuo kirjoitti:Kyllä mullekin toi kaks litranen riittää vallan hyvin, siksipä jo toinen sellainen. Kyllä kieltämättä turbon ollessa käsissä tulee vähän poletettua... 8)
Turboa tulee rasitettua lähinnä siksi, että siitä saa jotakin hyötyä irti. Vaparia on turha huudattaa kun mitään ei kuitenkaan tapahdu ;) No joo, maantieajokin turbolla on vaan helpompaa, siitä ei pääse mihinkään. Tonnareissakin on sen verran massaa, että sen vauhdin lisäämiseen tarttee aika paljon energiaa.
gummisaabas
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 20:12
Paikkakunta: Kuopio

Totta, totta

Viesti Kirjoittaja gummisaabas »

Massaa löytyy tonnarissa.
Ja toki turbo ohituksia helpottaa ja tuntuu kivaltakin...
Mutta silti en allekirjoita väitettä siitä että tavallisella 2.0 ruiskulla ei tekisi liikenteessä mitään.

Kun ei ajele ohitettavien perseeseen kiinni kyttäämään niin ei tarvi tehdä mitään suhhausohitusta. Ennakointi toimii.

Jonossa taas ohittaminen ei yleensäkään kannata ennen kuin jono purkautuu. Joten sitten on turbollakin ihan sama körryytellä 95 km/h ja yrittää ajatella mukavia ajatuksia...
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Totta, totta

Viesti Kirjoittaja karg »

gummisaabas kirjoitti:Mutta silti en allekirjoita väitettä siitä että tavallisella 2.0 ruiskulla ei tekisi liikenteessä mitään.
Ei kai sitä kukaan väitäkään. Auto kun auto täyttää tarkoituksensa silloin, kun sillä pääsee sinne mihin pitääkin. Eri asia taas on se, että onko meno mukavaa vai vähemmän mukavaa. Esim. ilmastontikin on "tarpeeton" joidenkin mielestä, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole ;) Sama pätee turboahtimeen.
kovasuo
"Aero"
Viestit: 385
Liittynyt: Pe Helmi 03, 2006 22:29
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja kovasuo »

Kieltämättä turbo olisi tervetullut varuste. Mutta jos sellaisen haluaa,
niin omalla kohdallani auto on Aero aivan kaikilla herkuilla ja vimosen
päälle kuosissaan.
Silloin kun olin hommaamassa uutta tonnaria, niin ei
sattunut sellaista kohdalle sopu hintaan. Joten edullisempi vaihto-ehto sopi
mulle. Tarkoitus olisikin nyt tässä rauhassa kerätä vähän rahaa kasaan ja
katsella ajan kanssa sopivia vaihdokkeja (ja täydellistä sellaista).
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!

SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

jariha kirjoitti:580km oli mittarissa, kun syttyi bensavalo ensimmäistä kertaa 9l/100km kulutuslukemalla (kulutusmittarin mukaan). Vähänkö olen helpottunut, että tuo toimii, niin ei tarvii pelätä yllättävää bensan loppumista :D
No nyt on tankattu 61,44litraa ja mittarissa oli 654km eli lukemaksi muodostui 9,39l/100km, kun kulutusmittari oli noussut viimeisten kilometrien aikana näyttämään 9.5l/100km lukemaa, joten kyllä tuohon voi luottaa. Tämä tankillinen oli sellainen, että ensin 320km puhdasta maantieajoa, kulutuslukemalla 7,5l/100km ja loput pelkästään kaupungin taajama-alueella.

Leikin Excelillä ja laskin vielä tuon kaupunkiajon kulutuslukeman, jos oletetaan, että ensimmäiset 320km meni sillä 7,5l/100km lukemalla, se tarkoittaa 24litraa löpöä, joten lopun kaupunkiajon kulutukseksi muodostuisi 11,2l/100km.

Olen helpottunut, että sekä kulutusmittari että bensan loppumisen merkkivalo toimivat, vaikka itse bensamittari ei. Mutta tuskin näiden lukemien valossa tonnaria voi taloudelliseksi sanoa, vaikka maantieajossa ajoittain ihan kohtuullisiin lukemiin päästäänkin. Ihan samaa keskikulutustasoa, kun muutkin Saabit.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Auto on aivan mahottoman mainio ja hyvä. Olen tykästynyt ihan kybällä. Mittariin taittui juuri 420tkm. Vain ilmastointia kaipaa näillä keleillä. Muut varusteet onkin sellaisia "oishan ne kivoja" -varusteita. Suunnitelmissa onkin hankkia ensi kesäksi tällainen, mutta hieman paremmilla varusteilla. Ja mielellään myös vähemmillä kilometreillä. Ja sillä vaimon pelottimella eli ahtimella. Saa nähä miten lopulta käy.

Juhannuksen 450km, joista 150km kaupungissa loput maantiellä, taittui 8.84l/100km kulutuksella. Nyt Oulun reissun jäljiltä kulutusmittari näyttää 8l/100km. Eikä itte autossa minkäänlaista ongelmanpoikastakaan *koputtaa puuta*. Ja mikä iloisin yllätys, niin tuo tankin tyhjäksi ajaminen herätti bensamittarin eloon ja se näyttääkin aikalailla oikein nyt :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

jariha kirjoitti:Ja mikä iloisin yllätys, niin tuo tankin tyhjäksi ajaminen herätti bensamittarin eloon ja se näyttääkin aikalailla oikein nyt :D
Olisiko anturi ollut jumissa ja vaati tuollaisen "tylyn" herätyksen. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tein aamupäivän puhdetöinä autosta hieman paremmin katseenkestävää. Olen kaksi kuukautta empinyt auton viemistä lokarin vaihtoon, joten annoin itselleni vielä jonkin verran lisäaikaa ja kaivoin hiomapaperin ja lasikuitumassan tallista. En usko tuon kestävän, kuin ehkä korkeintaan ensi kesään, mutta onhan se sekin jo jotain. Jos kaikki ruosteet olis halunnu hioa pois, niin koko kaarihan siinä oli kadonnut :oops:

lähtötilanne (vanhempi kuva) | välivaihe 1 | välivaihe 2 | lopputulos

Sorry, kuvien huono laatu, mutta kun on niin hyvä ilma 8)

Odottamaan jäivät vielä kuskin puolen ovet kylkilistasta ikkunalinjaan, että nekin pitäisi hioa ja maalata. Hyvää tässä on se, että paukkupullon värisävy on kyllä aika tarkka.

Sain myös kokoon koko kierrokset rosterikapseleita, mutta kun mallasin niitä tämän alle, niin kyllä vain nämä vanteet luovat oman persoonallisen ilmeen, että annampa olla. Jääpähän ne rosterit talvipyörille :roll:
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Samalla vauhdilla maalasin nuo ovet. Ne, jotka auton näkivät esim. Kajaanin potkiaisissa, niin huomaavat, että vaikkei tuo nyt mitenkään hyvä ole nytkään, niin on se parempi.

kylki valmis
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
gummisaabas
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ke Heinä 27, 2005 20:12
Paikkakunta: Kuopio

Utelias...?

Viesti Kirjoittaja gummisaabas »

Ihan oikeasti alkaa kiinnostaa, mikä on yleinen hintataso vm. 90 tontulle...

Ajettu 330 000, tavallinen 2.0 kone
Automaattilaatikko, normaali sähkötoimisuudet, ilmastointi, vakionopeussäädin, kaikki toimii.
Koristekapselit on, kesärenkaat jouduin ostamaan.

En aio tietenkään myydä, koska auto toimii kuin unelma. Mutta yleinen hintataso kiiinnostaa siksi kun maksoin siitä mielestäni järjettömän pienen hinnan.

Ai niin, auto on lisäksi käytännössä ruosteeton.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

No niin, kolme kuukautta ja n. 5000 km on takana ja liki ongelmitta. Pisteosaa olen juuri hankkinut ja paikalleen laittanut eikä mikään enää juuri repsota. Kyllä kelpaa :D

Voi olla vaikea hypätä tämän jälkeen tuplaysin rattiin, kun sellaisen ajattelin kuitenkin tässä lähiaikoina laittaa :roll:

Ja se tärinä, joka liikkeelle lähdettäessä alkuun esiintyi, niin se vika on rauhoittunut ihan itsestään. Liekö ollut ajon puutetta. Uutena vikapaikkana on startti, sillä ajoittain virta-avaimesta käännettäessä ei tapahdu startilla mitään. Toinen tai kolmas kerta sitten jo auttaa ja kertaakaan ei oo viellä jäänyt käyntiin lähtemättä. Pitää tarkistaa maadoitukset.

On kyllä todella nautinnollinen ajoauto, niin kaupungissa kuin maantielläkin :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tässä itekin oon ostamassa pommia (9000i 16v CC -89) , tuntui olevan jotain vikaa ajovaloissa (lyhyet/pitkät) muttei tarkemmin kertonut. kuinka vika ilmenee.

Mitähän tuossa mahtais ehkä olla? Onko joku tonnarin tyyppivika vai..? Jos ei ole kova homma niin haen ehdottomasti ooppelin tilalle :D

--> lisätietoja kyselemään
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Vastaa Viestiin