No nyt se hajos taas

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

TeePee kirjoitti:
Kyllä menivät oikeaan järjestykseen 100% varmasti. Kasausvaiheessa kaksi runkolaakeripukkia olivat menneet ristiin ja se huomattiin jo ennen momenttiin kiristystä, kun kampura ei pyörinyt suuntaan eikä toiseen ---> pukit oikein päin ja hienosti pyöri vielä kiristyksen jälkeenkin :wink:
Laakerit ovat vakiokokoiset. Koneestahan oli leikannut runkolaakeri kiinni ja jälki oli sen mukaista, kun auto tuli minulle. Hiomo B. Stormilla (olen kuullut hyvää ja huonoa palautetta paikasta) käytin lohkoa ja laakeripukkia ja se hioi ne kuntoon. Ettei vaan olisi käynyt niin että se on hionut liikaa pois ja antanut vääränkokoiset laakerit ja nyt olisi sama homma tapahtunut uudestaan? :evil: Kenen piikkiin homma tällaisessa tapauksessa menee? Ilmeisesti joudun itse olemaan vastuussa tästä... vai?
Siis onko siinä vakiokokoiset laakerit vaikka runkolaakeri oli leikannut kiinni ja lohkoa/pukkia hiottu? Vai meinasitko että tuossa kiinileikanneessa kohdassa on erikokoiset laakerit? Käytitkö kampiakselia siellä näytillä, ettei sekin olisi saanut siipeensä, esim. lämmennyt ja hieman päässyt mutkalle, tai ollut kaulaltaan urainen?
Kuinka saivat hiottua lohkoa/pukkia ilman kampiakselia, eikö olisi ollut varmempaa sovittaa laakerit akselin kanssa?
Tosin jos kone pyöri ongelmitta niin saattoihan välykset olla oikeat eikä kampiakseli varmaankaan ollut kiero.
Vastuukysymyksestä en osaa sanoa mitään.
[/quote]
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

manneri kirjoitti:Remontin tekee ~250 ralliauton konetta rakentanut äijä iltahommina silloin kun viitsii/jaksaa. Katotaan nyt hinta kun saadaan mylly auki ensin. Tuota samaa luokkaa oli hinta-arvio.
Osien hinnat mukaanlukien? 8O
ng900aero kirjoitti:
TeePee kirjoitti:
Kyllä menivät oikeaan järjestykseen 100% varmasti. Kasausvaiheessa kaksi runkolaakeripukkia olivat menneet ristiin ja se huomattiin jo ennen momenttiin kiristystä, kun kampura ei pyörinyt suuntaan eikä toiseen ---> pukit oikein päin ja hienosti pyöri vielä kiristyksen jälkeenkin :wink:
Laakerit ovat vakiokokoiset. Koneestahan oli leikannut runkolaakeri kiinni ja jälki oli sen mukaista, kun auto tuli minulle. Hiomo B. Stormilla (olen kuullut hyvää ja huonoa palautetta paikasta) käytin lohkoa ja laakeripukkia ja se hioi ne kuntoon. Ettei vaan olisi käynyt niin että se on hionut liikaa pois ja antanut vääränkokoiset laakerit ja nyt olisi sama homma tapahtunut uudestaan? :evil: Kenen piikkiin homma tällaisessa tapauksessa menee? Ilmeisesti joudun itse olemaan vastuussa tästä... vai?
Siis onko siinä vakiokokoiset laakerit vaikka runkolaakeri oli leikannut kiinni ja lohkoa/pukkia hiottu? Vai meinasitko että tuossa kiinileikanneessa kohdassa on erikokoiset laakerit? Käytitkö kampiakselia siellä näytillä, ettei sekin olisi saanut siipeensä, esim. lämmennyt ja hieman päässyt mutkalle, tai ollut kaulaltaan urainen?
Kuinka saivat hiottua lohkoa/pukkia ilman kampiakselia, eikö olisi ollut varmempaa sovittaa laakerit akselin kanssa?
Tosin jos kone pyöri ongelmitta niin saattoihan välykset olla oikeat eikä kampiakseli varmaankaan ollut kiero.
Vastuukysymyksestä en osaa sanoa mitään.
Kyllä vakiokokoiset laakerit antoivat koneistamolta mukaan ja sanoi että ne käy varmasti vaikka lohkoa ja pukkia oli hiottu. Kampiakselin vaihdoin toiseen koska en uskaltanut samaa akselia laittaa koneeseen, ja sitä käytin myös samaisella koneistamolla ja siellä ainakin väitettiin sen olevan täysin ehjä sa suora. Kyllä on sovitettu akselin kanssa ne laakerit, tai niin ainakin sanoivat. Ihmetyttää vaan että miten ihmeessä voi juuri remontoitu kone levitä käsiin ja vielä rauhallisessa matka ajossa. Eri asia jos olisin rääkännyt kaasu pohjassa, mutta ei silloinkaan pitäisi ihan helposta hajota.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Tulikos lohkon ja kampiakselin öljykanavat puhdistettua?
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

TeePee kirjoitti:Koneremontti maksoi minulle 410€ ja työ kesti 4 iltaa/yötä. :wink:
..ja kone kesti tasan kuinka monta päivää/yötä? :wink: Sorii..! :lol:
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

vtp9k kirjoitti:Tulikos lohkon ja kampiakselin öljykanavat puhdistettua?
Kyllä tuli puhdistettua huolellisesti. En tiedä nyt oikein että mitä tuon auton kanssa tekisi. Toisaalta tekisi mieli viedä korjaamolle että ne tutkisivat mikä on vikana ja itse korjaisin, mutta toisaalta se rahamäärä mikä siihen vianetsintään korjaamolla palaa, ei houkuttele yhtään. Ruuvausmotivaatiokin tällähetkellä aika alhainen kun on justiin täysi työ ollut kunnostaa moottori.
Tri-Lo kirjoitti:
TeePee kirjoitti:Koneremontti maksoi minulle 410€ ja työ kesti 4 iltaa/yötä. :wink:
..ja kone kesti tasan kuinka monta päivää/yötä? :wink: Sorii..! :lol:
V*ittuilu loppuu nyt, en oikeesti oo nyt silllä päällä!

Mietin viikonlopun yli mitä tuon kanssa viitsii alkaa tekemän... ehkä tää on nyt joku merkki ylemmältä taholta että saabiin kuuluu turbokone :wink: :D
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Harmi homma jos jätät ny sikseen... on sen verran hieno peli varusteineen kyllä tuo. Kiinnostaisi kyllä täälläkin kovasti tietää mikä siinä ny alko näin nopiaan brakaamaan.. teikäläisellä on noita vastoinkäymisiä näitten täällä foorumilla lukemieni juttujen mukaan ollut enemmän kuin yhdelle saabistille soisi... suorastaan pistää harmittamaan sällin puolesta :?

Minä ainakin kannustan vielä kerran teikäläistä ottamaan meisselin käteen ja pistämään värkin ajokuntoon... harmittamaan/ihmetyttämään se varmasti jää, jos ny heität räikän kaivoon, ja jos ei ihan heti niin kyllä se motivaatio hetken päästä löytyy... sitäpaitti voihan sen vaparin aina turbottaa! :)

Äläs trii-lousta välitä... uittuulu/pottuulu/leukailu on pohjaalaanen (twisted) tapa sanoa, notta mää välitän susta :wink: Kaverille tuolla maamme redneck -seudulla voi heittää lähes mitä vaan, mutta vieras vääräleuka saa nopiasti nekkuunsa... eikös täsä olla kuitenni kaikki suabisti -kavereita keskenämmä. :wink: tsori murre :oops: :P
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
MikKap83
"Turbo"
Viestit: 242
Liittynyt: Ti Loka 25, 2005 17:06
Paikkakunta: Ylämaa

Viesti Kirjoittaja MikKap83 »

ikävän tutun kuuloinen on tuo ääni. yksi helppo tapa selvittää onko vika laakereissa on mekaaninen öljynpainemittari. jos tuo kolina tulee laakerista ei koneessa ole enää paljon öljynpainetta. öljynpainevalo ei välttämättävielä syty.(omaa kokemusta)
9000 2.0t 96, 9-5 vector wagon 2.3tA 04
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Ahtopaine kirjoitti:Harmi homma jos jätät ny sikseen... on sen verran hieno peli varusteineen kyllä tuo. Kiinnostaisi kyllä täälläkin kovasti tietää mikä siinä ny alko näin nopiaan brakaamaan.. teikäläisellä on noita vastoinkäymisiä näitten täällä foorumilla lukemieni juttujen mukaan ollut enemmän kuin yhdelle saabistille soisi... suorastaan pistää harmittamaan sällin puolesta :?

Minä ainakin kannustan vielä kerran teikäläistä ottamaan meisselin käteen ja pistämään värkin ajokuntoon... harmittamaan/ihmetyttämään se varmasti jää, jos ny heität räikän kaivoon, ja jos ei ihan heti niin kyllä se motivaatio hetken päästä löytyy... sitäpaitti voihan sen vaparin aina turbottaa! :)

Äläs trii-lousta välitä... uittuulu/pottuulu/leukailu on pohjaalaanen (twisted) tapa sanoa, notta mää välitän susta :wink: Kaverille tuolla maamme redneck -seudulla voi heittää lähes mitä vaan, mutta vieras vääräleuka saa nopiasti nekkuunsa... eikös täsä olla kuitenni kaikki suabisti -kavereita keskenämmä. :wink: tsori murre :oops: :P
Enhä mä tosissani kuitenkaa :) Ihan hyvin tullaan juttuun Tri-Lo:n kanssa ja kaikkien muidenkin :P

On tässä jo ehditty ajattelemaan ja käymään läpi monia vaihtoehtoja ja suunnitelma on nyt tämä:

Otetaan ensimmäisenä öljypohja auki ja tutkitaan mitä kone on syönyt. Jos vauriot ovat syntyneet koneistamon virheen seurauksena niin painelen samantien sinne ja kysyn miten asia hoidetaan. Jos taas vika on joku oma virhe niin sitten ei auta muu kuin kaivaa rahaa lompakosta :?

Jos koneeseen on tullut jotain isompaa vikaa niin vaihdan tilalle turbo koneen ja laitan tämän koneen myyntiin rikkinäisenä, niin sen saa sitten joku korjata itselleen.
MikKap83 kirjoitti:ikävän tutun kuuloinen on tuo ääni. yksi helppo tapa selvittää onko vika laakereissa on mekaaninen öljynpainemittari. jos tuo kolina tulee laakerista ei koneessa ole enää paljon öljynpainetta. öljynpainevalo ei välttämättävielä syty.(omaa kokemusta)
Juu tuo voisi olla yksi tapa, mutta kansi on jo purettu enkä viitsi sen takia enää alkaa kasaamaan että saisin koneen käyntiin, ei muuta kun öljypohja auki ja tutkimaan.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Hieman OT mutta voikos alustavasti vioittumaan haluava kiertokangenlaakeri pitää pientä naputusta ainoastaan koneen lämmettyä, ja ainoastaan kierrosalueella 800-1200rpm?

Toivottavasti saat koneen kuntoon ja tonnarin jälleen ajoon :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

ng900aero kirjoitti:Hieman OT mutta voikos alustavasti vioittumaan haluava kiertokangenlaakeri pitää pientä naputusta ainoastaan koneen lämmettyä, ja ainoastaan kierrosalueella 800-1200rpm?
Viallinen kiertokangen laakeri (siis väljä sovitus kangen ja kampuran välillä) ei pidä ääntä konetta kuormitettaessa mutta kolisee tai naputtaa kuormittamattomana eli esim tyhjäkäynnillä. Voi se kolista vielä pienelläkin kuormalla tosin.

Kierrosalueesi viittaa hieman tyhjäkäyntiin... :roll:
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

vtp9k kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Hieman OT mutta voikos alustavasti vioittumaan haluava kiertokangenlaakeri pitää pientä naputusta ainoastaan koneen lämmettyä, ja ainoastaan kierrosalueella 800-1200rpm?
Viallinen kiertokangen laakeri (siis väljä sovitus kangen ja kampuran välillä) ei pidä ääntä konetta kuormitettaessa mutta kolisee tai naputtaa kuormittamattomana eli esim tyhjäkäynnillä. Voi se kolista vielä pienelläkin kuormalla tosin.

Kierrosalueesi viittaa hieman tyhjäkäyntiin... :roll:
Tyhjäkäynnillä kuuluu pieni naputus joka jatkuu kaasua painaessa jonnekin 1200rpm asti, tosin on vaikea sanoa tuleeko ääni kk:n laakerista, venttiilinpainimesta vaiko esim. männäntapista.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
manneri
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 09:38
Paikkakunta: Hollola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja manneri »

Suuttimetkin saattavat pitää aika kovaa naputusta.... Tyhjäkäynnillä erottaa parhaiten kun hakkaavat hitaammin.
9000 2.3T -95
Chevy Van 6.2D -89
jäsen
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

manneri kirjoitti:Suuttimetkin saattavat pitää aika kovaa naputusta.... Tyhjäkäynnillä erottaa parhaiten kun hakkaavat hitaammin.
Vähän jo ohi menee, mutta mulla naputtaa tuossa i16 satkussa suuttimet aivan sairaan lujaa! Mistä lie johtuukaan? Niinkuin jotku pikkupoikien räpättimet ois pellin alla. Puutappi kuuntelulla ääni lähtee 98% varmuudella noista suuttimista.

Ja tuossa videonpätkässä kuuluu myös suutinten tikitys, mutta se on toinen ääni. Eli tuo kolina on jotain ihan muuta.
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Kokeile ottaa

Viesti Kirjoittaja karg »

TeePee kirjoitti:Otin pienen videopätkän miltä kuulostaa kun koneen käynnistää. Lähtee hienosti käyntiin mutta kolisee.

http://www.zippyvideos.com/2361931065691226/tuki/
Kiertokangen laakeri poistunut paikalta?
Vastaa Viestiin