Öljytippoja jäähdytysnesteessä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Coltti kirjoitti:Onnea turbon irrottamiseen pakosarjasta, pakosarja paikallaan.
Onnella sitä ei irti saa, mutta sopivan pituisilla 16mm ja 17mm avaimilla lähtee hyvin. Riittävän usein kun harjoittelee, alkaa irtoamaan niin liukkaasti että ihan laulattaa..

Sama vika rahikaisella että palaneiden pakoventtiilien vuoksi ei jaksanut imusarjaa ja pakosarjaa irroitella. Koko möntti vaan kerralla ja sitten takaisin. Joka rempan jälkeen mittailen puristuspaineet (kai ne jotain kertoo jostakin? Jos ei muuta niin näyttää ainakin pro mieheltä kun mittailee jotain). Nykyisestä autosta ei ole vielä mitään lauennut, mutta varastossa on T16 kansi imu/pakosarjoineen odottamassa mahdollista pikaremonttia.

Huomatkaa silkkihanskat irroituspuuhissa. Kuvan sanoma on, että ainakin satkussa toi liitos aukeaa helposti kun on oikeanpituiset avaimet:

Kuva
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

ng900aero kirjoitti: Mielestäni on, etenkin kun on muistaakeni kaakkejakin aikas kivasti eli varmaan ei ole ihan standardiolosuhteissa ollut tuokaan kansi ;)
Eli kyllä siellä kannessa varmaankin voisi olla syöpymää tms?
Sinänsähän tuollainen 16V kansi ei kovin helposti taida päästä kieroksi koska on niinkin leveä ja korkea?

> clip <



Muistui vaan mieleen kun kirjoitit jotain Firgesin pienistä savupölläytyksistä, josko olisi venttiilinvarren kumit haluamassa vaihtoon, nehän hoituisivat samalla kun pesettää, oikaisuttaa, purkaa (itse) ja hioo venttiilit (itse)?

Tuo pöllyttely loppui, kun pistin öljyn sekaan jotain " Mölycotea tms". Öljyn kulutuskin loppui ja ei kussut alleen enää.

On mulla kaksi varakantta hyllyssä, jos tuo oma pykii.
Yks viritetty ja yks vakio.

Eiköhän tää tästä valkene ja kädet paskaannu huomenna.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Satkussa turbo on helppo irroittaa pakosarjasta, mikäli pultit aukeavat :). Tonnarissa taasen tuottaa vaikeuksia, vaikka turbo ja pakosarja olisivat pöydällä...
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Firges9000 kirjoitti:
Tuo pöllyttely loppui, kun pistin öljyn sekaan jotain " Mölycotea tms". Öljyn kulutuskin loppui ja ei kussut alleen enää.

On mulla kaksi varakantta hyllyssä, jos tuo oma pykii.
Yks viritetty ja yks vakio.

Eiköhän tää tästä valkene ja kädet paskaannu huomenna.
Oho, kerrankin jokin öljyn lisäaine joka oikeasti toimii :D Hieno juttu jossei koneessa ole mitään muuta havaittavaa vikaa eli ei muutakuin pahvi vaihtoon.
Siltikin suosittelisin purkamaan sekä imu- että pakosarjan irti, imusarja kääntyy vasten rintapeltiä nätisti kaikkine letkuineen/johtoineen, ja ruosteenirrotusaineella saa ihmeitä aikaan pakosarjan pinnapultteihin/muttereihin jos malttaa antaa vaikuttaa yön yli.

Viisaammat varmaan osaavat neuvoa liian suuren kerouden suhteen (olikohan 0.3mm tjmsp), luulen silti ettei tuollainen kansi kovin herkästi väänny, jossei ole tosiaankaan ajettu ylikuumaksi.

Eiköhän tuohonkin päde sama ohje kuin muihinkin tonnareihin eli
1. vaihe 60Nm, 2. 80Nm ja sitten 90 asteen kulmakiristys, ja kiristysjärjestys sama kuin muissakin Saabin 16V-kansissa.
Viimeksi muokannut ng900aero, Ma Elo 07, 2006 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

ng900aero kirjoitti:Viisaammat varmaan osaavat neuvoa liian suuren kerouden suhteen (olikohan 0.3mm tjmsp), luulen silti ettei tuollainen kansi kovin herkästi väänny, jossei ole tosiaankaan ajettu ylikuumaksi.

Eiköhän tuohonkin päde sama ohje kuin muihinkin tonnareihin eli
1. vaihe 60 astetta, 2. 80 astetta ja sitten 90 asteen kulmakiristys, ja kiristysjärjestys sama kuin muissakin Saabin 16V-kansissa.
Max kierous tais olla 0.1 mm.

Tarkoitit varmaan 60 Nm, 80 Nm ja lopuksi 90 astetta. Saabin uudempi ohje muuten on 40 Nm, 60 Nm ja 90 astetta.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

vtp9k kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Viisaammat varmaan osaavat neuvoa liian suuren kerouden suhteen (olikohan 0.3mm tjmsp), luulen silti ettei tuollainen kansi kovin herkästi väänny, jossei ole tosiaankaan ajettu ylikuumaksi.

Eiköhän tuohonkin päde sama ohje kuin muihinkin tonnareihin eli
1. vaihe 60Nm, 2. 80Nm ja sitten 90 asteen kulmakiristys, ja kiristysjärjestys sama kuin muissakin Saabin 16V-kansissa.
Max kierous tais olla 0.1 mm.

Tarkoitit varmaan 60 Nm, 80 Nm ja lopuksi 90 astetta. Saabin uudempi ohje muuten on 40 Nm, 60 Nm ja 90 astetta.
Jep, juurikin näin. Ja kannattaa varmaan vetäistä uudemman ohjeen mukaan eli 90Nm, luulisi pulttien tuon kestävän.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Sami
"Hölösuu"
Viestit: 1006
Liittynyt: Ma Touko 19, 2003 14:55

Viesti Kirjoittaja Sami »

Coltti kirjoitti:Satkussa turbo on helppo irroittaa pakosarjasta, mikäli pultit aukeavat :). Tonnarissa taasen tuottaa vaikeuksia, vaikka turbo ja pakosarja olisivat pöydällä...
Jess! Joku on sentään 900:ssa helppoa verrattuna muihin autoihin:) Täytyy myöntää että ei ole tullut tonnarin pellin alle katsottua.

Kyllä noissa viisas säästää paljon työtä jos tosiaan tekee sen kunnolla, niinkuin muut tuossa jo neuvoivat. Tarkistaa suoruuden, varoo koskemasta sormilla tiivisteisiin tai liitospintoihin ja lopuksi hoitaa kiristyksen huolella oikein. Mulla aikaisemmat autot oli semmosia "hälläväliä" autoja. Nykyistä on tullut remontoitua ihan toisella meiningillä.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Sami, kyllä tallillammekin on noita katkaistuja avaimia ja jyrsittyjä erikoistyökaluja.
Kuten olet itse huomannut, niitä tarttee ajoittain.

Tää on tän lajin suola.

On kiva nähdä, kansirempan jälkeen, miten kukkuu ja mitkä sivuäänet jäävät pois.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Nyt on kansiremppa puolessavälissä.
Imusarja sai luvan irrota kannesta.
1 pultti katkesi.
Pintojen putsaus ja "silitys"

Pakosarja sai samanlaisen irroituskomennon, koska muutama pinnapultti oli katkennut reikään. Jaape ja Kimmo porasivat keskitysreijän ja vetivät tyngät pois.

Pintojen putsaus ja silitys. Kansi oli täysin suora. :D

Turbon öljyputkien ja alatuen kanssa meinas mennä herrrrrmot. Ei menny.
Huuhtelin jäähdytysjärjestelmän huolella ja auton alla maatessamme saimme vesihuuhtelun. Joka reijästä valui vettä niskaan tai naamalle.


Kimmokin ihmetteli, miten joka pultti ja mutteri oli kiristetty äärimilleen ja vielä varmistettu kierrelukitteella. Oli woimahommaa irroittaa nuo.

Aika paljon löytyi pikkuvikoja. :idea:

Uusia pultteja ja muttereita lisäkassillinen ja homma jatkuu huomenna.

Kiitos avusta Kimmo ja Jaape.

Huomenna kasaan moottorin.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Tässä omia kansipahvinvaihtokokemuksia:

Itse irroitin turbon ja pkosarjan yhtenä pakettina, ja imusarjan jätin paikalleen konetilaan, eli kannen nostin yksinäisenä. Mulla katkesi muistaakseni kolme pakosarjan pulttia, mutta tiiviisti tuntuu kiinni pysyvän lopuillakin. Kannenkin höyläytin varmuuden vuoksi.

Kannattanee uusia koko yläpään tiivistesarja, eli kansipahvin lisäksi imu- ja pakosarjan tiivisteet, venttiilinvarren kumit (helpointa venttiillinpurisimen kanssa) ja venttiilikopan tiivisteet. Turbon öljyputkien tiivisteitäkin piti uusia, sekä termarinkopan tiiviste. Ne tein itse tiivistepahvista

Kokaminen olikin sitten kuin palapeliä olisi väsännyt. En ollut juurikaan merkinnyt pulttien/osien paikkoja, ja tein remppaa monena eri viikonloppuna johtuen armeijasta. Kyllä niille kaikille sitten joku paikka löytyi.

Kannattaa katsoa, että kaikki imuputket ja vesiletkut menevät kunnolla kiinni. Itse sain koneen koottuani etsiä jäähdytysnestevuotoja, ja testilenkillä imuputki paukahti irti.

Kokoa, pura, kokoa uudestaan oikein. :wink:

Hauskaa näpertelyä!
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

vtp9k kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Viisaammat varmaan osaavat neuvoa liian suuren kerouden suhteen (olikohan 0.3mm tjmsp), luulen silti ettei tuollainen kansi kovin herkästi väänny, jossei ole tosiaankaan ajettu ylikuumaksi.

Eiköhän tuohonkin päde sama ohje kuin muihinkin tonnareihin eli
1. vaihe 60 astetta, 2. 80 astetta ja sitten 90 asteen kulmakiristys, ja kiristysjärjestys sama kuin muissakin Saabin 16V-kansissa.
Max kierous tais olla 0.1 mm.

Tarkoitit varmaan 60 Nm, 80 Nm ja lopuksi 90 astetta. Saabin uudempi ohje muuten on 40 Nm, 60 Nm ja 90 astetta.
Riippuen mitä kansipultteja käytetään kun näkyy olevan Saabilla noita pultteja vaihellun vuosimallien välillä usein ongelmista johtuen. kannattaa olla selvillä mitä pulttia on koneeseen tarjolla ettei tule ikäviä yllätyksiä.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Nyt on remppa tehty ja koeajo takana.

lauantaina menee uudet pakkasnesteet, huuhtelun jälkeen, moottoriin.
Öljysuti ja öljyt vaihtuvat samalla.

Nyt tuli uusittua, kansipahvi, kansipultit, pakosarjan pinnapultit ja mutterit, pakosarjan tiiviste, imusarjan tiiviste ja turbon öljyputken tiivisteet. Venakopan tiivistettä en uusinut, koska se oli vasta kuukausi sitten uusittu.

Hyvin tuntui kukkuvan ja kävi tasasesti.
Nyt seuraan veden ja öljyn pysymistä omissa tiloissaan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Hajahuomioita rempan aikana.

Turbon öljyputken moottorinpuoleisen pultin irroitus ja kiinnitys tuntui ylitsepääsemättömältä suoritukselta. Makaat alla ja ranteessa on vain yksi nivel, ei pääse kahden raudan takaata koskemaan ko. pulttia.

Tupakka suuhun ja nojaamaan syylariin. Tuumaustuokio.
Ahaa, suoralla jatkovarrella pääsee kivuttomasti tuohon pulttiin käsiksi, ulkokautta. Siis nojaten syylaariin ja vääntöä peliin. Helppoa kun oivaltaa.

Noita samanlaisia oivalluksia oli koko homma täynnä. Paikat ovat ahtaita ja oikea kulkuväylä tulee oivaltaa. :idea:

Muuten, moottori käy nyt kuin sähkömoottori.
Tuon viritetyn Firgesin kantta oli jyrsitty, lähinnä kanavien avarruksen ja virtausten parantamisen suhteen.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ei mene nesteet sekasin. Tais onnistua tuo remppa :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Firges9000 kirjoitti:Ei mene nesteet sekasin. Tais onnistua tuo remppa :D
mitähän lie laittanut nesteen sekaan kun ei sekoitu? Ei ainakaan vettä.. :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Vastaa Viestiin