Aero meinaa sammua

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Opa
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ke Helmi 02, 2005 19:12
Paikkakunta: Lahti

Aero meinaa sammua

Viesti Kirjoittaja Opa »

Mistähän kannattaisi vikaa lähteä etsimään kun vaiva on seuraavanlainen?: Lähtee hyvin käyntiin, ja käy hetken normaalisti mutta kun ilmastoinnin kompura käynnistyy, meinaa sammua vaikka painaisi kaasua. :? Autona siis -97 aero ja kilometrejä 193k
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

tutkippa kaikki alipaineletku ettei vaan olisi jossain vuotoa
Stressfläkt
"Viggen"
Viestit: 675
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 23:29
Paikkakunta: Kronoby
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Stressfläkt »

Jumittava tyhjäkäyntimoottori?
Läppäkotelon alta pitäs löytyä ja kyllä saattaa hieman vastustaa ennen kuin lähtee irti.
Putsaus monessa tapauksessa auttanut.
9000cc Aero / 9-5 2.0t linear sport wagon sentronic
Audi A4 tdi quattro / V70N TDI
tontur
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 09:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja tontur »

Kertoisko joku vielä missä läppäkotelo on? :oops:
Omassani tyhjäkäynti on n. 1300 muutaman sekunnin ennenkuin tippuu normaaliksi, voisin kokeilla myös puhdistusta.
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

tontur kirjoitti:Kertoisko joku vielä missä läppäkotelo on? :oops:
Omassani tyhjäkäynti on n. 1300 muutaman sekunnin ennenkuin tippuu normaaliksi, voisin kokeilla myös puhdistusta.
Ei kannata koskea läppikseen noilla oireilla. Etenkin käynnistettäessä on kovin normaalia, että kierrokset hyppää n. 1500+ rpm, ja sieltä hiljalleen (n 2-5sek) asettuu siihen 1000rpm kohdille (kylmä kone), josta sitten edelleen koneen lämmetessä asettuu n. 850 +/-100rpm. Lämpimällä koneella on hiukan nopeampi tuo kierrosten laskeminen. Ajossa niin kauan kun vauhtia on jonkun verran (heitetään nyt hatusta vaikka 20km/h), niin moottorin ohjauselektroniikka pitää yllä korotettua tyhjäkäyntiä (n. 1000-1100 rpm). ennakoidakseen "nopeat" liikkeellelähdöt ja mahdollistaakseen sujuvat vaihteenvaihdot.

Läppäkotelo löytyy edestäpäin katsottuna (polvet kiinni etupuskurissa) konehuoneen oikeasta takanurkasta (tuulilasin pääty edustaa takosaa konehuoneesta). Seuraa alumiiniputkea, jonka yläpäässä on 90 asteen kumilurttanalla varustettu mutka. Kumilurttanalta eteenpäin vasemmalle menevä metallinen osa on läppäkotelo.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Tyhjäkäyntimoottorin putsauksesta löytyy haulla paljon tietoa.
Tuon ohjeen perusteella Trionicin tk-moottorin saa putsailtua -> http://www.saab9000.com/procedures/fuel/iac.php

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
tontur
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 09:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja tontur »

Kiitos vinkistä, täytyy kokeilla sitä tyhjäkäyntimoottorin puhdistusta.
Lämpimänäkin kierrokset kestää kovempana 2-5 sek.
Edellisessä tonnarissa kierrokset laskivat välittömästi normaaliin.
Voisiko Hirschin sarjasta johtua nämä korkeammat kierrokset?
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Mulla Aerossa juurikin samanlaiset oireet kuin sulla tontur... puhdistin jo läppäkotelon ja tyhjäkäyntimoottorin, sekä vaihdon alipaineletkut uusiin, mutta ei mitn. vaikutusta kyseiseen ilmiöön. Liekö sitten pitääkin olla tuollainen... joku veikkaili jossain toisessa säkeessä, että tuollainen voisi kenties johtua imuilmanlämpötila-anturin ongelmasta?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

V.J.S kirjoitti:Ajossa niin kauan kun vauhtia on jonkun verran (heitetään nyt hatusta vaikka 20km/h), niin moottorin ohjauselektroniikka pitää yllä korotettua tyhjäkäyntiä (n. 1000-1100 rpm).
Kirjan mukaan korotettua tyhjäkäyntiä pidetään LH2.4.1 ja 2.4.2:ssä kun auto liikkuu yli 6- 8 km/h. LH 2.2 ja 2.4 ei tuollaista tee.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tontur
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 09:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja tontur »

jus kirjoitti:
V.J.S kirjoitti:Ajossa niin kauan kun vauhtia on jonkun verran (heitetään nyt hatusta vaikka 20km/h), niin moottorin ohjauselektroniikka pitää yllä korotettua tyhjäkäyntiä (n. 1000-1100 rpm).
Kirjan mukaan korotettua tyhjäkäyntiä pidetään LH2.4.1 ja 2.4.2:ssä kun auto liikkuu yli 6- 8 km/h. LH 2.2 ja 2.4 ei tuollaista tee.
Mistä tiedän, kumpi omani on??
Omassani kierrokset pysyy kovempana myös auton paikoillaan ollessa kaasun painalluksen jälkeen.
Ei siitä tosin haittaakaan ole, ihmettelin vain, kun entisessä tätä "ominaisuutta" ei ollut.
Tänään tuli myös toinenkin ihmetelyn aihe, painoin TCS- nappia ja TCS- valo ei syttynyt mittaristoon. Hetken kuluttua tosin syttyi ABS, TCS OFF ja punainen huutomerkki valo. Töistä lähtiessä valot eivät enää palaneet.
Tästä ongelmasta kyllä löytyy näköjään hakemalla ennemmänkin tietoa...
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

tontur kirjoitti:
Mistä tiedän, kumpi omani on??
Omassani kierrokset pysyy kovempana myös auton paikoillaan ollessa kaasun painalluksen jälkeen.
Ei siitä tosin haittaakaan ole, ihmettelin vain, kun entisessä tätä "ominaisuutta" ei ollut.
Tänään tuli myös toinenkin ihmetelyn aihe, painoin TCS- nappia ja TCS- valo ei syttynyt mittaristoon. Hetken kuluttua tosin syttyi ABS, TCS OFF ja punainen huutomerkki valo. Töistä lähtiessä valot eivät enää palaneet.
Tästä ongelmasta kyllä löytyy näköjään hakemalla ennemmänkin tietoa...
Sulla on trionic. Ja trionic säätää tyhjäkäynnin 850 +-50. Ko häkkyrä osaa ottaa senkin huomioon kun A/C kompura lähtee päälle.
sitten suora lainaus manuaalista: "if there is a break in the idle air control valve circuit, the valve opening will be set by a spring so that the idling speed of a warmed-up engine is at least 1000rpm"

Sulla kun on tuo iki-ihana TCS niin vikahan voi tosin olla sielläkin... 8)
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Kannattaa tarkistaa tai jopa vaihtaa kaikki alipaineletkut, takaiskuventtiilit ja alipaineletkujen liittimet ekana. Sen jälkeen TCS:n kalibrointi. Jos vika pysyy edelleen, vika voi olla kaasuläppäkotelossa. Tyhjäkäyntimoottoriahan moisessa vehkeessä ei ole, vaan TCS läppäkotelo huolehtii siitä (ja mikään muu ei oo niin syvältä). Kalibrointi onnistuu ainoastaan ISAT:lla, joka löytyy Laakkoselta. Hinta on muistaakseni 37e+72e/h. Halpaa? =)
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Vastaa Viestiin