Sellaista tuossa aloin miettimään kun tuo hälytinprojekti alkaa lähestymään, niin oliko siis niin, että tontun kuskin ovessa ei ole itse moottoria vaan se ohjaa sitten muita ovia? Tätä ajattelin siksi, kun apukuskin ovesta kääntäen ei muissa ovissa tapahdu mitään.
Käykö miten kivuttomasti esim. tarvike moottori tai toisesta tontusta apukuskin puolelta?
Lisäksi löytyy hälystä mm. sähkölasien ohjaus ja muita herkkuja..nam nam Mutta siitä alkaa olla kytkikset jo selvyydessä...
eikös siihen apukuskin puolelle käy kuskin puolen moottori jossa on ohjaus kiinni ja auki ,toisaalta itsellä kun painaa lukot kiinni keskikonsolista niin kuskinkin lukko menee kiinni eli siinä on moottori ,joten jos apparin puolen johdotuksessa ei ole ohjausta niin ei voi mitään näin plug and play ,,,,viisaammat korjatkoon.
Niin se olisikin helppo pala, mutta minulla ei ole lukituksen nappia keskikonsolissa..silloinhan keskuslukituksen liittäminen hälyttimeen olisikin jo liian helppoa...
silloinhan voi laittaa hälyttimeltä ohjauksen keskuslukituksen boksille suoraan,,, sehän ohjaa maadoitusta eli hälyltä maadoitus ohjaus keskuslukituksen boksin ohjaukseen,, lukot kiinni ja auki ,,näinhän se toimii kuskin oven lukostakin
Jos on pelkkä avaimella kuskinovesta ohjattava keskuslukko tarvitset tietenkin kuskinoveen solenoidin. (sama sole käy kuin muissakin ovissa).
Ja tuo ohjauskytkin on siinä lukkopesässä (ei tuossa solenoidissa).
Ikkunoiden ohjaus on hiukan ongelmallinen, pitäisi katkasta ylösajo joko rajalla tai ajalla, sekä joku momenttilaukaisu ois paikallaan, jos vaikka on tenavan kaula välissä.
Kurko kirjoitti:Jos on pelkkä avaimella kuskinovesta ohjattava keskuslukko tarvitset tietenkin kuskinoveen solenoidin. (sama sole käy kuin muissakin ovissa).
Ja tuo ohjauskytkin on siinä lukkopesässä (ei tuossa solenoidissa).
Ikkunoiden ohjaus on hiukan ongelmallinen, pitäisi katkasta ylösajo joko rajalla tai ajalla, sekä joku momenttilaukaisu ois paikallaan, jos vaikka on tenavan kaula välissä.
Juuri tätä tarkoitin.
Ikkunan sulkumoodissa on kuormituksen tunnistava systeemi, joten se katkaisee virran ikkunan nostomoottorilta, kun se tuntee että ikkuna on ylhäällä tai jotain on välissä..tosin en tiedä miten kovalla voimalla sen pitää ikkunaa nostaa että tunnistin katkaisee virran...
Ja siitä vielä..käykö tuo solenoidi sen ohjauskytkimen kanssa molemmat sinne lukkomekanismiin? Vai onko tuosta solenoidista tehtävä "ohjaava"?
Viimeksi muokannut Saabistiuki, Ti Heinä 11, 2006 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
raiveh kirjoitti:silloinhan voi laittaa hälyttimeltä ohjauksen keskuslukituksen boksille suoraan,,, sehän ohjaa maadoitusta eli hälyltä maadoitus ohjaus keskuslukituksen boksin ohjaukseen,, lukot kiinni ja auki ,,näinhän se toimii kuskin oven lukostakin
Muuten kyllä käyttökelpoinen idea, mutta kun siellä kuskin ovessa ei ole sitä lukkomekanismia liikuttavaa moottoria/solenoidia...vaan niin kuin ekassa viestissä totesin, että kuskin oven lukko ohjaa muita ovia.
Saabistiuki kirjoitti:
Ikkunan sulkumoodissa on kuormituksen tunnistava systeemi, joten se katkaisee virran ikkunan nostomoottorilta, kun se tuntee että ikkuna on ylhäällä tai jotain on välissä..tosin en tiedä miten kovalla voimalla sen pitää ikkunaa nostaa että tunnistin katkaisee virran...
Ja siitä vielä..käykö tuo solenoidi sen ohjauskytkimen kanssa molemmat sinne lukkomekanismiin? Vai onko tuosta solenoidista tehtävä "ohjaava"?
Jos ikkunoita ajetaan uuden hälyboksin mukaan, vaikka virtarajaan kiinni niin suosittelisin kuitenkin rajojen asentamista, jottei jo kiinniolevat moottorit suotta pala/rasitu. Ja muutenkin jotta saisi todellisen tiedon, jotta kiinni eikä muutenvaan jumissa välillä.
Tuollaista toimintoa ei alkuperäisistä 9k hälystä löydy. (eikä löydy kiinni rajojakaan).
Sole on sama sole kaikissa ovissa ja siitä on hankala tehdä "ohjaavaa" kun ei ole kuin 2 piuhaa ja 1 moottori sisällä, eli tuo ohjauskykin on siinä lukkopesässä.
Saabistiuki kirjoitti:
Ikkunan sulkumoodissa on kuormituksen tunnistava systeemi, joten se katkaisee virran ikkunan nostomoottorilta, kun se tuntee että ikkuna on ylhäällä tai jotain on välissä..tosin en tiedä miten kovalla voimalla sen pitää ikkunaa nostaa että tunnistin katkaisee virran...
Ja siitä vielä..käykö tuo solenoidi sen ohjauskytkimen kanssa molemmat sinne lukkomekanismiin? Vai onko tuosta solenoidista tehtävä "ohjaava"?
Jos ikkunoita ajetaan uuden hälyboksin mukaan, vaikka virtarajaan kiinni niin suosittelisin kuitenkin rajojen asentamista, jottei jo kiinniolevat moottorit suotta pala/rasitu. Ja muutenkin jotta saisi todellisen tiedon, jotta kiinni eikä muutenvaan jumissa välillä.
Tuollaista toimintoa ei alkuperäisistä 9k hälystä löydy. (eikä löydy kiinni rajojakaan).
Sole on sama sole kaikissa ovissa ja siitä on hankala tehdä "ohjaavaa" kun ei ole kuin 2 piuhaa ja 1 moottori sisällä, eli tuo ohjauskykin on siinä lukkopesässä.
Aivan, kiitoksia vinkeistä.
Se jäi vielä epäselväksi, että käykö siis solenoidi sinne myös sen lukkopesässä olevan ohjaimen kanssa?
Mimmi kirjoitti:Duoda, duoda...
M-90:ssa EI ole erillistä lukon mikroa, vaan siinä on 3-johtoinen "ovimoottori" kuskin ovessa, joka ohjaa muita ovia.
Hälyn asennuksen yhteydessä joutuu siis vaihtamaan ovimoottorin joko 2-johtoiseksi (tällöin menettää kuskin ovesta k-lukon toiminnon) ja tekemään kytkentämuutoksen k-lukon boxiin.
TAI asentamaan 5-johtoisen ovimoottorin kuskin oveen JA johdottamaan sille 2-johtoa oveen.
Ahaa..eli periaatteessa laitan siis kuskin oveen 2-johtoisen moottorin ja avaan kaikki ovet hälyllä. Ja jos jostain syystä akku pääsee tyhjäksi, niin pääsenhän sitten kuskin ovesta avaimella sisään.
Jostain mimmi teki johtopäätöksen, jotta kyseessä on vuosimalli 90-92
Ihan hieno huomio. Vaan mikäs tuo vuosimalli oikein on.
Kun ei tuota vuosimallia kyssärissä mainittu oletin sen olevan hiukan uudempi.
Ps. EPC:ssä on muuten virhe ei vm97 kuskin oven solessa ole todellakaan 3 johtoa.