Moniurahihna ja sen kiristintsydeemi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Moniurahihna ja sen kiristintsydeemi

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Seuraa pitkähkö selvitys, kottakaa jaksaa lukea loppuun asti, siellä on kysymykseni...Niin, ja sepostuksen auto on vm.1992 CS 2.3T, eli yksi ainoa moniurahihna hoitaa kaikki apulaitteet.

Jeh, tänään koitti H-hetki operaatiossa "Kylmästöinti kesäkuntoon", eli vaihdoin kuivaimen. Se olikin suorastaan naurettavan yksinkertaista sen jälkeen, kun oli ährännyt kompuran pois tieltä ja purkanut sisälokarin ja osan etuspoileria. Nokkelana poikana ajattelin uusia samalla moniurahihnan ja sen kiristinpyörän, koska tyhjäkäynnillä kuului ajoittain "kitinää" konehuoneesta hihnan tietämiltä (erehdyin sitä luulemaan aluksi puhaltimen moottorin kitinäksi, mutta sitä se ei ollut).
Osat hommasin Motonetistä.

Pienehkö probleema muodostui siitä, kun joku vatipää keskieurooppalainen asentajaguru (auto siis tuotu Saksasta, alunperin Itävallassa myyty) oli laittanut kiristinpyörän akselin virkaa toimittavan pultin ja mutterin "väärin" päin, eli pultin kanta sojotti kohti lohkoa. Eihän se sieltä pois mahtunu mitenkään, eli piti irrottaa koko kiristinmekanismi. Vanhassa kiristinpyörässä olikin klappia jo jonkin verran, joten hyvillä mielin asensin uuden paikalleen. Tässä kohtaa paljastui, että Motonetin koodit oli päin persiitä, joten uusi hihna oli selvästi liian lyhyt...Siispä laitoin vanhan hihnan paikoilleen ja suoritin kasauksen purkamista päinvastaisessa järjestyksessä.

Ylläri koitti siinä kohtaa, kun iskin Saabin tulille. Hihna pyrki valumaan uudelta kiristinpyörältä kohti lokasuojaa, joten sen reuna hinkkasi vahvasti kiristinpyörän lokarin puoleiseen kiinnitysrautaan (kärytti ja haiskahti palaneelta gummilta). Todennäköisesti näin on tapahtunut jo vanhan kiristinpyörän kanssa (siitä siis tämä edellä mainitsemani kitinä), mutta hiukan lievempänä. Aikani sitä siinä ähräsin, mutta en viitsinyt enää ruveta uudelleen purkamaan sisälokaria. Lisäksi ohjainpyörällä hihna on nätisti keskellä eikä pyri vaeltamaan.

Kysymys siis kuuluu (vihdoin):

Mikä saa hihnan liukumaan kohti lokaria kiristinpyörältä? Itse en keksi kuin muutaman syyn. Eli joko kiristinmekanismi on ajan saatossa vääntynyt, tai sitten ohjaustehostimen tai kampiakselin hihnapyörät klappaa (tehostimen pyörää pyörittelin, kun hihna oli irti, ja se oli kyllä jämäkkä...). Niin, tai sitten uusi Motonetin kiristinpyörä on susi. Vai voiko vanha hihna aiheuttaa tämän? Kenelläkään vastaavia kokemuksia, tai valistuneita arvauksia ärsyttävän vian aiheuttajasta?

Kiitollisena ihmettelee:
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Katsoitko missä kunnossa välipyörä on? Jos kiristinpyörä on kaputt niin tod.näk välipyöräkin on. Jos sen laakerissa olisi klappia sen verran että se ajaisi hihnaa sivuun...

Muussa tapauksessa joku akseli vinossa, joku on poissa linjasta tai jotain...

Yksi vaihtoehto tietysti on että varsinainen kiristin on rikki ja värähtelee. Se tuppaa ajamaan hihnaa sivuun ja aiheuttaa ennenpitkää sen että hihna hyppää joko laturilla tai kompuralla pyörän reunan yli. Hihnan ei tarvitse olla pitkään reunan yli että siitä leikkautuu muutaman uran levyinen kaitale irti. Irti leikkautunut kaitale taas sitten sujahtaa mukavasti vaikkapa laturin sisään ja kiertyy siellä akselin ympärille. Kokemusta aiheesta on :evil:

Jos kiristin on ehjä niin se ei värähtele nimeksikään. Rikkinäinen kiristin taas räpättää niin pirusti. Yleensä niistä on karannut öljyt pihalle rikkinäisen kumipalkeen kautta. Uutta paljetta ei saa mistään, ei edes lähelle sopivaa. Ensiavuksi voi vaimentimeen lorauttaa öljyä lisää, mutta se ei siellä kauaa pysy jos palje on rikki. Sopivat öljyt ovat: MIL-PRF-83282 tai MIL-PRF-5606, ATF:ääkin voi kokeilla.

Tuon hihnan kanssa kannattaa olla aika tarkkana... sitä kun ei tienpäällä korjailla tai korvata sukkahousuilla ja ilman sitä ei pääse metriäkään eteenpäin... varsinkin jos se sulloutuu mukavasti johonkin väliin.

Uusi kiristin maksoi Metro Autossa muistaakseni 167€ viime syksynä.

Lisäys: Ota joku kaveriksi renkkaamaan ilmastointia päälle ja pois ja katsele samalla miten se kiristin siellä heiluu.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Jees, tässä pari fotoa aiheesta.

Eli siis tohon rautaan toi hihna hinkkaa:

Kuva

Ja tuolta tilanne näyttää lohkon puolella, eli hihna on korkeintaa 2/3 leveydeltään kiristinpyörän päällä. Ei hyvä.

Kuva

Juu, ja jos joskus joudutte hihnan kanssa askartelemaan, niin unohtakaa se Haynesissä kuvattu lattasysteemi, se vääntyy takuulla. Itse opin tämänkin tänään (kantapään kautta), joten päkästelin ao. apuvälineen saatavilla olevista vermeistä. Ja kyllä toimii :D

Kuva

Kiitoksia Jussille hyvistä kommenteista.
Tsekkasin kyllä tuon kiristimen toiminnan, ei se juurikaann värähtele, kunhan se ensin "asettuu". Pitää huomenna katsastaa asiaa uudella innolla samalla kun vaihdan vielä paisuntaventtiilin, nyt asennusjuomien kimppuun...Joo, ja kompuraa ei vielä saa päälle, kun systeemi on tyhjä (=paineeton ).
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Hihnapyörän kunto

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Kampiakselin päässä olevan hihnapyörän "harmonisen tasapainottimen" (hieno käännös :wink: ) vulkanoinnin kunto kannattaa tarkastaa. Saatta hyvinkin olla, että ulompi kehä on irronnut vulkanoinnista ja luistaa (saattaa kitistä kylmänä). Edelleen on mahdollista, että se on liikkunut ulospäin ja ohjaa hihnan sivuun. P.S. Pyörää saa myös SkanTech tuotteena.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kampiakselin päässä olevan hihnapyörän..........P.S. Pyörää saa myös SkanTech tuotteena.
Tuo kampiakselin hihnapyörä skenaario kuulostaa ihan mahdolliselta, mutta Motonetin (Scan Tech) myymä hihnapyörä on vain B202 moottoreihin ainakin EPC:stä katsottuna osanumeron perusteella:

9000Turbo16V Hihnapyörä Saab-9321530. . . . . . . . . . . . 25-5420 49.90

Kampiakselin hihnapyörä vm -92 B234 moottorille on numero 9143181...Pitää tänään askarrella (taas...) toi sisälokari auki, irroittaa ja kasata kiristin uudestaan ja tsekata toi kampiakselin hihnapyörän kunto...Vapaaehtoiset SATU-henkiset tervetulleita hihnatalkoisiin Vantaan Venetsiaan, eli Korsoon :P Keitän kahvit ja haen pullat Siwasta vaivanpalkaksi :wink: :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Hihnapyörän ulkokehän luiston pystyy arvioimaan parhaiten piirtämällä/maalamalla selvän merkin keskiöstä vulkanoinnin yli ulkokehälle. Kehän luiston huomaa ulkokehän merkin siirtymisestä sisäkehään nähden.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Noniin, tuli halvat talkoopullat, kun ei innokkaita apumiehiä kuulunut :P

Ensin luulin keksineeni hihnan "karkailuun" syyn, ja tästä johtuen käänsin kiristinpyörän toisin päin. Pa*kat se mitään auttanu, hihna hinkkasi entistä enemmän. Sitten piti kaivella esiin jo kauan kateissa ollut toinen aivosolu ja pienehkön pähkäilyn jälkeen totesin, että kiristinulla on yksinkertaisesti eri linjassa kampiakselin hihnapyörän kanssa :idea: Itse asiassa se kampuran pyörä on eri linjassa KAIKKIEN hihnapyörien kanssa (arviolta alle 5mm luokkaa).

Noh, eipä siinä auttanut kun pähkäillä, että miten saa kiristinpyörä-kokoonpanoa siirrettyä edes vähän lähemmäksi kampuran pyörän linjaa, että hihna lakkaa hinkkaamasta. Askartelin millisestä pellistä "shimmilevyn" kiristimen ja lohkon väliin ja lisäksi taivuttelin vielä vähän kiristinrullan kiinnitysrautoja. Sitten hihna kireelle ja Saapikas käyntiin. Avot, enää ei hinkannut :D Sen sijaan kiristinrulla ryhtyi hieman värähtelemään, ilmeisesti se ei ole oikein balanssissa...Värähtely on tosin sen verran lievää ja hihna liikkuu tasaiseen, että en anna moisen pikkuseikan haitata :)

Mutta miten lienee, onko muilla B234:n omistajilla kampuran pyörä eri linjassa muiden rullien kanssa :?: Tuohon kampuran pyörään stanssattu osanumero oli 9112855. Tsekkasin sen EPC:stä, ja se oli kyllä B234:n hihnapyörä, mutta vuosimalliin 1991 (omani on siis 1992, eli B234L kone, vai kuinka?)...Voiko olla niin, että se samainen keskieuroopan lahja autoasennukselle joka oli soosinut kiristinpyörän mutterin väärin päin, on jossain välissä iskenyt kiinni myös väärän kampuran pyörän, joka asettuu hitusen eri paikkaan aiheuttaen edellä kuvaamaani oirehdintaa??

EDIT: Juu, ja kylmästöinnin kesäkuntoon laitto on nyt (toivottavasti) täyttöä vaille valmis, kun tänään tuli vaihdettua myös paisuntaventtiili. Oli muuten ensimmäinen autoremontti ikinä, joka oli helpompi kun olin etukäteen kuvitellut 8O Hyvä jos kymmentä minuuttia meni "akvaariossa" askerrellessa :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
trapper
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:54

Viesti Kirjoittaja trapper »

:D Vinkki on kiristin irti ja kumi sökö sekä alempi kiinnitys holkki, täytynee sorvailla uusi ja suojakumi löytyy kapearenkaisen pyörän sisuskumista kestäneeköhän miten öljyä 8O meneeköhän toi öljy sinne vaimentimeen siitä raosta vaan lurauttamalla? :roll:
Vastaa Viestiin