Tasapainoketjusta (taas)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Pika
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 21:11
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Pika »

ng900aero kirjoitti: Nuo sinun kuvasi ovat kyllä aika hurjia, jännä juttu ettei ketju halunnut mennä jakoketjun väliin, silloin olisikin selvinnyt ehkä pienemmällä remontilla, tai ehkä lohko ainakin olisi säästynyt reiättömänä :D
Se on varmaan tätä minun luontaista karmaa :) Veikkaisin, että jossain vaiheessa tuo on jollain edellisellä omistajalla pitänyt kutamelekomoista rallatusta mutta onko sitten ketjun napsahtamisen jälkeen ollut vain tyytyväinen kun meteli on lakannut.

Taannoin ostattelin yhtä toista 2.3i:tä, jolla oli rullattu hyvästi päälle 300tkm ja kyselinkin myyjältä, että onko autosta ketju jo poistettu tai tehty remonttia. Tiesi kyllä itsekin ketjun huonon maineen, mutta tuumaili, että ei hän ole siinä koskaan itse huomannut mitään ongelmaa eikä sen vuoksi ole sitten asialle mitään tehnytkään. Siinä voi noiden kuvien jälkeen vaan miettiä mitä sellainen moottori pitää sisällään, mikäli sille ei sitten ole poisto/vaihtoremonttia tehty huomattavan aikaisessa vaihteessa.

- Pika
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Pika kirjoitti:
Se on varmaan tätä minun luontaista karmaa :) Veikkaisin, että jossain vaiheessa tuo on jollain edellisellä omistajalla pitänyt kutamelekomoista rallatusta mutta onko sitten ketjun napsahtamisen jälkeen ollut vain tyytyväinen kun meteli on lakannut.

Taannoin ostattelin yhtä toista 2.3i:tä, jolla oli rullattu hyvästi päälle 300tkm ja kyselinkin myyjältä, että onko autosta ketju jo poistettu tai tehty remonttia. Tiesi kyllä itsekin ketjun huonon maineen, mutta tuumaili, että ei hän ole siinä koskaan itse huomannut mitään ongelmaa eikä sen vuoksi ole sitten asialle mitään tehnytkään. Siinä voi noiden kuvien jälkeen vaan miettiä mitä sellainen moottori pitää sisällään, mikäli sille ei sitten ole poisto/vaihtoremonttia tehty huomattavan aikaisessa vaihteessa.

- Pika
Katselinkin noita kuviasi kun tein tonnarini koneremonttia ja nuokin osaltaan vaikuttivat päätökseeni jättää kyseinen ketju pois, ja onhan nyt ajelu aika huoletonta kun ei tarvitse odotella koska ketjun rallatus alkaa :D

Luulen että turbokoneissa ei kestä niin hyvin kuin vapareissa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Pitäiskö nyt minunkin alkaa miettimään tuota ketjun poistoa tosissaan vaikka ei rallata vielä ja mittarissa jo kuitenki yli 220000 :(
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3Tid
"Hirsch"
Viestit: 800
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 10:04
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja 9-3Tid »

patu kirjoitti:Pitäiskö nyt minunkin alkaa miettimään tuota ketjun poistoa tosissaan vaikka ei rallata vielä ja mittarissa jo kuitenki yli 220000 :(
Tosi Saabisti ei kulje valtavirran mukana. :wink:
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Ajattelin vaan tuos kevääl käydä vaihdatuttaa uuden ketjun ja rattaat tuskin tulee enään tol tontun 200000 ajettuu että uus pitäis kestää ainakin sen verran mitä tuol ajelen
:roll:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Juu, mulla on jo 265000 km mittarissa ja niistä ainakin 65000 melkoisen ajoittain kovaakin käyttöä. Ajattelin uusia nuo hilut ja jatkaa huoletonta ajamista tärinättömällä vehkeellä. Meinaan olen kuullut jonnin verran noista irtoilevista pulteista tuon poiston jälkeen. 8)
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Itse ajattelin laittaa sitten ketjusysteemin uusiksi kun on kansi- ja jakopäärempan aika. Ajellaan nyt tämä "väliaika" ilman ketjuongelmia hieman täristellen.
tamtami kirjoitti:Meinaan olen kuullut jonnin verran noista irtoilevista pulteista tuon poiston jälkeen.
Mihin pultteihin erityisesti viittaat?
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Hyvää Juhannusta kaikille!

No niin. Nyt on koneessa pehmeät soundit ja tärinät poissa.

Tasapainoketju alkoi pitää hirveää rallatusta pari viikkoa sitten.
Käynti muuttui yhtenä päivänä kylmänä kuin dieseliksi, ja lämpimänäkin
rapisi ikävästi. Loppuvaiheessa kone jo vavahteli välillä kuin horkassa.
Autolla on ajettu noin 153 tkm.

Koska itsellä ei ole taitoa eikä aikaa alkaa poistamaan tai vaihtamaan
ketjua ja rattaita itse, hoidatin homman liikkeessä. Ainut joka tässä
lähiseudulla tuntui ongelman tietävän ja oli ennenkin niitä korjannut,
oli Saabin merkkihuolto.

Parissa päivässä auto oli taas kunnossa. Pyysin vanhat osat itselle, ja
yksi hammasratas oli kulunut lähes sileäksi. Tuntuisi siltä että ketju
on vaan pyörinyt sen ympäri. Muut hammasrattaat vaikuttivat aika
hyväkuntoisilta. Laitan kuvia myöhemmin.

Tässä remontissa ketjua siis ei poistettu, vaan vaihdettiin kaikki
hilut. Kyllä tuo kestänee varmaan seuraavat 100 000 :-)

Ääni tosiaan muuttui mukavan pehmeäksi, vielä vähän venttiilit
tuntuvat silloin tällöin naksuttelevan. Ihan kuin olisi tullut puhtiakin
lisää, tai sitten se vaan tuntuu kun pari päivää piti 1,6:lla ajaa :-)
Moottori ei yhtään vavahtele käydessään, vaan seisoo konetilassa
tosi rauhassa.

Hinta oli tietysti kovasti suolainen, mutta samalla rahalla ei olisi saanut
autoa vaihdettua.

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Jos viitsit kertoa 8O Paljon merkkihuolto otti vaihdosta kaikkineen hiluineen... :?:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
tontur
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 09:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja tontur »

Miekin olisin kiinnostunut hinnasta??
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Tämän liikkeen hinta lähenteli 1,5k€

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
tontur
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 09:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja tontur »

Ihanan kallista :twisted:
Tai voihan se olla, että persaukisesta kaikki tuntuu kalliille....
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Niin no olihan aika kallista.... pitää käydä tuon "hovikorjaajaan juttusilla" missä olen muutenki korjauttanut monet vuodet, mitä nyt viimekeväänä kävin kyselemäs niin hiukan halvemmaksi tuli mut tarkkaa hintaa en enää muista... mut eteen tuo vaihto tulee jokatapauksessa :cry:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
johkar
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Joulu 18, 2003 11:46
Paikkakunta: Lohtaja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja johkar »

Elämä on... :) Nyt varmaan homman itse tehneiden rintojen röyhistyksen kaarevuusaste sen kun kasvaa, kun ajattelee säästettyä rahaa. Kyllähän tuossa hinnassa suurin osa on työtä.

Otin muuten käyntiäänestä pätkän videota ennen korjausta. Digikameran äänenlaatu ei ole kyllä paras mahdollinen, ja tiedostossa esiintyvä hidas shh-shh ääni ei kuulu moottorista, vaan on kameran ominaisuus.

http://www.yousendit.com/transfer.php?a ... D1536A1515

Johannes
9-3 SC 1.8t A -07
edelliset:
9000 CSE 2.3TA -96, 9000 CS 2.3 A -92, 900i -87
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1331
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Elämä on... ja tulee olemaan 8)
Ohhoh 8O 8O 8O mul noi edellämainitut 220000 ajettu ei lähellekkään tuollaista ääntä, normaali jakopäänketju siellä kuuluu :?
Tuo ääni oli kun töissä kaksikerroskuljettimista :lol:
Vai onko jo niin huonos hapes ettei ketju jaksa ees pitää ääntä...
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Vastaa Viestiin