Saab 9000 2.0i 1995 ja öljyn syöminen
Saab 9000 2.0i 1995 ja öljyn syöminen
Mistä otsikossa mainittu Saab alkaa syömään öljyä. Yksilö on vajaa 210 tkm ajettu ja vapaastihengittävä. Ei oikein nuo haulla löytyvät turbon laakerit huonona tai muut sovi tuohon. Oireina ovat tyhjäkäynnillä savuuttaminen ja mittatikussa vajeen lisääntyminen. Öljyn kulutusta on reilut puoli tikkua tuhannella kilometrillä.
Venttiilivarren kumit eivät taida näissä nuin paljoa valskata? Entä männänrenkaat? Mitään ajossa tuntuvia oireita ei ole, esimerkiksi kone käy tasaisesti jne. Mistä voisi alkaa tarkastella? Ainakin huohottimen letkut käyn tässä illan päälle tarkastamassa ja tarkistan myös öljyn hajun.
Venttiilivarren kumit eivät taida näissä nuin paljoa valskata? Entä männänrenkaat? Mitään ajossa tuntuvia oireita ei ole, esimerkiksi kone käy tasaisesti jne. Mistä voisi alkaa tarkastella? Ainakin huohottimen letkut käyn tässä illan päälle tarkastamassa ja tarkistan myös öljyn hajun.
Taitaa oireet viitata horoihin venttiilinvarren kumeihin. Ovathan nuo jo siellä 10 vuotta olleet joten ei olisi ihme jos olisivat vaihtokunnossa.
Kannattanee ottaa tulpat irti ja kurkistaa miltä männänpäälliset näyttävät. Jos jonkin aikaa seisottuaan näyttää mustalta ja märältä niin venttiilinvartta pitkin valuu öljyä männän päälle.
Paisuntasäiliössä pitääkin olla painetta, eri asia sitten on jos sinne tulee kuplia tai vedet rupeavat näyttämään öljyisiltä. Kannen tiukkuuskin kannattanee tarkistaa joka tapauksessa.
Jos tuo öljynkulutus on ollut tuota luokkaa niin veikkaanpa että venttiilit eivät myöskään pidä elikkä edessä on kansiremppa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=221934
Kannattanee ottaa tulpat irti ja kurkistaa miltä männänpäälliset näyttävät. Jos jonkin aikaa seisottuaan näyttää mustalta ja märältä niin venttiilinvartta pitkin valuu öljyä männän päälle.
Paisuntasäiliössä pitääkin olla painetta, eri asia sitten on jos sinne tulee kuplia tai vedet rupeavat näyttämään öljyisiltä. Kannen tiukkuuskin kannattanee tarkistaa joka tapauksessa.
Jos tuo öljynkulutus on ollut tuota luokkaa niin veikkaanpa että venttiilit eivät myöskään pidä elikkä edessä on kansiremppa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=221934
Saab 9000 2.0i 1995 ja öljyn syöminen, ongelma jatkuu
Onko kellään ajatuksia miksi öljyä menee edelleen tarpeeksi. Syksyllä venttiilivarrenkumit vaihdettiin autoliikkeessä, jolla on ollut aikaisemmin Saab-huolto. Kantta ei käytetty irti kumeja vaihdettaessa. Öljyn kulutus on mitattu ja öljyä meni 500 kilometrillä 6 desilitraa. Auto ei savuta eikä tiputa öljyä allensa. Aivan pieni vuoto on kannen ja lohkon välissä, mutta se ei selitä kulutusta. Öljyn kulutus on ajoittain suurempaa ja välistä se hieman rauhoittuu. Jäähdytysneste on puhdasta ja sen määrä ei lisäänny eikä kulu.
Tiistaina autosta mitattiin ohivuoto ja päästöt. Ohivuoto oli 8 prosenttia, joten kone ei ole horokaan. Päästöt ovat myös kunnossa. Näiden perusteella myyjä väittää auton olevan kunnossa. Tosin auton mitannut autotohtori sanoi minulle, että nämä mittaukset eivät kerro mitään viekö auto öljyä ja onko kone kunnossa.
Onko kellään ajatuksia minne öljy katoaa? Männänrenkaat voivat tietysti jumittaa, mutta voiko se noin paljon viedä öljyä? Erästä autoasentajaa hieman epäilytti tuo kumien vaihto yläkautta. Tietoa minulla ei ole siitä miten ja mitä kumien vaihdossa on tarkalleen tehty.
Tiistaina autosta mitattiin ohivuoto ja päästöt. Ohivuoto oli 8 prosenttia, joten kone ei ole horokaan. Päästöt ovat myös kunnossa. Näiden perusteella myyjä väittää auton olevan kunnossa. Tosin auton mitannut autotohtori sanoi minulle, että nämä mittaukset eivät kerro mitään viekö auto öljyä ja onko kone kunnossa.
Onko kellään ajatuksia minne öljy katoaa? Männänrenkaat voivat tietysti jumittaa, mutta voiko se noin paljon viedä öljyä? Erästä autoasentajaa hieman epäilytti tuo kumien vaihto yläkautta. Tietoa minulla ei ole siitä miten ja mitä kumien vaihdossa on tarkalleen tehty.
Re: Saab 9000 2.0i 1995 ja öljyn syöminen, ongelma jatkuu
Itsellä edellinen tonttu, vm -95 2,3i (aj. n. 200 tkm) kulutti öljyä myös aika tarkalleen litran/1000 km. Aluksi vaihdettiin venttiilinvarren kumit - ei vaikutusta. Sitten epäiltiin myös männänrenkaiden jumitusta, ja kokeiltiin jonkinlaista moottorin "putsaus" ainetta männänrenkaiden vapauttamiseksi (nyt tähän hätään en muista mitä mömmöä lie oliLarson kirjoitti:Männänrenkaat voivat tietysti jumittaa, mutta voiko se noin paljon viedä öljyä? .
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Re: Saab 9000 2.0i 1995 ja öljyn syöminen, ongelma jatkuu
Eli noi moottorinpuhdistusaineet vois auttaa esim. Forte. Ei varmaan menetä mitään jos kokeilis, tietysti aineen hinta keventää lompakkoo.Peetu kirjoitti:Itsellä edellinen tonttu, vm -95 2,3i (aj. n. 200 tkm) kulutti öljyä myös aika tarkalleen litran/1000 km. Aluksi vaihdettiin venttiilinvarren kumit - ei vaikutusta. Sitten epäiltiin myös männänrenkaiden jumitusta, ja kokeiltiin jonkinlaista moottorin "putsaus" ainetta männänrenkaiden vapauttamiseksi (nyt tähän hätään en muista mitä mömmöä lie oliLarson kirjoitti:Männänrenkaat voivat tietysti jumittaa, mutta voiko se noin paljon viedä öljyä? .) Ensimmäiset n. 4000-5000 km mentiin sen jälkeen ilman öljyn kulutusta, kunnes taas rupesi öljy häviämään. Huollossa meinasivat, että voisi kokeilla uudestaan samaa "putsausta". Toisen putsauskerran jälkeen öljyt pysyivät sisällä ainakin seuraavaan öljynvaihtoon asti, ja vähän pidempäänkin, kunnes vaihdoin auton pois...
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988