Vetarinkumin vaihto
Vetarinkumin vaihto
Niin, josko joku osaisi suht. yksityiskohtaisesti kertoa, miten tonnikeijun sisempi vetarin suojakumi helpoiten vaihtuu, niin voisin moista tarinaa arvostaa. Tämänkertainen harjoittelukappale on majoittunut auton vasemmalle puolelle.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Olisikohan näin:
Napamutteri löysälle, tunkkaa kulma ylös, jousijalka ja raidetangon pää irti navasta, sisemmän vetarin klemmari auki, akseli nivelineen ulos autosta, akselin putsaus, ulommankin suojakumin klemmari auki, nivel ruuvipenkkiin, lukkorengasta levittämällä akseli syvemmälle niveleen ja sitten ulos nivelestä, ulompi kumi pois, sisempi kumi pois, uudet kumit paikalleen ja kasaus käänteisessä järjestyksessä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=187973
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... shafts.htm
http://www.quasimotors.com/cv_boot_replacement.htm
Napamutteri löysälle, tunkkaa kulma ylös, jousijalka ja raidetangon pää irti navasta, sisemmän vetarin klemmari auki, akseli nivelineen ulos autosta, akselin putsaus, ulommankin suojakumin klemmari auki, nivel ruuvipenkkiin, lukkorengasta levittämällä akseli syvemmälle niveleen ja sitten ulos nivelestä, ulompi kumi pois, sisempi kumi pois, uudet kumit paikalleen ja kasaus käänteisessä järjestyksessä.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?p=187973
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... shafts.htm
http://www.quasimotors.com/cv_boot_replacement.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
näppärä pieni 3-haarainen ulosvetäjä oli kätevä sen tripodin irroittamisessa. Kannattaa muuten sitten olla kunnollinen uusi teräspanta, jonka laittaa.
TjK #1480
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Nyt: Volvo C70 cab, Ford S-max
EXät: Saab x 17, Caddy SRX 4.6, Camaro Z28 Conv, Mitsubishi Pajero 3,2 DI-D, Volvo S802.5T, Volvo S80T6, Jeep G-C x 3, OpelVectra, MB300E, BMW750i, BMW540i + jokunen skoda, joissa VW/audi -merkit.
Ei sitten meinannut lähteä kuskin puolelta akselinpää navasta lainkaan irti Meinasin eka itte vaihtaa, kun ei pitänyt olla mikään kovin hankala, mutta kun tuo alkoi hankalaksi ja melkein sain erinäisiä osiakin rikki
Ei oikein auttanut muuta kuin viedä pajalle moukaroitavaksi. Asentajakin hieman kommentoi hiki päässä, että oli "hieman" kovassa, tiedä mistä sitten oli tuollai mennyt jumiin. Apparin puolella oli sitten lähtenyt vain käsin vetäisemällä irti Olisko sitten kuskin puoli voinu olla uudesta asti kiinni? 350tkm...
No eipähän enää tarvi talvipakkasilla pelätä kumien palasiksi menoa
Ei oikein auttanut muuta kuin viedä pajalle moukaroitavaksi. Asentajakin hieman kommentoi hiki päässä, että oli "hieman" kovassa, tiedä mistä sitten oli tuollai mennyt jumiin. Apparin puolella oli sitten lähtenyt vain käsin vetäisemällä irti Olisko sitten kuskin puoli voinu olla uudesta asti kiinni? 350tkm...
No eipähän enää tarvi talvipakkasilla pelätä kumien palasiksi menoa
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
Ne ohjeet mitä minä olen nähnyt neuvovat laittamaan lukitetta (esim. Locktite 648) ulomman vetonivelen booreihin lähinnä napamutteria olevaan päähän 1 cm leveydeltä, ei koko pituudelta.Ahtopaine kirjoitti:Ohjeiden mukaan tulisi käyttää lukitetta tuossa akselissa...
Vetoakseliin ei neuvota laittamaan lukitetta.
On ne muillakin joskus olleet jumissa, eikä auettuaan ole näkynyt jälkiä lukitteesta.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=25131
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Vetarinkumin vaihto
aero kirjoitti:Niin, josko joku osaisi suht. yksityiskohtaisesti kertoa, miten tonnikeijun sisempi vetarin suojakumi helpoiten vaihtuu, niin voisin moista tarinaa arvostaa. Tämänkertainen harjoittelukappale on majoittunut auton vasemmalle puolelle.
Niin, kuinka on onnistuuko pelkän sisäpuolisen suojakumin vaihto napaa irroittamatta? Riittääkö alapallon irroitus jotta tripodiin pääsee käsiksi?
Ulompi kumi + nivel vaihdettiin vuosi sitten eikä olisi kauheata intoa purkaa ylimääräistä jos vähemmällä työllä onnistuu. Voihan olla että selviän klemmaria kiristämällä pienestä vuodosta, tai sitten on sisempi suojakumi vaihdettava.
Auto on 9000i CD -95 manuaali
Re: Vetarinkumin vaihto
Kyllä se sisemmän kumin vaihto teoriassa onnistuu irrottamatta ulkopäätä. On vain perin v.mäistä koitta siellä auton alla kammeta sitä sisempää niveltä irti akselista. Eli siis, kyllä se lienee kuitenkin helpointa napata se koko vetari pöydälle ja oppia nöyrästi vaihtamaan seuraavalla kerralla kaikki kamat kun se osa on kerran pöydällä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Re: Vetarinkumin vaihto
Asiaan liittyen huomasin tänään öljyjä vaihtaessa että oik. ulompi nivelen kumi on rikki ja työntänyt rasvat pihalle=vanteelle.
Onko kokemuksia Motonetin suojakumeista voiko sellaisen huoletta laittaa siihen?
Siellä oli vapari -95:een kaksikin vaihtoehtoa, 10 eurolla saa jonkun aidon Löbrön tjsp joka sit varmaan on parasta mitä saa?
Onko kokemuksia Motonetin suojakumeista voiko sellaisen huoletta laittaa siihen?
Siellä oli vapari -95:een kaksikin vaihtoehtoa, 10 eurolla saa jonkun aidon Löbrön tjsp joka sit varmaan on parasta mitä saa?
9000CS 2,3
Re: Vetarinkumin vaihto
Se kalliimpi on sama kuin alkuperäinen, joten voi huoletta laittaa.Saappi Kuski kirjoitti:Asiaan liittyen huomasin tänään öljyjä vaihtaessa että oik. ulompi nivelen kumi on rikki ja työntänyt rasvat pihalle=vanteelle.
Onko kokemuksia Motonetin suojakumeista voiko sellaisen huoletta laittaa siihen?
Siellä oli vapari -95:een kaksikin vaihtoehtoa, 10 eurolla saa jonkun aidon Löbrön tjsp joka sit varmaan on parasta mitä saa?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB