1992 - 1994 -cruise toimimaan vanhalla boksilla
1992 - 1994 -cruise toimimaan vanhalla boksilla
Vuosimallien 1992 - 1994 tonnareiden alipainetoimisen cruisen ECUt (Saab 41 08 650, Hella 5GA 004 397-08) ovat tunnettuja siitä, että niissä on kehnoja juotoksia, jokin hajoava piiri yms. Itselläni on kaksi boksia: toinen on lämpötilaherkkä ja toimii ainoastaan lämpimänä, toinen muuten vaan satunnaisesti.
Yritin etsiä foorumilta ohjetta, miten hajonneen boksin tilalle voisi sovittaa vanhemman, toimivan boksin esimerkiksi vuosimallista 1991 (ts. Saab 95 26 757, Hella 5GA 005 070-01). En löytänyt, joten seuraavassa selostus siitä, miten operaatio omassa 1994-mallisessa tonnarissani tapahtui.
Cruisen boksi sijaitsee kuljettajan jalkatilassa, piilossa ilmastointiputken takana. Jotta boksiin pääsee käsiksi, on ensin irrotettava jalkatilan verhoilulevy. Jos verhoilu on kiinnitetty mustilla korinastoilla, on tämä ehdottomasti operaation hankalin osa. Nastojen pitäisi kai periaatteessa irrota, kun niiden keskellä oleva tappi painetaan kokonaan sisään.
Kun boksi on irti, on liittimeltä samalla helppo mitata, että cruisen muut sähköiset osat vaikuttavat toimivan niin kuin pitääkin (ks. nastojen oikeat jännitteet alla). Automaatilla varustetuissa autoissa on huomattava, että vaihdekepin täytyy olla tällöin D-asennossa.
Boksien olennainen ero vaikuttaa olevan liittimissä ja nastajärjestyksessä. Uudemmassa on yksi 10-nastainen liitin (numeroitu 1-11, numero 2 puuttuu välistä), vanhemmassa puolestaan kaksi liitintä: yksi- ja kahdeksannastainen. Koska boksit sinänsä ovat yhteensopivia, onnistuu asennus sopivalla adapterilla auton johtoihin kajoamatta.
Irrotin uudemmasta boksista urosliittimen (juotokset auki, niitit pois poraamalla) ja juotin sen kiinni vanhanmallisesta autosta johtoineen katkaistuun naarasliittimeen.
Nastajärjestys on seuraava:
9526757 -> 4108650
1 (ruskea) -> 10 (punainen); 12 V, jos sytytysvirta on päällä
2 (punainen-valkoinen) -> 3 (punainen-valkoinen); 12 V, jos SET-nappulaa painetaan
3 (musta) -> 5 (punainen-valkoinen); maadoitus, jos jarru- ja kytkinpolkin ovat ylhäällä; 12 V jarruvalokytkennän kautta, jos jarrupoljinta painetaan
4 (harmaa) -> 7 (harmaa); alipainepumpun ohjaus
5 (sininen) -> 11 (vihreä); nopeussignaali
6 (keltainen) -> 4 (keltainen); 12 V, jos RESUME-nappulaa painetaan
7 (oranssi) -> 6 (oranssi); alipainepumpun ohjaus
8 (musta) -> 8 (musta); maadoitus
9 (punainen) -> liitetään nastoihin 1 (punainen) ja 9 (valkoinen); 12 V, jos cruise on päällä; 1=alipainepumpulle lähtevä jännitteensyöttö, joka uudemmassa versiossa ilmeisesti kierrätetään boksin kautta
Adapteri ei kaipaa ihmeempää koteloa, mutta juotosten suojaksi on järjestettävä vedonpoisto. Näppärämpi rakentelija olisi varmaan koteloinut adapterin rautasahalla lyhennettyyn 4108650:n koteloon, itse tyydyin toteuttamaan vedonpoiston nippusiteillä ja kietomaan ympärille runsaasti sähköteippiä.
Lopuksi sitten koeajolle.
Yritin etsiä foorumilta ohjetta, miten hajonneen boksin tilalle voisi sovittaa vanhemman, toimivan boksin esimerkiksi vuosimallista 1991 (ts. Saab 95 26 757, Hella 5GA 005 070-01). En löytänyt, joten seuraavassa selostus siitä, miten operaatio omassa 1994-mallisessa tonnarissani tapahtui.
Cruisen boksi sijaitsee kuljettajan jalkatilassa, piilossa ilmastointiputken takana. Jotta boksiin pääsee käsiksi, on ensin irrotettava jalkatilan verhoilulevy. Jos verhoilu on kiinnitetty mustilla korinastoilla, on tämä ehdottomasti operaation hankalin osa. Nastojen pitäisi kai periaatteessa irrota, kun niiden keskellä oleva tappi painetaan kokonaan sisään.
Kun boksi on irti, on liittimeltä samalla helppo mitata, että cruisen muut sähköiset osat vaikuttavat toimivan niin kuin pitääkin (ks. nastojen oikeat jännitteet alla). Automaatilla varustetuissa autoissa on huomattava, että vaihdekepin täytyy olla tällöin D-asennossa.
Boksien olennainen ero vaikuttaa olevan liittimissä ja nastajärjestyksessä. Uudemmassa on yksi 10-nastainen liitin (numeroitu 1-11, numero 2 puuttuu välistä), vanhemmassa puolestaan kaksi liitintä: yksi- ja kahdeksannastainen. Koska boksit sinänsä ovat yhteensopivia, onnistuu asennus sopivalla adapterilla auton johtoihin kajoamatta.
Irrotin uudemmasta boksista urosliittimen (juotokset auki, niitit pois poraamalla) ja juotin sen kiinni vanhanmallisesta autosta johtoineen katkaistuun naarasliittimeen.
Nastajärjestys on seuraava:
9526757 -> 4108650
1 (ruskea) -> 10 (punainen); 12 V, jos sytytysvirta on päällä
2 (punainen-valkoinen) -> 3 (punainen-valkoinen); 12 V, jos SET-nappulaa painetaan
3 (musta) -> 5 (punainen-valkoinen); maadoitus, jos jarru- ja kytkinpolkin ovat ylhäällä; 12 V jarruvalokytkennän kautta, jos jarrupoljinta painetaan
4 (harmaa) -> 7 (harmaa); alipainepumpun ohjaus
5 (sininen) -> 11 (vihreä); nopeussignaali
6 (keltainen) -> 4 (keltainen); 12 V, jos RESUME-nappulaa painetaan
7 (oranssi) -> 6 (oranssi); alipainepumpun ohjaus
8 (musta) -> 8 (musta); maadoitus
9 (punainen) -> liitetään nastoihin 1 (punainen) ja 9 (valkoinen); 12 V, jos cruise on päällä; 1=alipainepumpulle lähtevä jännitteensyöttö, joka uudemmassa versiossa ilmeisesti kierrätetään boksin kautta
Adapteri ei kaipaa ihmeempää koteloa, mutta juotosten suojaksi on järjestettävä vedonpoisto. Näppärämpi rakentelija olisi varmaan koteloinut adapterin rautasahalla lyhennettyyn 4108650:n koteloon, itse tyydyin toteuttamaan vedonpoiston nippusiteillä ja kietomaan ympärille runsaasti sähköteippiä.
Lopuksi sitten koeajolle.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
...mittailin että oman -93 vuosimallin tuo uudempi boxi saa kyllä jännitteet oikein nastoilensa (testailin viiksen ja jarru ja kytkinpolkimen kytkimet). Ainoa mistä en voinu tietää, että toimiiko oikein oli tuon nopeusanturin piuhan (vihreä) jännite... kokeilin ajaessa mitata, ja muuttuihan se, mutta onko tuohon jossain ilmoite4ttu oikeat jännite arvot mitä tuossa pitäisi huilata?
Systeemihän ei tosiaankaan herää eloon. Tuossa kuukausi sitten toimi vielä auton käynnistämisen jälkeen aina jonkun aikaa kunnes heitti taasen toimimasta... yritin lämmitellä noita boxin juotoksiakin jo mutta ei mitn. vaikutusta. Ei siellä kovin kummoisia komponenttejä ollut laatikossa ...kumma homma kun ei muka kestä. Pitäis vissiin se konkka ainakin koittaa vaihtaa. Mitä lie pingpong -laatua. Kiinnostaisko jotakuta Kajaani-Rovaniemi-keskipohjammaa akselilla testata omassa tontussaan, notta mitä sanoo tämä loota? Kiinnostaisi tuollainen ehjä uusi vanhempikin poksi, jos tuolla saisi pelittään.
Systeemihän ei tosiaankaan herää eloon. Tuossa kuukausi sitten toimi vielä auton käynnistämisen jälkeen aina jonkun aikaa kunnes heitti taasen toimimasta... yritin lämmitellä noita boxin juotoksiakin jo mutta ei mitn. vaikutusta. Ei siellä kovin kummoisia komponenttejä ollut laatikossa ...kumma homma kun ei muka kestä. Pitäis vissiin se konkka ainakin koittaa vaihtaa. Mitä lie pingpong -laatua. Kiinnostaisko jotakuta Kajaani-Rovaniemi-keskipohjammaa akselilla testata omassa tontussaan, notta mitä sanoo tämä loota? Kiinnostaisi tuollainen ehjä uusi vanhempikin poksi, jos tuolla saisi pelittään.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ei kai noi jännitteet satkusta paljoo eroa?Ahtopaine kirjoitti:.Ainoa mistä en voinu tietää, että toimiiko oikein oli tuon nopeusanturin piuhan (vihreä) jännite... kokeilin ajaessa mitata, ja muuttuihan se, mutta onko tuohon jossain ilmoite4ttu oikeat jännite arvot mitä tuossa pitäisi huilata?
.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=10782
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Jahas jahas,
Tää on kanssa näitä listalla olevia prokkiksia.
Onko kukaan tehnyt tuota adapteria ja taltioinut sitä kameralla, saako niitä liittimiä helposti ja mistä?
Ei oikein ole mun luontoon sopivaa repiä auki uutta cruisen ECUa, joka ei sovi vanhempaan liittimeen.
Pitääpä laittaa ilmoa, jos vaikka joku voisi nykiä mulle purkutonnarista sen autossa olevan liittimen ja vähän piuhaa sen perässä jäljellä ***wink wink***
-Hessu-
Tää on kanssa näitä listalla olevia prokkiksia.
Onko kukaan tehnyt tuota adapteria ja taltioinut sitä kameralla, saako niitä liittimiä helposti ja mistä?
Ei oikein ole mun luontoon sopivaa repiä auki uutta cruisen ECUa, joka ei sovi vanhempaan liittimeen.
Pitääpä laittaa ilmoa, jos vaikka joku voisi nykiä mulle purkutonnarista sen autossa olevan liittimen ja vähän piuhaa sen perässä jäljellä ***wink wink***
-Hessu-
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Jos sais tosiaan tuon vanhan liittimen letkunpätkineen niin joku hätänen voisi heittää roistoilla suoraan noihin uudempiin piuhoihin kiinni ...tsori mimmi
Nohevana sällinä tosin onkisin nuo metalliliittimet irti noista muovikuorista ja vaihtaisin nuo uudet piuhat tuohon vanhempaan liittimeen asiaan kuuluville paikoilleen... olettaen että nuot metalliliittimet passaavat myös tuohon vanhemman malliseen liittimeen Ainakin tuossa uudemmassa liittimessä on sellaiset nuot metalliliittimet jokka lähtee parin neulan ja pihtien avustuksella varsin nätisti ehjänä pois....
Nohevana sällinä tosin onkisin nuo metalliliittimet irti noista muovikuorista ja vaihtaisin nuo uudet piuhat tuohon vanhempaan liittimeen asiaan kuuluville paikoilleen... olettaen että nuot metalliliittimet passaavat myös tuohon vanhemman malliseen liittimeen Ainakin tuossa uudemmassa liittimessä on sellaiset nuot metalliliittimet jokka lähtee parin neulan ja pihtien avustuksella varsin nätisti ehjänä pois....
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Pe Heinä 07, 2006 14:59. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
...nyt vaan kun saisi varmistettua jotenkin että vika on tosiaan boksissa, ja että toimisi varmasti tuolla "uudella" vanhemmalla boxilla niin voisi vaikka ostaakin. Haluaisipa joku testata meikäläisen boksin toimivuutta...
Onko nuot vanhemmat boxit sitten kestävämmässä maineessa?
Onko nuot vanhemmat boxit sitten kestävämmässä maineessa?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Niin,vhinkkan kirjoitti:Jos ei halua paloitella 4108650-ecua ja rakentaa adapteria, voi vanhanmallisen ecun toki kiinnittää myös sokeripalakiskolla. Tällöin tosin joutuu katkaisemaan auton johdot.hessu75 kirjoitti:Ei oikein ole mun luontoon sopivaa repiä auki uutta cruisen ECUa, joka ei sovi vanhempaan liittimeen.
Tai sitten kolvilla kolvailee ne piuhat yhteen ja kutistesukkaa perään. Mä taidan uskaltaa tehdä asian niin.
Mutta mutta, tuo edellä mainittu piuhajärjestys on sitten se, mitä seuraan?
-H-
Liittimet ovat aivan eri näköisiä ja uudemman pinnit ovat pienempiä, joten helpompaa lienee katkaista uusi liitin kokonaan pois, purkaa vanhat naarasliittimet ja puristaa katkaistut johdonpäät vanhojen liittimien pinneihin kiinni. Lopputuloksena on superelegantti modaus.Ahtopaine kirjoitti:Nohevana sällinä tosin onkisin nuo metalliliittimet irti noista muovikuorista ja vaihtaisin nuo uudet piuhat tuohon vanhempaan liittimeen asiaan kuuluville paikoilleen... olettaen että nuot metalliliittimet passaavat myös tuohon vanhemman malliseen liittimeen
Jep. Olennaista on tukea juotokset kunnolla, ettei niihin kohdistu rasituksia. Tukemattomat juotokset kuuluvat autosähköihin yhtä vähän kuin rosvotkin.hessu75 kirjoitti:Tai sitten kolvilla kolvailee ne piuhat yhteen ja kutistesukkaa perään. Mä taidan uskaltaa tehdä asian niin. Mutta mutta, tuo edellä mainittu piuhajärjestys on sitten se, mitä seuraan?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Otin kolvin käteen uudemman kerran ja fixasin sitten tuon vanhan 92-94 vm. boxini... ei tartte kenenkään alkaa testailemaan.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Löysitkö boksista jonkin selkeän kylmän juotoksen tai hajonneen komponentin? Yritin itsekin aikaisemmin korjailla muutamia kehnoimman näköisiä juotoksia omasta boksistani, mutta en saanut siitä toimivaa. Kokonaan uudelleen juottamista varten olisi pitänyt saada se punainen suojalakka jotenkin irti.Ahtopaine kirjoitti:Otin kolvin käteen uudemman kerran ja fixasin sitten tuon vanhan 92-94 vm. boxini...
Saab 9000 CSE 2.0t A 1994, ratti oikealla puolella
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
..nuolasin liian aikasten. Alko taas pätkiin ...toimi kuitenkin sen yhen lenkin ajan täysin ongelmitta
En tuosta silmin mitään kylmäjuotosta tai viallista komponenttia löytäny... noita pikku konkkiahan tuossa on pirusti, ei kai se tarvi kuin yhden vähän rikkinäisen niin selevä peli. Pitäis varmaan vaihtaa nuot kaikki.
En tuosta silmin mitään kylmäjuotosta tai viallista komponenttia löytäny... noita pikku konkkiahan tuossa on pirusti, ei kai se tarvi kuin yhden vähän rikkinäisen niin selevä peli. Pitäis varmaan vaihtaa nuot kaikki.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Itse asensin -85 tonnarista cruisen -91 tonnariin ku oli samat piuhat ja muut vermeet mutta ei lähtenyt pelaamaan Ilmeisesti ei pumpannut se akvaariossa oleva pumppu mitään. Siihenhän tulee 3 napainen urosliitin ja mittaukseni sieltä liittimeltä näytti jokaiseen napaan plussaa! Kuuluuko sinne muka tulla 3xplussa? Otin liittimen irti ja syötin miinusta ja plussaa kahteen pumpun napaan niin alkoi pumpata. Missähän vika?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Pitää viä mitata, mutta kyllä tuo viiksi aiemmin näytti mittarin mukaan pelittävän...9-5T kirjoitti:Viiksi aiheuttaa usein tilapäistä temppuilua
Edit: Ny toimii! ...otin kolvin vielä käteen ja tuolla lisää tarinaa:http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=37081
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77