9000 ja keskuslukko

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

9000 ja keskuslukko

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Sellaista tuossa aloin miettimään kun tuo hälytinprojekti alkaa lähestymään, niin oliko siis niin, että tontun kuskin ovessa ei ole itse moottoria vaan se ohjaa sitten muita ovia? Tätä ajattelin siksi, kun apukuskin ovesta kääntäen ei muissa ovissa tapahdu mitään.

Käykö miten kivuttomasti esim. tarvike moottori tai toisesta tontusta apukuskin puolelta?

Lisäksi löytyy hälystä mm. sähkölasien ohjaus ja muita herkkuja..nam nam :lol: Mutta siitä alkaa olla kytkikset jo selvyydessä...
Muukkonen

Bmw 523 Touring
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Viesti Kirjoittaja raiveh »

eikös siihen apukuskin puolelle käy kuskin puolen moottori jossa on ohjaus kiinni ja auki ,toisaalta itsellä kun painaa lukot kiinni keskikonsolista niin kuskinkin lukko menee kiinni eli siinä on moottori ,joten jos apparin puolen johdotuksessa ei ole ohjausta niin ei voi mitään näin plug and play ,,,,viisaammat korjatkoon.
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Niin se olisikin helppo pala, mutta minulla ei ole lukituksen nappia keskikonsolissa..silloinhan keskuslukituksen liittäminen hälyttimeen olisikin jo liian helppoa...
Muukkonen

Bmw 523 Touring
raiveh
Matalapaineturbo
Viestit: 153
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 20:25
Paikkakunta: Pajulankylä, Mikkeli

Viesti Kirjoittaja raiveh »

silloinhan voi laittaa hälyttimeltä ohjauksen keskuslukituksen boksille suoraan,,, sehän ohjaa maadoitusta eli hälyltä maadoitus ohjaus keskuslukituksen boksin ohjaukseen,, lukot kiinni ja auki ,,näinhän se toimii kuskin oven lukostakin
Og 9-5
Og 9-3 cabbe
Ng 9-3
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Jos on pelkkä avaimella kuskinovesta ohjattava keskuslukko tarvitset tietenkin kuskinoveen solenoidin. (sama sole käy kuin muissakin ovissa).
Ja tuo ohjauskytkin on siinä lukkopesässä (ei tuossa solenoidissa).
Ikkunoiden ohjaus on hiukan ongelmallinen, pitäisi katkasta ylösajo joko rajalla tai ajalla, sekä joku momenttilaukaisu ois paikallaan, jos vaikka on tenavan kaula välissä. :(
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Kurko kirjoitti:Jos on pelkkä avaimella kuskinovesta ohjattava keskuslukko tarvitset tietenkin kuskinoveen solenoidin. (sama sole käy kuin muissakin ovissa).
Ja tuo ohjauskytkin on siinä lukkopesässä (ei tuossa solenoidissa).
Ikkunoiden ohjaus on hiukan ongelmallinen, pitäisi katkasta ylösajo joko rajalla tai ajalla, sekä joku momenttilaukaisu ois paikallaan, jos vaikka on tenavan kaula välissä. :(
Juuri tätä tarkoitin.

Ikkunan sulkumoodissa on kuormituksen tunnistava systeemi, joten se katkaisee virran ikkunan nostomoottorilta, kun se tuntee että ikkuna on ylhäällä tai jotain on välissä..tosin en tiedä miten kovalla voimalla sen pitää ikkunaa nostaa että tunnistin katkaisee virran...

Ja siitä vielä..käykö tuo solenoidi sen ohjauskytkimen kanssa molemmat sinne lukkomekanismiin? Vai onko tuosta solenoidista tehtävä "ohjaava"?
Viimeksi muokannut Saabistiuki, Ti Heinä 11, 2006 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

raiveh kirjoitti:silloinhan voi laittaa hälyttimeltä ohjauksen keskuslukituksen boksille suoraan,,, sehän ohjaa maadoitusta eli hälyltä maadoitus ohjaus keskuslukituksen boksin ohjaukseen,, lukot kiinni ja auki ,,näinhän se toimii kuskin oven lukostakin
Muuten kyllä käyttökelpoinen idea, mutta kun siellä kuskin ovessa ei ole sitä lukkomekanismia liikuttavaa moottoria/solenoidia...vaan niin kuin ekassa viestissä totesin, että kuskin oven lukko ohjaa muita ovia.
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Saabistiuki kirjoitti: Ikkunan sulkumoodissa on kuormituksen tunnistava systeemi, joten se katkaisee virran ikkunan nostomoottorilta, kun se tuntee että ikkuna on ylhäällä tai jotain on välissä..tosin en tiedä miten kovalla voimalla sen pitää ikkunaa nostaa että tunnistin katkaisee virran...

Ja siitä vielä..käykö tuo solenoidi sen ohjauskytkimen kanssa molemmat sinne lukkomekanismiin? Vai onko tuosta solenoidista tehtävä "ohjaava"?
Jos ikkunoita ajetaan uuden hälyboksin mukaan, vaikka virtarajaan kiinni niin suosittelisin kuitenkin rajojen asentamista, jottei jo kiinniolevat moottorit suotta pala/rasitu. Ja muutenkin jotta saisi todellisen tiedon, jotta kiinni eikä muutenvaan jumissa välillä.

Tuollaista toimintoa ei alkuperäisistä 9k hälystä löydy. (eikä löydy kiinni rajojakaan). :(

Sole on sama sole kaikissa ovissa ja siitä on hankala tehdä "ohjaavaa" kun ei ole kuin 2 piuhaa ja 1 moottori sisällä, eli tuo ohjauskykin on siinä lukkopesässä.
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Kurko kirjoitti:
Saabistiuki kirjoitti: Ikkunan sulkumoodissa on kuormituksen tunnistava systeemi, joten se katkaisee virran ikkunan nostomoottorilta, kun se tuntee että ikkuna on ylhäällä tai jotain on välissä..tosin en tiedä miten kovalla voimalla sen pitää ikkunaa nostaa että tunnistin katkaisee virran...

Ja siitä vielä..käykö tuo solenoidi sen ohjauskytkimen kanssa molemmat sinne lukkomekanismiin? Vai onko tuosta solenoidista tehtävä "ohjaava"?
Jos ikkunoita ajetaan uuden hälyboksin mukaan, vaikka virtarajaan kiinni niin suosittelisin kuitenkin rajojen asentamista, jottei jo kiinniolevat moottorit suotta pala/rasitu. Ja muutenkin jotta saisi todellisen tiedon, jotta kiinni eikä muutenvaan jumissa välillä.

Tuollaista toimintoa ei alkuperäisistä 9k hälystä löydy. (eikä löydy kiinni rajojakaan). :(

Sole on sama sole kaikissa ovissa ja siitä on hankala tehdä "ohjaavaa" kun ei ole kuin 2 piuhaa ja 1 moottori sisällä, eli tuo ohjauskykin on siinä lukkopesässä.
Aivan, kiitoksia vinkeistä.

Se jäi vielä epäselväksi, että käykö siis solenoidi sinne myös sen lukkopesässä olevan ohjaimen kanssa?
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Saabistiuki kirjoitti: Se jäi vielä epäselväksi, että käykö siis solenoidi sinne myös sen lukkopesässä olevan ohjaimen kanssa?
Käy. Eli aivan erilliset kamppeet. :)
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Mimmi kirjoitti:Duoda, duoda...
M-90:ssa EI ole erillistä lukon mikroa, vaan siinä on 3-johtoinen "ovimoottori" kuskin ovessa, joka ohjaa muita ovia.
Hälyn asennuksen yhteydessä joutuu siis vaihtamaan ovimoottorin joko 2-johtoiseksi (tällöin menettää kuskin ovesta k-lukon toiminnon) ja tekemään kytkentämuutoksen k-lukon boxiin.
TAI asentamaan 5-johtoisen ovimoottorin kuskin oveen JA johdottamaan sille 2-johtoa oveen.
Ahaa..eli periaatteessa laitan siis kuskin oveen 2-johtoisen moottorin ja avaan kaikki ovet hälyllä. Ja jos jostain syystä akku pääsee tyhjäksi, niin pääsenhän sitten kuskin ovesta avaimella sisään.

Tää selkis nytten, kiitoksia!

Paitsi..mikä on M-90? :oops:
Muukkonen

Bmw 523 Touring
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Saabistiuki kirjoitti:Paitsi..mikä on M-90? :oops:
Mallivuosi 1990 :lol:, ei sen vakavampaa :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Jostain mimmi teki johtopäätöksen, jotta kyseessä on vuosimalli 90-92
Ihan hieno huomio. Vaan mikäs tuo vuosimalli oikein on. :?:
Kun ei tuota vuosimallia kyssärissä mainittu oletin sen olevan hiukan uudempi. :oops:

Ps. EPC:ssä on muuten virhe ei vm97 kuskin oven solessa ole todellakaan 3 johtoa. :?:
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

G-mies kirjoitti:
Saabistiuki kirjoitti:Paitsi..mikä on M-90? :oops:
Mallivuosi 1990 :lol:, ei sen vakavampaa :D.

Matti
Huh. luulin sen olevan vakavampaakin... :lol:
Ja kyllä, vuosimalli on siis 1990
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Vastaa Viestiin