saab 9000 ja käyntihäiriö

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
yates
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Elo 08, 2006 20:26
Paikkakunta: tampere

saab 9000 ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja yates »

Elikkäs kyseessä vm -96 oleva 2.0t ja ajokilometrit 126tkm ja ongelman ydin seuraava: tyhjäkäynti seilaa 500-1300rpm, ajoon lähtiessä toimii hetken moitteetta mutta sen hetken kuluttua paukahtaa check engine valo palamaan ja auto meinaa tyhjäkäynnillä sammua. Ennen check engine valoa kulutus suht ok mutta kun valo palaa kulutus jämähtää+10l/100km. Tyhjiä kun käyttää ensin ja sitten antaa kierroksia niin musta savu pölähtää putkesta. Tyhjäkäynti moottorin vaihdoin=> ei muuttunut mihkään (tiedä sitten olisiko pitänyt nollata joku poksi akku irroittamalla), lambdan vaihdoin=> ei muuttunut mihinkään ja nyt rupeaa meneen sormi suuhun joten apuja kaipailisin!
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: saab 9000 ja käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ihan villi veikkaus, mutta miten olisi imuilman lämpötila-anturi. Tänään oli yhden kaverin kanssa puhetta samankaltaisista oireista NG900:ssa ja syynä oli tuo.
Vikakoodit pitäisi saada nyt ensimmäisenä ulos.
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Hitsi voiskohan mulla olla sama, kun seos mittari menee tyrmään ja pätkii, eli laihalle kun vedättää hetken pidempään. Rikkaalla kuitenkin käy kun mustaa puskee putkesta. Lambdana Motonetin versio ja jo toinen parin viikon sisällä, kun eka kesti vain parikymmentä kilometriä. Sekooko ohjelma vai onko tuokin lambda rikki vai eikö noissa Motonetin hiluissa kertakaikkiaan riitä kapasiteetti? Tai immu rikki? Tosin kahdella eri immulla tekee samalla lailla. Auto siis tonnari aero 2.3. turbo Lh 2.4.2 järjestelmällä.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
yates
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Elo 08, 2006 20:26
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja yates »

No niin, käytin ajoneuvon sitten mittarissa... Happitunnistinta herjaa kone. Nyt pudotan auton sitten tuskastuneena autosähkö korjaamoon suomatta enään ajatustakaan ko. aiheelle. Ilmeisesti nämä tarvikemallin lambda anturit eivät käy saabbiin ainakaan kovin hyvin vaan vaihtoehdoksi jää hakea Metro Autosta alkuperäinen hintaan 200,-.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...joo tai purkuautosta. Sais varmaan selvästi halavemmalla.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
yates
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Elo 08, 2006 20:26
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja yates »

erittäin hyvä havainto, suuret kiitokset!
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Mäntykorvelle Kokkolaan soitto, sieltä luulis löytyvän. Eli Autopurkaamo Mäntykorpi keltaisilta sivuilta. Matkahuolto kuskaa, jos ei ole asiaa sinnepäin.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja karg »

Tai kysäsee Fustilta (Tampere).
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Tere!
Mulla vastaavat oireet, sammuilua lähes aina kun siirrytään tyhjäkäynnille. check engine valo palo ja tyhjäkäynti meni edes takas aina välillä. Aamulla kävin hakee Metro-Autosta imuilman lämpötila-anturin ja vika näyttää olevan historiaa. 82e tuli maksaa :(
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
FrankArmoton
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja FrankArmoton »

Terve!
Mullakin on sama ongelma, eli tyhjäkäynti ei pysy paikallaan ja musta savu nousee, vikakoodit sanoo että rikkaalla.. uutta on bilteman lambda, tarvike IMM ja tarvike kaasuläppäkytkin.. Samaisesta rojektista oon valittanu topikissa http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... sc&start=0..

Mulla on LH 2.4 onko siinä tommonen imuilman lämpötunnistin? ja jos on niin missä? Ja autohan siis oli -89 9000S
Korjaamolla eivät jostain syystä ole päässy diagnoosipistokkeen kautta boksille, sanoo vaan että ei yhteyttä..
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Taitaa olla niin, että vanhemmissa on IMMU (isohko musta möhkäle imuputkessa ennen kaasuläppää) ja vasta uudemmissa trionic vehkeissä on tuo anturi siinä samassa kohdin. Vanhasta -87 ruisku tonnarista kun immu meni niin auto starttas mutta sammui välittömästi.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
FrankArmoton
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja FrankArmoton »

Joo.. näin näkyy olevan että trionicissa vasta on tuo anturi.. IMM siinä tosiaan on ja se on uusi, tosin tarvike..Järki lähtee kun korjaamotkaan ei osaa auttaa ja ainakin viidessä käyny parin päivän aikana.. Onko kellään kokemusta tarvike IMM:sta, kapistus on kotoisin tuolta http://www.startax.net/index.html. Liekkö se sitten hiukka erilainen kuin alkuperäinen bosch tai jotain vaan kun ei raskisi alkaa testiksi alkuperäistäkin ostamaan.. Tuo imuilman lämpöanturi vika ois passannut oireiden puolesta aivan täysin vaan harmi kun ei sitä ole :)
Onko kellään ollut LH vehkeissä tämmöstä vikaa?
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Mulla teki vastaavaa vedenlämpötila-anturi siinä keskellä imusarjaa. Ruisku oli LH2.4.

Vikakoodiksi antoi kylläkin juuri tuon anturin.

T. Pasi
99T-museopeli
FrankArmoton
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Ke Maalis 16, 2005 13:48
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja FrankArmoton »

Passi kirjoitti:Mulla teki vastaavaa vedenlämpötila-anturi siinä keskellä imusarjaa. Ruisku oli LH2.4.

Vikakoodiksi antoi kylläkin juuri tuon anturin.

T. Pasi
Senkin oon mittannu ja arvot näytti aivan sopiville.. vikakoodit on olleet seos rikkaalla, seos laihalla, tyhjäkäynti korkea, tyhjäkäynti matala..
Lähinna ensimäisenä on tullut tuo seos rikkaalla ja muut on olleet satunnaisempia..
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vedenlämpötila-anturia saattaa joutua mittaamaan pitkäänkin eri lämpötiloissa ennenkuin mitään normaalista poikkeavia lukemia saa. Pikaisen mittauksen perusteella ehjäksi luultu anturi voi silti olla rikki ja pätkiä tietyssä käyttölämpötilassa.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 9693#99693
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin