Vetarinkumin vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
aero
-
Viestit: 8752
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Vetarinkumin vaihto

Viesti Kirjoittaja aero »

Niin, josko joku osaisi suht. yksityiskohtaisesti kertoa, miten tonnikeijun sisempi vetarin suojakumi helpoiten vaihtuu, niin voisin moista tarinaa arvostaa. Tämänkertainen harjoittelukappale on majoittunut auton vasemmalle puolelle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Olisikohan näin:
Napamutteri löysälle, tunkkaa kulma ylös, jousijalka ja raidetangon pää irti navasta, sisemmän vetarin klemmari auki, akseli nivelineen ulos autosta, akselin putsaus, ulommankin suojakumin klemmari auki, nivel ruuvipenkkiin, lukkorengasta levittämällä akseli syvemmälle niveleen ja sitten ulos nivelestä, ulompi kumi pois, sisempi kumi pois, uudet kumit paikalleen ja kasaus käänteisessä järjestyksessä.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=187973
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... shafts.htm
http://www.quasimotors.com/cv_boot_replacement.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Mulla on ainakin sellainen mielikuva, että raidetangon päätä ei tartte edes irroittaa...
#1970
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ah79 kirjoitti:Mulla on ainakin sellainen mielikuva, että raidetangon päätä ei tartte edes irroittaa...
Olet oikeassa.
Kuva
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
TjK
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 12:43
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TjK »

näppärä pieni 3-haarainen ulosvetäjä oli kätevä sen tripodin irroittamisessa. Kannattaa muuten sitten olla kunnollinen uusi teräspanta, jonka laittaa.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Ei sitten meinannut lähteä kuskin puolelta akselinpää navasta lainkaan irti :? Meinasin eka itte vaihtaa, kun ei pitänyt olla mikään kovin hankala, mutta kun tuo alkoi hankalaksi ja melkein sain erinäisiä osiakin rikki :roll:
Ei oikein auttanut muuta kuin viedä pajalle moukaroitavaksi. Asentajakin hieman kommentoi hiki päässä, että oli "hieman" kovassa, tiedä mistä sitten oli tuollai mennyt jumiin. Apparin puolella oli sitten lähtenyt vain käsin vetäisemällä irti 8O Olisko sitten kuskin puoli voinu olla uudesta asti kiinni? 350tkm...
No eipähän enää tarvi talvipakkasilla pelätä kumien palasiksi menoa :D
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Ohjeiden mukaan tulisi käyttää lukitetta tuossa akselissa... oisko joku heittäny paremman puutteessa epoksit kehiin... :roll:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ahtopaine kirjoitti:Ohjeiden mukaan tulisi käyttää lukitetta tuossa akselissa...
Ne ohjeet mitä minä olen nähnyt neuvovat laittamaan lukitetta (esim. Locktite 648) ulomman vetonivelen booreihin lähinnä napamutteria olevaan päähän 1 cm leveydeltä, ei koko pituudelta.

Vetoakseliin ei neuvota laittamaan lukitetta.

On ne muillakin joskus olleet jumissa, eikä auettuaan ole näkynyt jälkiä lukitteesta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=25131
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kolmau-1
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: La Helmi 24, 2007 12:15
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vetarinkumin vaihto

Viesti Kirjoittaja kolmau-1 »

aero kirjoitti:Niin, josko joku osaisi suht. yksityiskohtaisesti kertoa, miten tonnikeijun sisempi vetarin suojakumi helpoiten vaihtuu, niin voisin moista tarinaa arvostaa. Tämänkertainen harjoittelukappale on majoittunut auton vasemmalle puolelle.

Niin, kuinka on onnistuuko pelkän sisäpuolisen suojakumin vaihto napaa irroittamatta? Riittääkö alapallon irroitus jotta tripodiin pääsee käsiksi?

Ulompi kumi + nivel vaihdettiin vuosi sitten eikä olisi kauheata intoa purkaa ylimääräistä jos vähemmällä työllä onnistuu. Voihan olla että selviän klemmaria kiristämällä pienestä vuodosta, tai sitten on sisempi suojakumi vaihdettava.

Auto on 9000i CD -95 manuaali
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vetarinkumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Kyllä se sisemmän kumin vaihto teoriassa onnistuu irrottamatta ulkopäätä. On vain perin v.mäistä koitta siellä auton alla kammeta sitä sisempää niveltä irti akselista. Eli siis, kyllä se lienee kuitenkin helpointa napata se koko vetari pöydälle ja oppia nöyrästi vaihtamaan seuraavalla kerralla kaikki kamat kun se osa on kerran pöydällä :lol:
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Vetarinkumin vaihto

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Asiaan liittyen huomasin tänään öljyjä vaihtaessa että oik. ulompi nivelen kumi on rikki ja työntänyt rasvat pihalle=vanteelle.

Onko kokemuksia Motonetin suojakumeista voiko sellaisen huoletta laittaa siihen?
Siellä oli vapari -95:een kaksikin vaihtoehtoa, 10 eurolla saa jonkun aidon Löbrön tjsp joka sit varmaan on parasta mitä saa?
9000CS 2,3
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Vetarinkumin vaihto

Viesti Kirjoittaja pevi »

Saappi Kuski kirjoitti:Asiaan liittyen huomasin tänään öljyjä vaihtaessa että oik. ulompi nivelen kumi on rikki ja työntänyt rasvat pihalle=vanteelle.

Onko kokemuksia Motonetin suojakumeista voiko sellaisen huoletta laittaa siihen?
Siellä oli vapari -95:een kaksikin vaihtoehtoa, 10 eurolla saa jonkun aidon Löbrön tjsp joka sit varmaan on parasta mitä saa?
Se kalliimpi on sama kuin alkuperäinen, joten voi huoletta laittaa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vastaa Viestiin