
Tonnarin tasauspyörästön lukko
Tonnarin tasauspyörästön lukko
Miten kuuluu toimia? Kun lähdin tänään rivakasti kiihdyttämään niin alkoi sutia molemmilla pyörillä, sitten kakkoselle vaihdon jälkeen suti vaina hetken molemmilla pyörillä jonka jälkeen tuntui että olisi sutinut vain toisella. Kävin tarkistamassa tilanteen ja jäljet kertoo että on sutinut vain toisella, vaikka lukon pitäisi olla 100% lukko. Onko normaalia?


Varmaankin 100% lukko johonkin momenttiin asti. Tuostahan näkee että oikealle kaartaessa vasemmassa pyörässä on ollut parempi pito ja siten vähemmän sutimista kun taas kaarteen sisäpuolinen pyörä on sutinut enemmän huonomman pidon takia. Lukko näyttäisi toimivan.
Olikos se lukko sellaista mallia jossa tasauspyörästön läpi laitetaan yksi lisätappi jonka päissä on johonkin momenttiin ruuvatut pienet tasauspyörät? Jos oli niin eikös tuossa nimenomaan lukitus pysy juuri tuohon lisäpyörien kiinnitysmomenttiin asti sudittaessa. Siitä se sitten ajan myötä heikkenee ja muuttuu takaisin tavanomaiseksi tasauspyörästöksi.
Hieman liukkaammalla kelillä olisit varmaan piirrelly viivoja tuonne vastaantulevan kaistalle elikkä tuollaisilla molemmat pyörät edes osittain lukitsevilla etuvetoinen auto lähtee puskemaan.
Olikos se lukko sellaista mallia jossa tasauspyörästön läpi laitetaan yksi lisätappi jonka päissä on johonkin momenttiin ruuvatut pienet tasauspyörät? Jos oli niin eikös tuossa nimenomaan lukitus pysy juuri tuohon lisäpyörien kiinnitysmomenttiin asti sudittaessa. Siitä se sitten ajan myötä heikkenee ja muuttuu takaisin tavanomaiseksi tasauspyörästöksi.
Hieman liukkaammalla kelillä olisit varmaan piirrelly viivoja tuonne vastaantulevan kaistalle elikkä tuollaisilla molemmat pyörät edes osittain lukitsevilla etuvetoinen auto lähtee puskemaan.
Lukko on mallia en tiedä kun en itse saanut asennettua, tuossa kuvassa se näkyy, tosin ilman niitä päihin tulevia pikkupyöriä.
http://img110.imageshack.us/img110/589/ ... apottu.jpg
Mitä nyt olen ymmärtänyt niin tuo on kuulemma sellainen lukko että kun veto on päällä niin pitäisi olla 100% lukko ja kun veto pois niin normi tasauspyörästö.
Pitää piirrellä raitoja vähän pitemmälle sitten kun tuo toimii kunnolla, nyt ahtoja vain 0,4bar. Olis se sutinut pitemmällekkin mutta ei viitsi heti rikkoa autoa kun ei ole varmuutta toimiiko kaikki kunnolla.
http://img110.imageshack.us/img110/589/ ... apottu.jpg
Mitä nyt olen ymmärtänyt niin tuo on kuulemma sellainen lukko että kun veto on päällä niin pitäisi olla 100% lukko ja kun veto pois niin normi tasauspyörästö.
No niin!Tuha kirjoitti:En tiedä miten kuuluu toimia, mutta komeat on jäljet![]()
![]()
![]()

Juu, kivat jälet..
Menee teoriatasolle, mutta: jos lukko on oikein jämäkkä 100% lukko, niin noinhan juuri käy sen toimiessa kaarteessa: ei sulla tuossa paljoa ole kurvia ollut, mutta ulkopyörä on kuitenkin kulkenut pidemmän matkan kuin sisempi.
Ulommaisella renkaalla on tuossa parempi pito, joten sisäpyörä seuraa ja vikisee... Tämän teorian mukaan tosin sisäpyörä olisi tuossa JARRUTTANUT, ei sutinut ulkopyörää enemmän. Kyllähän niitä viivoja joskus jarrutuksessakin syntyy...
Niin tai näin, ilman lukkoa olisi oikea rengas piirtänyt aika pitkän, boldatun viivan, ja kiihtyvyys olisi ollut aika heikko... Ei siis ihan turha palikka siellä laatikossa (jos haluaa piirrellä)!

Menee teoriatasolle, mutta: jos lukko on oikein jämäkkä 100% lukko, niin noinhan juuri käy sen toimiessa kaarteessa: ei sulla tuossa paljoa ole kurvia ollut, mutta ulkopyörä on kuitenkin kulkenut pidemmän matkan kuin sisempi.
Ulommaisella renkaalla on tuossa parempi pito, joten sisäpyörä seuraa ja vikisee... Tämän teorian mukaan tosin sisäpyörä olisi tuossa JARRUTTANUT, ei sutinut ulkopyörää enemmän. Kyllähän niitä viivoja joskus jarrutuksessakin syntyy...

Niin tai näin, ilman lukkoa olisi oikea rengas piirtänyt aika pitkän, boldatun viivan, ja kiihtyvyys olisi ollut aika heikko... Ei siis ihan turha palikka siellä laatikossa (jos haluaa piirrellä)!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)