Tonnari vetoautona

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Miksei sitä vois käyttää cruisea, voihan silläkin ennakoida ylämäet kuten ilmankin cruisea, pikku kiihdytys ennen mäkee ja hieman ennen mäen huippua antaa taas cruisen viedä.
Tiedän että tuossa hieman hämärtyy cruisen pääperiaate mutta jää ainakin pahempi nopeuden heijaus pois.
Ja itse kaasua polkien saa enempi ahtojakin käyttöön kuin cruisella jolla jäädään peruspaineille(tosin topiikin aloittajalla kaiketi aina vain peruspaineet käytös).
Ja taitaa toi pieni kiihdytys tasaisella säästää lootaa verrattuna mäessä kiihdyttämiseen.

En kyllä keksi mitään syytä miksi lpt olisi parempi vetohommissa, sehän on ihan kaasujalan asennosta kiinni onko täyspainesella samat tehot käytössä kun lpt:llä, noh ehkä sitä tulee paremmin ennakoituu mäet ja vastaavat kun tehoa on vähempi käytössä.

Itsellä ei ole juuri vaunun vedosta kokemusta mutta traileria ja tavallista kärriä on tullu kiskottua melko paljon saabeilla ja muilla.

Takapään puslien ja jousituksen kunto tuntuu olevan kaikista ratkaisivammassa asemassa, pienikin väljä tuntuu kertautuvan.

No traileria vedän jokatapauksessa ennemmin 50heppasella takavetosella diisselipakulla jossa ei normi ajo-ominaisuuksista ole tietoakaan kuin saabilla, tietty asuntovaunukäytössä kilsoja tulee niin paljon enempi ettei toi tule kysymykseenkään.

Itse ei ole tullu koskaan aisapainoihin perehdyttyä vaan oon koittanu kattoo että auto olis kohtuu suorassa.
Eli topiikin aloittajallekin vois auttaa jos siirtäis kamat autosta vaunuun, omat sabat on ainakin tosi ikävii ajaa jos kova keulinta päällä, ei mee niin yhtään suoraan. Tietty liian takapainoinen kuorma on jo vaarallinen, tulee äkkiä hinurista matkustaja. Arvatkaa mistä tiedän.
:D
180 astetta kuivalla asfaltilla 7metrin kuorman kanssa, onneksi vastaantulija oli valppaana ja kuorma kunnolla sidottuna.
Kävi muutenkin melko munkki kun kärry ei ees menny linkkuun ja rikkonu mitään.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

tetammi kirjoitti: Ja itse kaasua polkien saa enempi ahtojakin käyttöön kuin cruisella jolla jäädään peruspaineille(tosin topiikin aloittajalla kaiketi aina vain peruspaineet käytös).
Ei pidä paikkaansa. Cruisella ahtaa enemmän kuin paruspaineet. Joissain tapauksissa (esim. res-napilla sopivasssa ylämaessä) mennään 1 barin kieppeille, jopa yli. Siksipä käytän res-namiskaa harkiten, ettei loota prakaa.

Ja vetohommissa en cruisea yleensä käytän. Poikkeuksena tasaiset tieosuudet, joita täällä Keski-Suomessa ei juurikaan ole.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

tevisu kirjoitti:Ei pidä paikkaansa. Cruisella ahtaa enemmän kuin paruspaineet. Joissain tapauksissa (esim. res-napilla sopivasssa ylämaessä) mennään 1 barin kieppeille, jopa yli. Siksipä käytän res-namiskaa harkiten, ettei loota prakaa.
Resume on juu asia erikseen, tasanopeudesta ei ole vielä niin isoo mäkee tullu että olis yli perusahtojen ahtanu.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Oliko moni näistä vetoautoista tomaatteja ? Jäi kiinnostamaan, kun itse ole vetänyt isoa farmin kuomullista kärryä hyvässä lastissa niin kyllä se on tullut huomaamatta perässä. Vaikka 2.0t onkin. Jos auto on kunnossa (lue alusta ja kone) niin sitten se on vain ajajasta kiinni :D
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

9000cst kirjoitti:...se on tullut huomaamatta perässä.
Onneksi laitoit hymiön perään.... :lol:
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

tevisu kirjoitti:
9000cst kirjoitti:...se on tullut huomaamatta perässä.
Onneksi laitoit hymiön perään.... :lol:
Tottakai, täällähän on muuten vaarallista liikkua ilman hymiöitä, saa wihaisia ihmisiä kimppuun :lol:
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Itse hoitelen vetohommat tuolla 2.3i:llä. Se on siinä hommassa havillisempi kun vääntää paremmin pikkunopeuksissa kun tuo 2.0t. Muutenkin tuo turbo tuntuu turhalta paitsi ohituksissa jossa 3- vaihteella pääsee revitteleen. :)
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

tevisu kirjoitti:
tetammi kirjoitti: Ja itse kaasua polkien saa enempi ahtojakin käyttöön kuin cruisella jolla jäädään peruspaineille(tosin topiikin aloittajalla kaiketi aina vain peruspaineet käytös).
Ei pidä paikkaansa. Cruisella ahtaa enemmän kuin paruspaineet. Joissain tapauksissa (esim. res-napilla sopivasssa ylämaessä) mennään 1 barin kieppeille, jopa yli. Siksipä käytän res-namiskaa harkiten, ettei loota prakaa.

Ja vetohommissa en cruisea yleensä käytän. Poikkeuksena tasaiset tieosuudet, joita täällä Keski-Suomessa ei juurikaan ole.
Olen parikin mäkeä löytänyt missä allekirjoittaneen tonnarin cruise on ahtanut punarajalle, villi tunne kun normaalisti niihin mäkiin hyytyy liki auto kuin auto, mutta tonnari vaan veti nopeuden pysyessä samana. :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Mullakin vetää punarajalle kun polkee kaasua cruise päällä tai napista komentaen ollut pakko testata kun asiasta käyty jo aiemminkin keskustelua. Ei toki silloin ahda täyttä jos turbo ei ole kierros alueella jossa ei puskisi täysiä paineita vaik polkisi ilman cruiseakin.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mimmi kirjoitti:Minulla taitaa olla sitten rikki joko cruise TAI trionic,
Juu, rikki on Mimmin tonttu... paaliin laitamme sen. :D
pimilia
"Aero"
Viestit: 322
Liittynyt: Ti Maalis 30, 2004 08:34
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja pimilia »

Kyllä toi tonnari hyvin sopii vaununvetoon (vaikka takavetonen sen olla pitäisi). Itse oon vetänyt pari vuotta n. 7m ja 1200 kg omapainoista vaunua. Viime vuonna oli matalapaineisena ja tänä vuonna vähän enemmän paineita ja sen verran täytyy sanoa et matalapaineisena liikkeellelähtö oli helpompaa, mutta nyt vauhdin pitäminen on helpompaa :lol: .
Ja siitä cruisen käytöstä manuaali auto ja silti vaunun kanssa cruise toimii hyvin, kunhan maastoa tarkkailee. Ja vaununvetojouset on ihan mukavat.

Vaunuun kannattaa vaihtaa pakettiauton renkaat niin vaunukin tulee mukavammin ja suorempana perässä.
#572
Saab 9-5 Wagon -04, Saab 900 Cab -97
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Raser »

Vaununa on 535 LMC noin 1100 kiloa ja vetoautona vanha kunnon 9000 CD 2.0 ilman turboa.

Hyvin tulee vaunu perässä ja suoraan. Moottorista loppuu kyllä puhti ylämäessä ja kolmostakin joutuu käyttämään toisinaan. Nelosella tulee suurimmalti osin ajeltua, mutta suorilla ja alamäessä vitonen vetää hyvin.

Saabin perä notkahtaa kyllä silminnähden huomattavasti vanhoilla vakiojousilla ja puslilla sun muilla... Ei haittaa menoa kuitenkaan, olen kuormannut vaunuun (akselin kohdalle) takakonttitavaraa ongelman ratkaisuksi.

Kulutus on 12,5 litraa sadalla kilometrillä. Nopeutta maantiellä 70-100 km/h maastosta riippuen.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Meillä on vaunua ( Solifer 6002i ) vedetty neljällä eri autolla: 9000cd 2.0i, 9000 2.3T, BMW 530D -99 ja Transit Bussi 2.5D -94. Ylivoimainen ks. hommassa on ollut Transit, ei tunnu kuorma, ei heilu ja hytky. Huono puoli on se, että 0-100km/h kiihtyvyys hidastui 40sekunnista 45sekunttiin:) Kyllä fakta vaunun vedossa on se, ettei massaa ja takavetoisuutta voita mikään.
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

Tosta takavetoisuudesta voi olla montaa mieltä.... :) ....ei etuvedon eteneminen saa 50-75 kg vetokuulapainoon hukkua.

Iskä vetänyt 22v pääsääntöisesti etuvoisilla (saabeilla). Hiacea kokeillut ja oli ollu ihan syvältä.....pakettiauton etuna on tuo ilmanvastuksen rikkominen, sillä normaali henkilöautolla juuri tuo ilmanvastus alkaa rasittaan yli 70km/h mennessä.
Iskä meni aikoineen 90-luvun alussa 900c +kafi 602 märällä nurmikolla loivaan mäkeen laakista ylös, josta toinen karavaanari ei päässyt neliveto subarulla vasta kuin toisella yrittämällä. Subarulla oli jopa hiemman kevyempi vaunu ja sai lähtöönsä vauhtiakin enemmän...no tässä ehkä penkin ja ratin välissä ero?

No myönnetään että painohan vaan lisää vetävien pyörien painoa....takavedon eduksi :D
Massa säännön kyllä allekirjoitan mutta en tuota vetopaikkaa :lol:
saab 9-3 -02
kesäauto: saab 99GL -83 (8T IC)
rata-auto: 900i -92
tapani
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Joulu 03, 2004 09:26

Viesti Kirjoittaja tapani »

kertokaapa, minkälaiset ovat ne jäykemmät jouset vetohommiin, kun eivät varaosamyyjät oikein tienneet niistä yhtään mitään niitä Rovaniemellä eikä Oulussa.
Vastaa Viestiin