aeroa ostamassa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jarna
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:44
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja jarna »

kyllä siinä on muistaakseni.Autohan ei tullut mulle vaan vävyn tekeleelle.
Saab 9-5 Aero (-00), ei enää haaveena...
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

JouniCSE kirjoitti:
jarna kirjoitti:aero se on, mutta korimalliltaan cs. eikö aeroja löydy molemmilla koreilla, myös cd:llä.
ei oo cdnä aeroo
Kyllä niitä tehtiin vuonna -91.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Tri-Lo kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti:
jarna kirjoitti:aero se on, mutta korimalliltaan cs. eikö aeroja löydy molemmilla koreilla, myös cd:llä.
ei oo cdnä aeroo
Kyllä niitä tehtiin vuonna -91.
9000 Aero on esitelty -93 ja piste. Niitä turbo ässiä tms on turha sotkee tähän asiaan eikä niitä turboässiä joita on ruottissa myyty "aeron" nimellä.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

JouniCSE kirjoitti:9000 Aero on esitelty -93 ja piste. Niitä turbo ässiä tms on turha sotkee tähän asiaan eikä niitä turboässiä joita on ruottissa myyty "aeron" nimellä.
No tuo sitten sattuu olemaan sinun mielipide, muttei se tee siitä silti totta.

Perustele ensin tähän miksei CC Aero ole "aito", mutta CS on? Sen jälkeen voit yrittää saman ruotsalaisille.. :wink:
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Tästä voisi taas väitellä vaikka miten kauan, ja jokaisella voi tietenkin olla oma mielipide asiasta. Mutta olen samaa mieltä JouniCSE:n kanssa, CS- Aero on se "oikea" tonnari-Aero, joka samalla nimellä tunnettiin kautta maailman ja oli aika laajoilla markkinoilla myytävänä.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Aero97 kirjoitti:Tästä voisi taas väitellä vaikka miten kauan, ja jokaisella voi tietenkin olla oma mielipide asiasta. Mutta olen samaa mieltä JouniCSE:n kanssa, CS- Aero on se "oikea" tonnari-Aero, joka samalla nimellä tunnettiin kautta maailman ja oli aika laajoilla markkinoilla myytävänä.
Joo, on se totta enkä oikeastaan jaksaisi minäkään ryhtyä tuohon väittelyyn..

Kannattaa kuitenkin muistaa ettei se ole ihan noin yksinkertaista. :) Sillä noilla kriteereillähän esim. 900 Aeroakaan ei ole olemassa. :idea:

Aero on mielestäni malli joka on sellaisena myyty, ja siinä sitten kohtaavat sen hetken tehokkain moottori sekä mahdollisimman runsas lisävarustus urheilulliseen suuntaan.(eikä se niin yksinkertaistakaan ole, poikkeuksiin lukeutuu tietysti heti esim. italian cs aerot sekä automaattivaihteiset täälläpäin mutta niihin löytyy sitten "luonnolliset" selityksensä)
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

Tästäkin asiasta on keskusteltu (väitelty) monta kertaa

lainaus aeron historiasta
Aero
1991 kom Saabs 2,3 liters motor med turboladdning. Motorn leverade en maxeffekt på 200hk och ett max vridmoment på otroliga 330Nm, vilket gav bilen prestanda utöver det vanliga.
Detta resulterade också i att Saab 9000 CC Aero föddes. Saabs andra Aeroversion efter 900 Aero som kom 1984. Saab 9000 CC Aero är dock avsevärt snabbare än dess lillasyskon. Saab 9000 CC Aero använder samma 2,3 liters turbomotor som fanns i den vanliga 9000 2.3Turbo. Modellen skilde sig dock på många
andra punkter bland annat hade Aeroversion ett sportchassi, front- och bakspoilers, sidokjolar och en grövre slutljuddämpare. Frontspoilern hade integerade dimljus. Även en liten diskret delvis lackad vinge hade monteras på bakluckan.

Som tillval fanns Saabs röda trimbox som gav ytterligare 20hk.

Standardutrustningen var riklig bland annat ingick läderklädsel med mockainlägg, elstolar, ratt damask och knopp i läder, speciella Aero fälgar 6.5x16tum. Alla kromlister var borta, dvs bilen hade svarta rutramar och dörrhandtag. Bilen gick att få i ett visst antal färger bland annat röd, svart och mörkgrå.

9000 Aero gick också att få i CD utförande men bara under model året 1991. CD Aero:n hade dock inte något spiolerkit. Denna model är också högst ovanlig.

SAAB 9000 CC 2.3 Turbo S (Aero) tillverkades endast mellan åren 1991 och 1992 och då i en mycket begränsad upplaga. Det var då Saabs "top of the line" model allså den dyraste och mest exklusiva model Saab hade att erbjuda. Osäkra uppgifter säger att endast 70-75 Aero bilar såldes i Svergie vilket gör den till en mycket eftertaktad entusiastbil. 1992 kom den med den nya CS kaross vilket betyder att Saabs första generation 9000 endast fanns i Aero utförande under just 1991 i Sverige. Nypriset 1991 var 298 000kr.

Det som gick att få som tillvalsutrustning var egentligen bara: DCC/SCC - den stora färddatorn, metalliclack, antispinn (TCS-Traction Control System), airbag och Elsoltak (glas eller plåt) allt annat var redan standard.

Prestanda
Motor: 200hk vid 5000 rpm och 330 Nm vid 2000rpm*
Turbo: Garrett T25
Max laddtryck: 1.00 bar (grundladdtryck 0.40 bar)
Bränsletank: 62 Liter
Bränsleinsprutnings
sytem: BOSCH LH ver 2.4.2
Toppfart 230 Km/h (minst!)
0-100 Km/h ca 7.5s
60-100 Km/h på 4:an 5.9s
80-120 Km/h på 5:an 7.8s
* I vissa fall kunde man också få sin Saab 9000 Aero levererad med fabrikstrim
SAAB´s egen DI/APC styrdon. Detta resulterade i: 220hk vid 5200 rpm och hela 334 Nm vid 2000 rpm!
9000 CC Aero 1991 ja pieni erä CD koppaista samana vuonna, se on vain faktaa
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
jarna
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:44
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja jarna »

löytyyhän airoa myös 2l versiona...
Saab 9-5 Aero (-00), ei enää haaveena...
Avatar
valtteri
"Hölösuu"
Viestit: 2021
Liittynyt: Su Marras 30, 2003 16:02
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja valtteri »

jarna kirjoitti:löytyyhän airoa myös 2l versiona...
Italiaan vietiin 2.0 konella veroteknisistä syistä cs koppaista aeroa.
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Kuva
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

..ja kaiken tämän takia kukaan ei voi mielestäni tulla väittämään että "9000 Aero on esitelty -93 ja piste."

Ei. :)
jarna
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 20, 2006 20:44
Paikkakunta: Ii

Viesti Kirjoittaja jarna »

Rootsissa oli myynnissä yksi 2l aero.Hinta oli alle 4000e muistaakseni.
Saab 9-5 Aero (-00), ei enää haaveena...
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Mutta minä silti sanoisin, että 9000 Aero esiteltiin -93 (CS-koppaisena), 9000 CC Aero ja CD Aero aiemmin. Nuo olivat kuitenkin niin vähän myytyjä "erikoismalleja" että oisko näin ihan selkeetä. No, enpä jatka enää tätä viisastelua.
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jarna kirjoitti:Rootsissa oli myynnissä yksi 2l aero.Hinta oli alle 4000e muistaakseni.
Se on juuri se italian vientimalli, jota ei ylläolevasta syystä arvosteta yhtä paljon.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Tri-Lo kirjoitti:..ja kaiken tämän takia kukaan ei voi mielestäni tulla väittämään että "9000 Aero on esitelty -93 ja piste."

Ei. :)
Sanon silti. ja piste.
Vastaa Viestiin