Etupään puslat vaihdettu...JYRISTÄÄ..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Hessu53
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ti Syys 06, 2005 09:26
Paikkakunta: Vantaa

kumipuslat vaihtoon, miten

Viesti Kirjoittaja Hessu53 »

tevisu kirjoitti:Omaani laitettiin takavakaajan puslat ja etutukivarren takimmaiset uretaanisiksi ja rengasmelu kasvoi hieman karkealla alustalla. Nimenomaan etupää pikkuisen jyrisee huonolla asfaltilla.
Edelliseen OG9-3:een laitettiin melkein kaikki etupään puslat uretaaniset, mutta melu ei kasvanut yhtä paljon kuin tonnarissa.

Kaikenkaikkiaan uskallan kuitenkin suositella PU-puslia noihin kahteen paikkaan.
Kysymys edellisestä jos on vielä tuoreemmassa muistissa:

Miten etummaisten alatukivarsien sisälaidan kumi/metallipuslat saa irti irtonaisesta tukivarresta kotikonstein rikkomatta tukivartta? 9000 TIA vm. 1987. Kirjat ei kerro. Kosan on muttei hitsausvehkeitä. Entä uusi tilalle? Keskitys miten? Vain prässilläkö? Huh.

Lisäksi Motonetin ao. pusla ei näytä sopivan mutterien alle tuleviin (kai alumiinisiin) holkkeihin, jotka olivat olleet kaikessa rauhassa murtuneina vuosikausia. Onkohan uudemmat vuosimallit tässä erilaisia? Vai jätetäänkö holkit pois ja pelkkä pusla kiinni tarvikeosissa?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Prässillä tai ulosvetimellä (putki ja kierretanko, prikkoja, muttereita):
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... htool.html

Yleistä kuvausta etualatukivarren puslien vaihdosta:
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... tbush.html

Kyllä ne alumiinituet pitää sinne väliin saada menemään.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
xmakex
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Touko 26, 2005 20:48
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja xmakex »

Nyt on alatukivarsien takimmaiset uretaanipuslat poistettu ja tilalla vanhat saabin originaalit, eilen vaihdettiin vasen ulompi raidepää ja tänään vielä oikealle uusi, molemmat saabin omia. Ette usko sitä ajonautintoa mikä nyt tulee pikatiellä ei kuulu kuin tuulen suhina ja soratiellä pysyy tekarit hyvin suussa. Pakoputkikin vaihdettiin eilen keskipönttö + siitä taaksepäin laitoin Redi merkkisen makso 195,- ja äänet on ihan alkuperästä vastaavat ja meni heittämällä paikalleen, saabin alkuperäinen 505,-
autohan oli 9000t cs-96.
Vääpeli
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Pe Syys 16, 2005 18:34
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Vääpeli »

Paljonko kannattaa maksaa tonnarin takimmaisten alatukivarren puslista ja vaihdosta?
xmakex
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Touko 26, 2005 20:48
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja xmakex »

Saabin alkuperäiset puslat 54,-euroa kappale, vaihdosta en osaa sanoa hintaa kun vaihdettiin velipojan kanssa itse eikä ole kovin paha homma alatukivartta ei tarvi irrottaa jos vaihtaa vain takimaisen puslan, raudalla vääntää tukivartta alaspäin pusla mahtuu hyvin pois.Enkä kyllä noormaaliin ajoon suosittele henkilökohtaisesti muita kuin alkuperäisiä puslia mutta ajotuntuma ja -mukavuus ovat tietenkin makuasioita joku tykkää vähän jämäkämmästä ajosta.
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

En viitsinyt uutta threadia aloittaa, joten kysyn tässä:

Mitens moottorin momenttituet ja lootan tukikumit? Kannattaisko olla uretaaniset vai alkup. gumit? Ostin jo lootan ja koneen uretaaniset kumit, mutta ne voi vielä palauttaa. Lootaan ajattelin kyllä laittaa uretaanisen, mutta on sanottu että tyhjäkäynnillä uretaaniset momenttikumit tärisyttää peilejä jopa rasittavasti.

Vaikuttaako tuo uretaaninen lootan kumi kuinka paljon käyttöön? Parantaa/heikontaa?

Sitten aiheeseen: eli kannattaisi asentaa alkup. kumipuslat eteen taakse? Itselläni nuo on menossa vaihtoon leiman saamiseksi. En ole vielä ehtinyt niitä ostaa, joten varmaan alkup. olis asiaa?

Onnistuukos momenttitukien ja etutakapuslien vaihto käsipelin parkkipaikalla, vai vaatiiko ulosvetäjän? Jos vaatii, niin saako ostettua jostain tai tehtyä ite ilman mitään sorvia tms. Yhden kuvan oon nähny ulosvetäjästä ja sellaista ei ole mahdollista tehdä ite. Vissiin tässä viestiketjussa se url. (edit: löysin toisen urlin, jossa helpot ohjeet ulosvetäjän tekemiseksi.)

Auto on CDE 2.3T, eikä mitään kilpuria oo tarkoitus siitä tehdä. Ajomukavuus menee kaiken edelle.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Omassa tonnarissa ne uudet ylätuen kummit aiheuttivat erittäin
kovan tärinän tyhjäkäynnillä... :?

Porasin takimmaiseen gummiin 10mm poranterällä ylimääräiset reiät.
Ja tärinä hävisi huomattavan paljon, eikä kone kuitenkaan liiku edes
takaisin sen enempää kuin ennenkään.

Jotenkin arvelluttaa nuo jäykemmät puslat, niillä se mahtanee täristä
vieläkin enemmän.. :o
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Eli viedäämpäs uretaaniset takas ja toivotaan et sais rahatkin takas. Vois sit ostaa alkuperäiset tilalle. Samaten takapuslat saa olla alkuperäiset. Laatikon kumi nyt saa luvan olla uretaaninen, sitä en jaksa alkaa vaihtamaan.
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Lähteekö alatukivarren etupuolelta ne alumiiniset holkit ihan helpolla irti? Onnistunee irroitella parkkiksella..

Katsastusmies valittaa haljenneesta holkista..
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Rafu kirjoitti:Lähteekö alatukivarren etupuolelta ne alumiiniset holkit ihan helpolla irti? Onnistunee irroitella parkkiksella..
Lähtevät helpolla elleivät ole hapettuneet kiinni puslan tankoon. Valmiiksi halkinainen voi olla helpompi. Vanhaa puslaahan ei tarvitse säästellä, alumiinia on melko kevyt sahata.

http://www.saab9000.com/procedures/susp ... tbush.html

Minulla oli hapettunut melko tiukkaan kiinni, ja samalla oli muutenkin aikomus laittaa kallistuksenvakaajan kiinniketangot uusiksi, joten selkeintä oli ottaa koko alatukivarsi irti.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruoste/Irtoheloja.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ruost ... ivarsi.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
xmakex
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Touko 26, 2005 20:48
Paikkakunta: Noormarkku

Viesti Kirjoittaja xmakex »

Muutama viikko sitten vaihdettiin kaikki alatukivarren puslat, ne alumiiniset holkit on pulteilla kiinni ja jos autossa on moottorin suojalevy pitää se ensin irrottaa että saa pultit auki, suojalevyn takaisin laitossa tuhlaantuu yllättävän paljon aikaa muuten ei ole mikään paha homma.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

....laitoin ittelle Superflexin polyt noihin alatukivarsien takapäihin. Ei ainakaan jyrinät lisinneet mulla yhtään. Hyvältä vaikuttaa!
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
tontur
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Su Heinä 17, 2005 09:51
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja tontur »

Eilen laitettiin Powerflexit alatukivarsien takapäihin.....ei tärinät lisääntyneet tippaakaan....todella hyvä!
9-3 1,9 TiD -08 (myyty)
9-3 2,2 Tid -99 (myyty)
9000 Aero -95 performance by Hirsch (myyty)
9000 CS 2.3T -98 (myyty)
900 2.1 16v -93 (myyty)
#2526
Vastaa Viestiin