CE-valo...?!?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
FrankArmoton
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 13:48
Paikkakunta: Oulu

CE-valo...?!?

Viesti Kirjoittaja FrankArmoton »

Ehkäpä jo sadas check engine topikki..kuitenkin.
9000S jossa 2.4 LH Jetronic. vm -89. Lopetti kunnolla käymisen tuossa aamulla ja CE-valo syttyi. Lujin vikakoodit ja ne oli: 12111, 12223 ja 12112. Ilmeisesti seos siis on laiha? en oo löytänyt imuvuotoja, IMM:n irrotin ja tutkiskelin, näytti ihan normaalille sai virtaa ja maata jne.. signaalikin näytti ihan terveelle. Happitunnistimellekin tuli virta ja signaali vaihteli 0-1V välillä, eli pitäisi olla terve? Silti käy miten sattuu, tyhjäkäynti hyppii noin 500- 1500RPM välillä ja ei reagoi kaasuun ennekuin hetken päästä jos sittenkään.
Oisko kellään ehotuksia mistä hakea vikaa seuraavana?
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Onko vehkeessä TCS? Entäs mitens tulpat/DI-kasetti? Manuaali sanoo CE-valon syttyvän silloin, kun autossa on sytkäpuolen vika. Tarkista tulpat ja kokeile toisella kasetilla.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
FrankArmoton
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja FrankArmoton »

Ei ole TCS eikä DI ja tulpat on hyvät.. Vikakoodit meinas että: Learning fault in lambda ja fuel air mixture too lean. Lambda vaihtoon? signaali kyllä näytti ihan normaalille, tai kun ei oskiloskooppia omista yleismittarilla syynäiltynä jännitevaihtelu oli terveen näköinen.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

FrankArmoton kirjoitti:Ei ole TCS eikä DI ja tulpat on hyvät.. Vikakoodit meinas että: Learning fault in lambda ja fuel air mixture too lean. Lambda vaihtoon? signaali kyllä näytti ihan normaalille, tai kun ei oskiloskooppia omista yleismittarilla syynäiltynä jännitevaihtelu oli terveen näköinen.
Samat vikakoodit sain kun turbon vaihdon jälkeen hehkutti CE:tä yhden startin ajan. Vika poistui boksin nollaamisella (akun piuha irti n. 5min) eikä enään palannut (LH versio tosin 2.4.2). Toisen kerran CE-valo syttyi, kun olin laatikkojumpan jälkeen unohtanut laittaa ilmanputsarikotelon toisen klipsin kiinni. Katselisin kaikki ilmavuodot ja nollaisin koodit. Jos sitten vika palaa, niin lambdaa vaihtoon.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
FrankArmoton
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja FrankArmoton »

Ilmavuotoja en oo löytänyt ja koodit nollattu moneenkin kertaan ja aina muutaman minuutin räpättävän käynnin jälkeen tulee nuo koodit. Polttoaineen puutekin voisi aiheuttaa tietenkin laihan seoksen, ei oo painemittaria niin testasin tuoton laskemalla ämpäriin ja hyvin sitä näytti tulevan. tietenkin jos suuttimissa tukoksia tai jotain, suodatinkin on vaihdettu talvella. Lambaada kauppa taitaa olla seuraava konsti sitten.. vai oisko muita ajatuksia? Voi olla mielenterveyttä heikentävä homma jos ei lambdan vaihdollakaan kummene..
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

FrankArmoton kirjoitti:Ilmavuotoja en oo löytänyt ja koodit nollattu moneenkin kertaan ja aina muutaman minuutin räpättävän käynnin jälkeen tulee nuo koodit. Polttoaineen puutekin voisi aiheuttaa tietenkin laihan seoksen, ei oo painemittaria niin testasin tuoton laskemalla ämpäriin ja hyvin sitä näytti tulevan. tietenkin jos suuttimissa tukoksia tai jotain, suodatinkin on vaihdettu talvella. Lambaada kauppa taitaa olla seuraava konsti sitten.. vai oisko muita ajatuksia? Voi olla mielenterveyttä heikentävä homma jos ei lambdan vaihdollakaan kummene..
Ota vielä suuttimet irti ja katso O-renkaiden kunto. Mulla oli yksi O-rengas ihan rotansyömä ja käynti parani kummasti uudella o-renkaalla. Uusia O-renkaita saat tarvittaessa halvimmalla esim. Tiivistekeskuksesta, muista mainita, että tarviit bensankestäviä.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
FrankArmoton
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja FrankArmoton »

Tuossa nyt kun oon testaillut yhtä ja toista niin vetäsin lambdan johdon käynnin aikana pois, jolloin ei tapahtunut mitää muutosta käynnissä. Onko se sitten paskana? Eli miten muilla niinku tiettävästi terveen lambdan kanssa? vaikuttaako käyntiin kuin paljon? IMM:n johon kun nappas pois alkoi kone käyä vielä enemmän miten sattuu joten oletan sen olevan ehjä. Lambda kauppaan vissiin sitte..Suuttimia en jaksanut alkaa purkaan kun ovat niin tympiästi imusarjan alla. Mutta jotenkin en usko että se laihalle seosta vetäisi, tiedäpä sitten..
FrankArmoton
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja FrankArmoton »

Elikkä se ei ollut lambda, vaihdoin uuden biltema mallisen ja ei tapahtunut muutosta. Vikakoodi sanoo että laihalla yhä. Imuvuotoja ei ole löytynyt vieläkään, tosin pari juuresta haperoa letkua oon vaihtanut mutta eipä kummennut silläkään. Tyhjäkäyntimoottoria rassailin ja sekin tuntuu pelaavan. Testisysteemillä kuuluu ääni jokapaikasta niinkuin pitääki. Loppuu kohta mielikuvitus.

Seuraavana ajattelin perehtyä polttoaine puoleen enemmän ja yrittää mitata polttoaineen paine. Paljonkoha pitäisi normaali paineen olla jakotukin tulopäästä mitattuna? Ja mistä olette niitä mittailleet? Tuotto on ainakin ihan kohdallaan.
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Millä lailla käynti on ketuillaan? Minulla itsellä oli suuttimien jumitellessa sellaista pientä röpötystä, kävi epätasaista tyhjäkäyntiä eikä voimaakaan ollut. Korjaantui yhden kerran niillä suuttimien putsausaineilla, toisella kertaa (n. vuoden kuluttua) väsäsin sitten ylimääräisistä jakotukista ja polttoainepumpusta "suutintesterin" jolla pumppasin omatekoista seosta läpi vähän pidemmillä ruiskutusjaksoilla kunnes suihkut olivat samannnäköiset kaikilla suuttimilla, nyt on toiminut moitteetta ainakin puolisen vuotta.

Itsellä kävi suuttimia takas laitellessa vielä sellainen vahinko että yhden liitin jäi huonosti paikalleen, tuli tuolloin vielä uudet röpellykset, mutta se korjaantui vain painamalla liitin kunnolla paikalleen.

Voisi kuvitella että myös viallinen lämpöanturi voisi aiheuttaa väärää seosta.
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
FrankArmoton
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja FrankArmoton »

Millä lailla käynti on ketuillaan?
Semmosta röpötystähän se juurikin on, tupsahtelee ja rykii.. Tyhjäkäynti ei pysy tasalla vaan seilaa sammumisrajalta jonnekin 1500 rpm asti, ei ota kierroksia enneku lutkuttaa kaasua tarpeeksi kauan jne. eikä pysy kierroksillakaan käynti tasassa vaan tahtoo pudota tyhjäkäynnille ellei lutkuta kaasua lisää. Hankala selittää..

Pitääpä tosiaan koittaa suuttimien puhdistusainetta, joskushan ne sieltä pitää aukikin käyttää kyllä mutta olin ajatellu sen vasta tossa syksymmällä tehdä kun on enempi aikaa..

Muistaakseni lämpömittari ainakin toimi, mutta ei niin hankala homma ole tuo lämpöanturin mittaaminen että pitääpä tarkistaa sekin..
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

FrankArmoton kirjoitti:Muistaakseni lämpömittari ainakin toimi, mutta ei niin hankala homma ole tuo lämpöanturin mittaaminen että pitääpä tarkistaa sekin..
Ruiskun lämpötila-anturilla ei ole mitään tekemistä moottorin lämpömittarin kanssa, mutta sitäkin enemmän tekemistä moottorin käytöksen kanssa :) Halba osa vaihtaa (aito Bosch 20€), anturi sijaitsee imusarjan alla sen keskikohdalla.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
FrankArmoton
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja FrankArmoton »

Lämpöanturi oli ehjä ja suuttimenpuhtistusainetta juotettu autolle. Käytin myllyä jonkun aikaa minkä aikana käynnissä ei tapahtunu muutoksia, mikä ei liene ihmekkään vaan kun en kehannu pitempäänkään käyttää kun KAT:i hohkasi punasena ja savusi niin pirusti. Eli se siis tosiaan taitaa käyä laihalla.. Painemittarin rupesin rakentaan että sais tarkistella tukista paineen että josko vaikka säädin ois entinen.. IMM näyttäisi toimivan joten en enää keksi kuin bensan puutteen tai imuvuodon, jota en löydä.. Eikä oikeen tohi käyttääkään kovin kun se katti palaa ellei palanut jo, tai jotain.. jos tukissa on paineet oikeat jne. niin se vissiin pitänee suuttimet irrottaa.. saapa nähä tuleeko siitä autoa.. Pelottaa jo että sen joutuu haalaan jollekin huoltoon, mutta siihen en alennu ennekö tosi hädässä..
stoivola
"Tuplakaasari"
Viestit: 59
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 17:00
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja stoivola »

Suuttin tukkeumia voi yrittää poissulkea irroittelemalla johdot yksitellen suuttimista. Jos yhden irroitus ei vaikuta käyntiin huonontavasti niin paljon kuin muiden, voisi arvata että vikaa on tuossa pytyssä...

Bensanpainemittaus on kätevin tehdä suodattimen päädystä jos sinulla on suodatin konehuoneen puolella kuten minulla noissa -89:ssä. Siinä olisi helpoin jos olisi pitkä banjopultti johon väliin saisi mittarille menevän banjoliittimen. Itselle tein mittausliittimen sopivasta pultista poraamalla ja laittamalla päähän suoraan letkua varten nipan.
Saab-Klubi #2620
9-3 -2004 pojan käyttöauto
John Deere -76 & Leyland -70 - V****N korvikeet
FrankArmoton
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja FrankArmoton »

PA-paineet oli hyvät ja säädinkin pelasi. Pitää vissiin huomenna tempasta ne suuttimetkin sitte pois ja putsata kun ei tunnu muukaan auttavan ja en enää keksi muutakaan mahdollista vika paikkaa..
FrankArmoton
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja FrankArmoton »

Jep.. Nyt on sitte käytetty koko imupuoli auki. Suuttimet käyneet pesussa ja penkissä, tiivisteet uudet jne. kaikki osat pesty ja tarkisteltu. Vieläkin käy miten sattuu. Tulpat, johdot, jakajankansi ja pyörijä vaihettu. Imusarjan kumikurkutkin vaihdettu. Vikakoodi sanoo yhä laihalla olevan.

Nyt sitten testailin ja nykäsin IMM johdon pois käynnin aikana ja kas kummaa sehän tasottui normaaliksi, pientä aaltoilua jäi mutta se lienee ymmärrettävää limp home tilassa, ei se aikasemmin noin tehny. ja taas kun johdon tökkäs takasin alkoi räpätys. Onko se nyt sitten IMM paskana? vikakoodit ei siitä ole valittanut, se saa sähköä ja maata, kuormitussignaali lähtee, jotai 2-3V luokkaa näky olevan. Vaan voiko se sitten olla mahdollista että jos se ilmaa vetää väärästä paikkaa niin IMM sitten houraa ja sotkee käynnin? ei tunnu järkevälle. Imuvuotoa ei tosiaan ole löytynyt mutta oon tässä mietiskellyt että tulppais suodattimen pään imuilmaputkesta ja ruutaisi paineilmaa imusarjaan niin luulisi mahdollisen vuodon löytyvän, jos ei muuten niin vuodon ilmaisu mömmöillä.. Kai se on jostain ruvettava IMM hommaan.. ei liene halpa?
Vastaa Viestiin