Pissapojan säiliö
Pissapojan säiliö
Upea ja lämmin kesä jatkuu edelleen, mutta on vääjäämättä kääntymässä syksyyn. Tällaisen kesän aikana tuulilasin pesuun ei juuri ole ollut tarvetta. Valitettavasti tilanne muuttuu ja kun autossani pissapojan säiliö tyhjenee tunnissa niin syksyllä kuran lentäessä alkaa olla ongelmia.
Ongelma on todennäköisesti siinä, että säiliön pohjassa oleva letku tai liitin vuotaa. Toki itse säiliökin voi olla rikki, mutta letku/liitin on todennäköisempi vaihtoehto.
Ongelmani on siinä, että en oikein pääse käsiksi kyseiseen liittimeen tai yleensäkään säiliöön, koska se on hantin puolen lokasuojan sisällä. Kun edessä on vielä alaosan muoviset spoilerit niin tilaa ei juurikaan ole. Autoni on CS vuosimallia 92. Toki voin alkaa purkamaan etuosaa ja irroittamaan osia kunnes tilaa löytyy riittävästi, mutta laiskana en viitsisi tehdä turhaa työtä.
Olisiko teillä viisaammilla antaa neuvoja asian korjaamiseksi mahdollisimman vähällä vaivalla.
Kiitokset jo etukäteen
Ongelma on todennäköisesti siinä, että säiliön pohjassa oleva letku tai liitin vuotaa. Toki itse säiliökin voi olla rikki, mutta letku/liitin on todennäköisempi vaihtoehto.
Ongelmani on siinä, että en oikein pääse käsiksi kyseiseen liittimeen tai yleensäkään säiliöön, koska se on hantin puolen lokasuojan sisällä. Kun edessä on vielä alaosan muoviset spoilerit niin tilaa ei juurikaan ole. Autoni on CS vuosimallia 92. Toki voin alkaa purkamaan etuosaa ja irroittamaan osia kunnes tilaa löytyy riittävästi, mutta laiskana en viitsisi tehdä turhaa työtä.
Olisiko teillä viisaammilla antaa neuvoja asian korjaamiseksi mahdollisimman vähällä vaivalla.
Kiitokset jo etukäteen
Todennäköisesti vika on hajonneessa takaiskuventtiilissä tai haljenneessa säiliössä.
Tässä ketjussa on aiheesta keskusteltu viimeksi:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=42084
Haulla löytää muutakin.
Tässä ketjussa on aiheesta keskusteltu viimeksi:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=42084
Haulla löytää muutakin.
Ostan: 2-tahti Saab
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989, Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Vikana voi olla hyvinkin sama mikä mullakin pari vuotta sitten oli. Elikkäs säiliö tyhjeni muutamassa päivässä, ja viaksi paljastui säiliöstä lähtevässä letkussa oleva haaroitusliitin. Siinähän on kai jonkinlainen kalvo, jonka rikki mennessä venttiili laskee litkut läpi reiästään. Littimien vaihtamiseksi auton keula on saatava jollain keinolla ylös, sitten niitä muovisuojia irti. Ei paha homma lainkaan, jos vaan ruuvit suostuvat helpolla aukeamaan. Todennäköisin vuotopaikka on siis liitin. Siis takaiskuventtiiliksi myös kutsuttu.
Viimeksi muokannut Aero97, To Elo 10, 2006 22:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
9000 Aero -97
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 3011
- Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39
Jep. Säiliönpohjassa oleva takaiskuventtiili on jumittunut auki asentoon. Ei maksa montaa euroa edes merkkiliikkeessä, ottivat vaihtotyöstäkin muistaakseni jotain 10-20€.
Mutta kysy nyt kuitenkin hinta... eipä se mitenkään yllätys olisi vaikka siitä jossain "merkkikorjaamossa" veloitettaisiin esim. 300€.
Mutta kysy nyt kuitenkin hinta... eipä se mitenkään yllätys olisi vaikka siitä jossain "merkkikorjaamossa" veloitettaisiin esim. 300€.
9000CS 2,3
Tai sitten vika voi olla niinkin helppo, kuin omassani oli: säiliön alaosasta lähtevä letku oli irti/löysällä. Veden säiliössäpysymisaika ainakin kuulostaa koko lailla samalta, kuin omassani oli
Korjaantui klemmarilla. Älä kiristä liikaa.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
900iA -87
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
#2700
"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Nojoo, kesäkeleillä multa tyhjeni säiliö parissa viikossa?! Säiliön pohja on kuiva, eikä se liitin käsikopelolla kauhean kostealta tuntunut.
Silti, kuskin puolelle veden tulo kestää järkyttävän kauan, vaikka hanttimiehen puolelle tulee heti (samassa letkussa kuskinpuoli ensin)!? lisäksi hantin puolelta tiputtaa siitä liittimen juuresta.
Varsinainen lammikko syntyy kuitenkin auton etupäähän, mutta ongelmana on etten löydä mistään tuota pesunesteletkua kuin ihan pienen pätkän (missä se kulkee?)
voisko siellä etupäässä olla joku letku/liitinvuoto?
Kaikkialle siis lopulta tulee vettä, eteen jopa heti niin, että lentää lampuista lasiin saakka (kauhee paine?) mutta tuo kuskinpuoli ihmetyttää, ja se että sinne veden saamiseksi häviää säiliöstä puoli litraa!
eli mitä tämä tämmöinen? onko joku letku tukossa ja aiheuttaa ylivuotoa vai mitä?
Silti, kuskin puolelle veden tulo kestää järkyttävän kauan, vaikka hanttimiehen puolelle tulee heti (samassa letkussa kuskinpuoli ensin)!? lisäksi hantin puolelta tiputtaa siitä liittimen juuresta.
Varsinainen lammikko syntyy kuitenkin auton etupäähän, mutta ongelmana on etten löydä mistään tuota pesunesteletkua kuin ihan pienen pätkän (missä se kulkee?)
voisko siellä etupäässä olla joku letku/liitinvuoto?
Kaikkialle siis lopulta tulee vettä, eteen jopa heti niin, että lentää lampuista lasiin saakka (kauhee paine?) mutta tuo kuskinpuoli ihmetyttää, ja se että sinne veden saamiseksi häviää säiliöstä puoli litraa!
eli mitä tämä tämmöinen? onko joku letku tukossa ja aiheuttaa ylivuotoa vai mitä?
"SaabAna"
Mulla vähän samanlaista onkelmaa; edellinen omistaja sano et syö pissapojan nestettä reippaanlaisesti..
-Toinen lampunpesijä ei toimi, siitä letku tulpattu.
-Toisesta rupes lorisee nestettä ihan itekseen kun täytin säiliön.
Tulppasin ekaks toisen puolen, ei valu enää siitä. Seuraavaks kun jaksan niin vaihdan sen t- liittimen (tai sit täyshuollon yhteydessä nakitan westerlundille).
Lampunpesimiä en usko fiksaavani, hajoovat kuitenkin talvella taas..
Letkut nippuun ja L-liitin pumpulta riittänee tähän...
-Toinen lampunpesijä ei toimi, siitä letku tulpattu.
-Toisesta rupes lorisee nestettä ihan itekseen kun täytin säiliön.
Tulppasin ekaks toisen puolen, ei valu enää siitä. Seuraavaks kun jaksan niin vaihdan sen t- liittimen (tai sit täyshuollon yhteydessä nakitan westerlundille).
Lampunpesimiä en usko fiksaavani, hajoovat kuitenkin talvella taas..
Letkut nippuun ja L-liitin pumpulta riittänee tähän...
ex 9000 i vm 91 ja ex 900 C vm 89
toistaiseksi ilman saappia
toistaiseksi ilman saappia
Niiden takaiskuventtiileiksi väitettyjen haaraliittimien tarkoitus on estää letkuja valumasta tyhjäksi pissapojan käytön jälkeen.ajakaa kirjoitti:eli mitä tämä tämmöinen? onko joku letku tukossa ja aiheuttaa ylivuotoa vai mitä?
Kaikki kolme venttiiliä pitää olla paikallaan ja ehjät, jos halutaan että vesi lentää viiveettä eikä lampunpesurisuuttimet vuoda omia aikojaan.
![Kuva](http://www.thesaabsite.com/shop/catimages/thumbnails/5142765.jpg)
Uusien tonnarinkorjaajien olisi hyödyllistä lukea läpi UKT:n linkitetyt topicit:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=30470
Tässä tapauksessa
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=36745
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jepjep. Onhan tässä koetettu taas äheltää, mutta pari kysymystä nyt olisi kuitenkin vielä.
1) Onko kummallakin ajovalolla tuollainen oma "takaiskuventtiili" ja ennen kaikkea missä? (keulan purku ei nyt juuri nappaa, ja tähän asti ainoa löytämäni liitin oli oikean etuvalon luota kirkas Y-mallinen)
2) Kumpiko noista tuulilasin "takaiskuventtiileistä" tulisi vaihtaa:
Kuskinpuoli, joka pruuttaa viiveellä, mutta pysyy kuivana alta vai;
Pelkääjän puoli joka ruiskuttaa hyvin mutta laskee alleen.
Ja noista ajovalojen pesimistä vielä, että referenssikohteen puuttuessa kysyisin, että kuinka helkkaristi niiden tulee tuota nestettä tunkea, kun
lentää iloisesti tuulilasiin saakka (ja kastelevat samalla konehuoneen "lattiaa")
kiitoksia ed. vastauksista, toivottavasti tämä valkenee. Pumppu nyt ei ainakaan ole rikki![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
1) Onko kummallakin ajovalolla tuollainen oma "takaiskuventtiili" ja ennen kaikkea missä? (keulan purku ei nyt juuri nappaa, ja tähän asti ainoa löytämäni liitin oli oikean etuvalon luota kirkas Y-mallinen)
2) Kumpiko noista tuulilasin "takaiskuventtiileistä" tulisi vaihtaa:
Kuskinpuoli, joka pruuttaa viiveellä, mutta pysyy kuivana alta vai;
Pelkääjän puoli joka ruiskuttaa hyvin mutta laskee alleen.
Ja noista ajovalojen pesimistä vielä, että referenssikohteen puuttuessa kysyisin, että kuinka helkkaristi niiden tulee tuota nestettä tunkea, kun
lentää iloisesti tuulilasiin saakka (ja kastelevat samalla konehuoneen "lattiaa")
kiitoksia ed. vastauksista, toivottavasti tämä valkenee. Pumppu nyt ei ainakaan ole rikki
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
"SaabAna"
Ottaen huomioon osan hinnan (1,5€?) ja vaihtotyön helppouden, en miettisi kovin kauaa, kumman vaihdan.ajakaa kirjoitti:
2) Kumpiko noista tuulilasin "takaiskuventtiileistä" tulisi vaihtaa:
Kuskinpuoli, joka pruuttaa viiveellä, mutta pysyy kuivana alta vai;
Pelkääjän puoli joka ruiskuttaa hyvin mutta laskee alleen.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2869
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Omien kokemusten perusteella en voi suositella Motonetin "takaisku-kolmihaaraa". Ensimmäisen kerran "orkkis" (lähinnä säiliötä) lopetti yhteistyön n. vuosi sitten, tilalle Motonettia, tilalle Motonettia, tilalle Motonettia. Kolmas siis menossa ja oottelen sitä päivää, kun asfaltin kosteus ei ole pelkkää öljyvuotoa
Toki voihan varmaan ainakin teoriassa tuossa pisupiirissä olla jokin muu vika, joka sitten rikkoo tuon palikan.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Toki voihan varmaan ainakin teoriassa tuossa pisupiirissä olla jokin muu vika, joka sitten rikkoo tuon palikan.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Näissä ketjuissa on sivuttu pissapojan säiliön paikkaamista, ilmeisesti HDPE-muovi on hankalasti paikattavaa, mutta joku on raportoinut paikkaamisessa melkein onnistuneensakin:Sabo kirjoitti:asiaa hieman sivuten... Mistä putiikista voisi ostaa pissapojansäiliön
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=19311
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=42084
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 870#333870
Ensiksi tietysti katsotaan, että T-paineventtiili pumpun vieressä, pumpun läpivientikumi ja letkut on ehjät.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jos et halua alkaa askartelemaan, niin melkein ainoat vaihtoehdot ovat Saabin tiski ja autopurkamo. Suosittelen soittoa Mäntykorven purkamolle 06-8301811.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki