Bensapumpun bensaletkun liittimen vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Bensapumpun bensaletkun liittimen vaihto

Viesti Kirjoittaja pevi »

Vaihtaessani bensapumppua vm 97 9000:een. Katkesi toinen ( RETURN ) pumppuampärille menevä liitin. Näyttää olevan aika tiukka liitos liittimen ja letkun välillä. Millä konstein olette saaneet tehtyä ko. liitoksen?

Arvaan kyllä, etten ole ensinmäinen, joka moisen liittimen saa rikotuksi.

Onkohan kalliskin varaosa?
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Silloin kun tonnarista bensapumppu laukes, niin vaihtaessa kävi samalla tavalla kuin sinulla. Eli rikki meni. Kävin silloin kyselemässä Saabilta tuota osaa. Taisi olla niin, ettei sitä pelkkää liitintä olisi saanut, vaan olisi pitänyt ostaa koko putki. Ja kokonainen putki tais olla jakotukille asti. (Ainakin EPC:n mukaan se näyttäis menevän jakotukille asti)

Silloin ei ainakaan saanut kuin sitä menopuolen liitintä erillisenä. Siinä paluupuolellakin on takaisku, mutta se toimii toisin päin kai. No ostin menopuolen liittimen Saabilta ja otin vanhasta liittimestä takaiskun ja väkersin sen sinne uuden liittimen sisään. Sitten katkaisin paluuletkusta palan pois ja korvasin sen taipuisalla polttoaineletkulla jonka kiinnitin siihen pikaliittimeen klemmarilla. Ainakin vielä on patentti pelannut ja autolla on ajettu jo kaksi vuotta tuon tapauksen jälkeen.

Kannattaa muuten hommata ne O-renkaat sinne kanssa. Nekin on yleensä hapertuneet.
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Tuo on aika tuttu juttu varmaan monelle pumppua vaihtaessa. Mie sain myös paluupuolen liittimen särjettyä pumppua vaihtaessa. Soittelin sitten merkkikorjaamoon, josta sanoivat ettei kyseistä osaa irrallaan saa. Mutta tämän puhelun sattui sivusta kuulemaan tuttu huoltomies, joka sanoi sitten että hän päästää puretusta pumpusta kyseisen osan. Ja kävin sen sitten vaan hakemassa. Ja naapurista sitten varaosaliikkeestä vaan uudet o-renkaat. Ihan oli halpa ja melko helppo korjaus, mutta tosin bensaletkun liittäminen liittimeen oli vähän vaikeempi juttu.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Itsekin tutkin asiaa ja tosiaan molemmissa liittimissä takaiskuventtiilipää on irrotettavissa eli sen voi tarvittaessa vaihtaa toisesta toiseen.

Paluupuolen takaiskuventtiilin tarkoitus taitaa olla vaan se, että estää polttoaineen tulon putkesta, kun se on irti pumpulta. Eli puhdas varojärjestelmä, jos auto satutaan käynnistämään paluuputki irti.

Ongelmana taitaakin olla nimenomaan sen uuden liittimen tunkeminen siihen jäykkään putkeen. On vähän kuin käärmettä pyssyyn ajais.

Taitanee olla toimiva/luotettava patentti liittää liitin ja alkuperäinen letku toisiinsa 8mm sisähalkaisijaltaan olevalla bensaletkulla ja parilla letkukiristimella.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Huoltomies taisi sanoa että sillä paluupuolen "takaiskuventtiilillä" ei oo käytännössä suurta merkitystä. Voin kyllä muistaa väärinkin. Itse taiteilin uusvanhan liittimen paluuletkuun kiinni kuuman veden avulla. Ei oikein uskaltanut 30 asteen helteessä ja tankin täynnä ollessa käyttää mitään kuumailmapuhallinta tai avotulta letkun pehmentämiseen. Kuumalla vedellä letku kuitenkin sen verran pehmeni, että liittimeen jokseenkin hyvin upposi. Ei ihan pohjaan asti, mutta eipä tuo ole ainakaan vielä vuotanutkaan.

Ja tarkemmin muistellen, se asentamani paluupuolen liitin taisikin olla alunperin imupuolen liitin, josta oli vaan ne takaisku-systeemit raapaistu poies.
Viimeksi muokannut Aero97, Ti Elo 01, 2006 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

pumppu

Viesti Kirjoittaja jmt »

Et ole ensimmäinen, joka katkoo bensapumpun ämpärin osia :oops:
Itsellä katkesi toinen noista keltaisista kiinnittimistä.
Mulla on pari "ämpäriä", jossa toisessa on ehjät kiinnittimet. Onkohan tuo
kiinnikeosa tuolla torxilla kiinni?

Kuva
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Tossahan näyttäis olevan kiinni toi keltainen läpykkä, joka pitää paikallaan niitä L:n mallisia letkulähtöjä. Mie onnistuin katkaisemaan tostakin tuon paluupuolen pitimen, aika herkästi napsahti poikki. Vaan onhan tuo paluuletku näemmä kestänyt paikallaan ilmankin. Muistan kyllä jostain kuulleeni, että noita bensapuolen liittimiä pitäis jostakin saada ihan varaosanakin, en vaan itse tiedä että mistä.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

hah, tää littyy kanssa kerhoon.. katkasin just molemmat liittimet :lol:
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

Jahas.. Marssin tänään länsiauton tiskille, parit venttiilit ja parit O-renkaat, 64e :evil: renkaatki oli 10e / styge, eihän siinä sitte.. halpaa ku saippua.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Nyt on homma saatu taas hoidettua.

Eli Motonetista jarruputkityökalusaraja, joku IKU ( 19 euroa ). Siinä on mukana jarruputken pidin/kiristystyökalu. 8 mm reikä on juuri sopiva bensaputkeen. Sitten keskikokoisella kaksi-leukaisella ulosvetimellä painamaan liitintä putkeen. Siis siten, että ulosvetimen leuat oli jarrutyökalun takana ja ruuvia kierrettiin sisään päin jolloin se painoi liittimen letkuun.
Meni yllättävän helposti paikoilleen.

Tietenkään ei ollut saatavilla varaosana kuin painepuolen liittimiä, joista sitten irrotettiin takaiskuventtiili. Hiukan joutui pienellä ruuvimeisselillä talttaamaan koska venttiili on liimattu. Tulopuolen venttiilin sai taas helposti irti rikkoutuneesta liittimestä ja paikoilleen varaosana hankittuun painepuolen liittimeen.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Nuo kulmakappaleet kannattaa ite sorvissa pyöräyttää jalometallista.

Toki uudethan ei maksa Saabin tiskillä, kuin noin 20€/kpl ja maailmalta saa noin 8$.

Vaan metallinen on metallinen varsinkin, jos on jaloa sellaista. :)

Ps: Vaan oli hiukan säätämistä jousivoimassa, vaan hyvä tuli. :D
jyrmy
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 19:54
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jyrmy »

pevi kirjoitti:Hiukan joutui pienellä ruuvimeisselillä talttaamaan koska venttiili on liimattu.
Jep.. Hiukan sai, ite yritin vielä mahdollisimman varovasti vaikka miten kauan, liimattu tosiaan.. Ja kuinkas kävi *NAKS* :oops: eiku uutta taas hakemaan. Onko muita hyviä ideoita liitinten kiinnilaittamiseen kun hakea esim. toi jarruputkityökalusarja? Alkaa siinäkin konstit loppua. Vaseliinit ja kiehuvat vedet on käytetty.
9-3 SE -99
ex: 9000CDEa 2.3T -93, steg 3+
#4839
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Jossain täällä olin lukevinani että paluulputken takaiskuventtiilin tarkoitus olis pitää painetta yllä järjestelmässä kun pumppu ei pyöri, joka taas estäisi bensan höyrystymisen ja nämä taas auttaa nopeampaan käynnistyvyyteen :roll:
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2277
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Kurko kirjoitti:Nuo kulmakappaleet kannattaa ite sorvissa pyöräyttää jalometallista.

Toki uudethan ei maksa Saabin tiskillä, kuin noin 20€/kpl ja maailmalta saa noin 8$.

Vaan metallinen on metallinen varsinkin, jos on jaloa sellaista. :)

Ps: Vaan oli hiukan säätämistä jousivoimassa, vaan hyvä tuli. :D
jaa että miten jalosta, kullitettua vai p(l)atinoitua happista.
Olis tosi kiva nähdä nähdä noi sorvissa mutkille kierretyt kulmakappaleet joissa on seetit takaiskuille jne, ettei tarvii ite niitä painajaisissa nähdä.
:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin