Aero saapui pihaan...onnellisen omistajan tyhmiä kysymyksiä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Kun haulla selailin kyseisiä aiheita kannen pulttien kiristyksestä .. On mahdollista,että ainakin vanhemmissa koneissa on käytetty venymättömiä pultteja joka taas voi selittää miksi kansia on haljennut juurikin pitkälohkoisissa jos on varsinkin venymättömät pultit.
Ja jos asiaatuntematon varaosa myyjä myö uudet "vääränlaiset" kannen pultit voi tulla epäedullisia vaikutuksia kannen kestoon.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tasapaino akseli kirjoitti:Momenttiin vedetty pultti perustuu juurikin venymättömyyteen. Asteilla kun kiristellään niin ne pultit on paremminkin venyvää sorttia. Ja ainakin lonkswagen käyttää sellaista pulttia et sen venymän näkee uuteen verrattaessa jo selvästi silmällä useamman millin ero pituudessa.
No kyllä kaikki pultit venyy. Pulttihan toimii kuin jousi.

Ja jos ymmärrän oikein kirjoituksestasi, niin tarkoitat noilla venyvillä juuri niitä jotka on aina vaihdettava. Siis sellaiset jotka vedetään niin paljon etteivät enää palaudu entisikseen. Am I right..?
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Olemme samalla taajuudella.. :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tasapaino akseli kirjoitti:Olemme samalla taajuudella.. :lol:
Hyvä, voidaan siirtyä itse asiaan. :lol:

Entäs mitä tuli selville, onko saabeissa käytetty näitä rajansa yli venyviä..?(eikä siinäkään taida itse pulteissa mitään eroa olla, homma on vain suunniteltu niin että ne vedetään enemmän kuin mitä ne joustaa takaisin->aina vaihtoon)

Taitaa ainakin kaikissa 16v:ssä olla ohjeistettu niin että pultit PITÄÄ aina vaihtaa..?(olen itsekin jättänyt vaihtamatta :oops: )
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Pulteissa on huomattava ero venyvillä ja venymättömillä. Ja perimätiedon mukaan 90luvun alussa saab paini uusien autojen kannen-tiiviste/pultti ongelmien kanssa. Ainakin b202vanhemmissa ohjeena joka neljäs aukaisu pultit vaihtoon.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Xedo
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 18:27
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Xedo »

nyt kaivattas neuvoja auton LMH (limp me home) ongelmista...nytten kun on ollut viileet ilmat niin ei limpitä,mutta kun hellerajalla ollaan niin jos käynnistää lämpimänä niin LMH-moodi on melke usein päällä..kun antaa auton seistä pari tuntia niin taas toimii kylläkin.Alipaineletkut on uusittu eikä auttanut ongelmiin..
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Xedo kirjoitti:nyt kaivattas neuvoja auton LMH (limp me home) ongelmista...nytten kun on ollut viileet ilmat niin ei limpitä,mutta kun hellerajalla ollaan niin jos käynnistää lämpimänä niin LMH-moodi on melke usein päällä..kun antaa auton seistä pari tuntia niin taas toimii kylläkin.Alipaineletkut on uusittu eikä auttanut ongelmiin..
Kannattaa kyllä haulla hakea muiden kokemuksia tuosta, ja tarvittaessa jatkaa niitä ketjuja. On sen verran "laaja" aihe.
Xedo
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 18:27
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Xedo »

noniin eilen ilmeni sitte semmosta ongelmaa (vaihteeksi) taas että ei tuntunu motarilla nostavan ahtoja kuin keltasen ja punasen rajalle...nooh hyppäsin seuraavasta rampista ylös ja jäin risteykseen venailemaan niin kauheen pöllytys rupes tulee putken päästä.Valkoista höyryä ja vettä katos paisarista.

ei jaksais uskoa tuohon kanteen enään eli seuraavaks täytyy ottaa turbo ylös,onko kellään ollut esim.turbon runko halki että pääsis kusee vettä turboon???

ahtamisen jälkeen meinaan rupee pöllyttää ja vedet katoaa,luulis että jos kansi ois niin pöllyttäs koko ajan??
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Oireet kyllä viittaavat hyvin voimakkaasti kansivikaan. Mitä autolle tarkalleen tehtiin kun käytit kannen pois paikaltaan ja kuka kannen katsoi/kävikö se esim. tasohionnassa??? uusithan kansipahvin kannen ollessa auki? Tuollaisesta turbon oireilustaen ole kyllä koskaan kuullut.
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Xedo
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 18:27
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Xedo »

kansipahvi uusittiin,kannen suoruus tarkastettiin pintakarkastulla tarkkuushiodulla "linjariraudalla",kannenpinta tunkeumanesteellä tarkastettu
Ciswami
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Pe Marras 25, 2005 19:01
Paikkakunta: Villähde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ciswami »

Kansi ei siis ole halki ja on suora. Kansivikaan oireet silti voimakkaasti viittavaat. Laitoithan orkkis Elring tiivisteen, etkä jotain muuta?
Turbo on edellisen omistajan vasta uusima enkä usko sen olevan syypäänä tähän vikaan. Käytännössä mielestäni lähes mahdotonta, että vesi "valuisi" ahtimeen ja höyrystyisi vasta putken päässä... eikö? 8)
uusitko kannen pultit?
Honda Accord 2.2 CTDI-i Executive X 2006
VW Polo 1.4 Firstline 2002
BMW 320i E30
Ski-Doo Renegade MX-Z 1000cc
MB W126.022 (kesäauto)
9000 2.3T 1993 (isän)
Xedo
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 18:27
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Xedo »

Ciswami kirjoitti:Kansi ei siis ole halki ja on suora. Kansivikaan oireet silti voimakkaasti viittavaat. Laitoithan orkkis Elring tiivisteen, etkä jotain muuta?
Turbo on edellisen omistajan vasta uusima enkä usko sen olevan syypäänä tähän vikaan. Käytännössä mielestäni lähes mahdotonta, että vesi "valuisi" ahtimeen ja höyrystyisi vasta putken päässä... eikö? 8)
uusitko kannen pultit?
motonetin kannentiiviste...tais olla merkiltään girling...kannen pultteja ei uusittu....taidampa repiä huomenna kannen taas irti...menee rutiinista jo...
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Viivain ei aina kerro täyttä totuutta. Alumiinikanteen voi tulla koloja jotka ei välttämättä näy viivaimella mitatessa. Pinnan suoruudesta pääsee varmuuteen kun hiotuttaa pinnasta muutaman kympin.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Xedo
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 18:27
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Xedo »

noniin tänää saan kannen koneistuksesta,saa nähä mikä on tuomio...kannattaako muuten ostaa tarvikekannenpultit vai saabilta suoraan??
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Tasapaino akseli kirjoitti:Viivain ei aina kerro täyttä totuutta. Alumiinikanteen voi tulla koloja jotka ei välttämättä näy viivaimella mitatessa. Pinnan suoruudesta pääsee varmuuteen kun hiotuttaa pinnasta muutaman kympin.
Tasosta ei kannata ottaa muutamaa kymppiä vain sen takia että varmistaa tason suoruuden tai kuoppien olemassa olon. Taso hiontaan tarkoitetulla koneella voi aloittaa 0:lla tasosta ja ajaa vaikka 0.05mm lastu eli mahollisimman vähän materiaalia pois kannesta.

Kyllä viivaimella ja esim. valolla voi katsoa koko kannen ja suoruuden ihan joka kohdasta, vaatii hieman viitseliäisyyttä ja silmää.

Venyvät pultit vaihdetaan jokaisen aukaisun yhteydessä eli niitä ei voi/saisi käyttää toistakertaa. Nuo joka neljännen kerran tai muut ohjeet on tehtaan ohjeita ihan varmistukseksi normaalin kovan pultinkin venymisen vaikutuksen estämiseen. Enpä ole koskaan ostanut kulkineisiin uusia kannenpultteja :roll: Paitsi niihin joissa käytetään venyviä ja osaan niistäkin on vaihdettu joko kovat tai pinnapultit.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin