Nopeasti tarvisi tietää!!!
Kuvassa merkitty sinisellä mitkä ruuvit irrotettu ja tuosta punaisen viivan kohdalta täytyisi saada auki.

Kuvia ja ohjeita löytyy Saabin alkuperäisestä vaihdelaatikon huoltokirjasta.TeePee kirjoitti:Voi jesus mikä urakkaJa mä kun luulin että tasauspyörästön lukon asentaminen olis ihan nakki homma
Saa vissiin sitte samalla laakeroida laatikon uudestaan.
![]()
Olisko jollain ihan kuvien kanssa ohjeita tuosta urakasta?
sdcc:tä saa tehdaskorjattuja lodjuja sopuhintaan jotka vois tohon 88 malliin sopia. Jos epäilet kestoo niin kannattanee tilata yks jemmaan.TeePee kirjoitti:Selvä homma... yritän nyt ainakin ensin asentaa tuon lukon ja katotaan sitten jos jaksan/viitsin vaihtaa laakereita. Voi olla turhaa työtä koska laatikko kuitenkin jossain välissä sanoo poks. Mitähän mahtaa tuo vakiolaatikko kestää tehoa?
Itse asiassa koska olet jo ottanut laatikon kuoret irti toisistaan niin laakerien jännityksen säätö täytyy tehdä uusiksi. Tuurilla voi mennä kuori samalle etäisyydelle kuin ennenkin, riippuu varmaan tiivisteaineksen määrästä ja kuoren pulttien momentista. Tuossa kuitenkin puhutaan muutaman mikrometrin tarkkuuksista joten onnea matkaan...TeePee kirjoitti:Selvä homma... yritän nyt ainakin ensin asentaa tuon lukon ja katotaan sitten jos jaksan/viitsin vaihtaa laakereita. Voi olla turhaa työtä koska laatikko kuitenkin jossain välissä sanoo poks. Mitähän mahtaa tuo vakiolaatikko kestää tehoa?
Mulla loota kesti täyspaine tontussa 280hp/472nm tehoja kaks viikkoa kun kuivat kelit alkoi. Mutta olinhan ajanut kuitenki 50tkm 252hp/430nm tehoilla.TeePee kirjoitti:Mitähän mahtaa tuo vakiolaatikko kestää tehoa?
Tietääkö kukaan voiko tehdä jotain tuhoa laatikolle/painelaakerille, jos ei ole säädetty!!!!vtp9k kirjoitti:Itse asiassa koska olet jo ottanut laatikon kuoret irti toisistaan niin laakerien jännityksen säätö täytyy tehdä uusiksi. Tuurilla voi mennä kuori samalle etäisyydelle kuin ennenkin, riippuu varmaan tiivisteaineksen määrästä ja kuoren pulttien momentista. Tuossa kuitenkin puhutaan muutaman mikrometrin tarkkuuksista joten onnea matkaan...TeePee kirjoitti:Selvä homma... yritän nyt ainakin ensin asentaa tuon lukon ja katotaan sitten jos jaksan/viitsin vaihtaa laakereita. Voi olla turhaa työtä koska laatikko kuitenkin jossain välissä sanoo poks. Mitähän mahtaa tuo vakiolaatikko kestää tehoa?
Oiskohan ollut noin 10 mikrometrin välys sisäänmenevälle akselille. Ulosmenevä akseli säädellään kohdilleen laittamalla ensin akselille noin 20 mikrometrin välys ja sen jälkeen millimetrikehällä (saabin ohjeiden mukaan) akselin päässä olevan mutterin kiristys siten että laakerit jäävät esijännitykseen. Samanlainen juttu myös tasauspyörästön laakereille mutta ei muista miten tehtiin tuohon vanhempaan lootaan ja ohjekirja on lainassa.
JouniCSE kirjoitti: sdcc:tä saa tehdaskorjattuja lodjuja sopuhintaan jotka vois tohon 88 malliin sopia. Jos epäilet kestoo niin kannattanee tilata yks jemmaan.