Kytkinpolkimen takeltelu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
cse 9000
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: La Maalis 12, 2005 14:12

Kytkinpolkimen takeltelu

Viesti Kirjoittaja cse 9000 »

Onko kokemusta kykinpolkimen takeltelusta. Kun nostaa kytkimen ylös niin vähän ennen yläkohtaa tulee liikeradassa paikka missä on tosi vaikea saada poljin nouseen tasaisesti.Olen rasvannut polkimen niveliä, apu tulee hetkeksi,voisko itse pääsylinteri jumittaa sisältä esim mäntä sylinterin seinämään.auto on -93 vm 2.0 lpt ps.autoon on vaihdettu uusi kytkin
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Katsoitko että se jousi mikä on kytkinpolkimen takana ei ole poikki?? Tai mitään ei ole siinä välissä?

Tosiaan, vaihettiin juuri tänään 91" vaparitonttuun pääsylinterin tiivisteet ja johan alko kytkin toimia. Sen pääsylinterin sisällä olevat tiivisteet voivat olla repeytyneet tai sitten letku mikä tulee jarru/kytkinnestesäiliöltä voi olla sisältä päin alkanut hilseämään kumia pääsylinterille mikä saattoi aiheuttaa tukkeuman tai jumeja siinä.

Pari ehdotusta ensihätään.

Kirjavainen.
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Allekirjoittaneen tonnarissa oli hapertunut pääsylinterin ja työsylinterin välinen letku, sisältä kuin sulanutta salmiakkia. Oli sitten mustaa höttöä nesteen seassa ja se oli pilannut molemmat sylinterit. Letkun vaihdon jälkeen vaihdoin pääsylinteriin tiivisteet, ei auttanut kuin hetken, tehtiin sitten kytkinremontti ja samalla vaihdettiin molemmat sylinterit uusiin.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Mitäs letkua kantsii siihen väliin sitten uusia? Mistä saa esim pääkaupunkiseudulla?

-Hessu-
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

hessu75 kirjoitti:Mitäs letkua kantsii siihen väliin sitten uusia? Mistä saa esim pääkaupunkiseudulla?

-Hessu-
Haku auttaa, oheisesta linkistä löytyy "osoite" ja hintakin.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23243
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

tetammi kirjoitti:
hessu75 kirjoitti:Mitäs letkua kantsii siihen väliin sitten uusia? Mistä saa esim pääkaupunkiseudulla?

-Hessu-
Haku auttaa, oheisesta linkistä löytyy "osoite" ja hintakin.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=23243
Joo, saabilta saa tuon alkuperäisen letkun, maksoin täällä Iisalmessa 34€ ko. pätkästä. PCS:ltä saa teräspunosmallia, joka taisi maksaa jotain 70€ hujakoilla. Tuo saabin varaosaletku on kuitenkin uudempaa mallia kuin alkuperäinen ja lupasivat ettei enää samalla tavalla "sula" sisältä.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Itselläni jää toisiaan poljin pohjaan ja pitää sit avittaa jalalla se ylös. En ole vielä kerenny tutkimaan että mistä vois johtua mutta pitää kirjotella tänne kuhan jotain selviää.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

j0ne kirjoitti:Itselläni jää toisiaan poljin pohjaan ja pitää sit avittaa jalalla se ylös. En ole vielä kerenny tutkimaan että mistä vois johtua mutta pitää kirjotella tänne kuhan jotain selviää.
Omassani oli tosiaan perimmäinen syy tuo sisältä "sulanut" letku, joka oli sitten vioittanut molempia sylintereitä, pääsylinteri ei tullut tiivisteiden vaihdollakaan kuntoon ja suuren työmäärän vuoksi työsylinteriin en edes viitsinyt vaihtaa tiivisteitä vaan vaihdoin molemmat sylinterit suosiolla uusiin, nyt pelaa kytkin, toivottavasti piiiitkään.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Corradoon jouduin vaihtamaan muistaakseni työsylinterin kun pakkasilla vuoti aina nesteet ulos, oli kyl ahdas homma siinä. Oisko sylinteri maksanu joku 80E...

reply: kumpis niistä nyt o työsylinteri, lootan kylessä oleva?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

j0ne kirjoitti:kumpis niistä nyt o työsylinteri, lootan kylessä oleva?
Juu, työsylinteri on vaihteiston ja paineasetelman luona, pääsylinteri polkimen luona.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Blackviggen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 16:08
Paikkakunta: State of Koria

Poljin jumittaa

Viesti Kirjoittaja Blackviggen »

Tos on sulle just tehdyn kytkin(sylinteri) rempan tekstii .Oli muuten samat oireet poljin pohjassa kun sullakin, toivottavasti on apua !!?



No niin, tuli tehtyä pojan kanssa homma ja helposti Laughing . Eli resepti on et jos oot tehtyt remppaa ennenkin niin tiiedät et anna pojan tehdä niin se oppii Wink . tekee hommiikunnolla kun ite opastaa siinä vieressä hyvien neuvojen kanssa Very Happy .

Niin et asiaakin, toi oli aika helppo juttu kun pääsi perille juonesta, et tonnari v91 sisältää v94 pääsylinterin Shocked . Tosi asia Harakiristä tiiviste pussi ostettu nimenomaan v91 saatiin vanhan mallisen tiiviste sarja..mutta siitä kävi päätytiivisteulkoinen) ja sisälle kax huulitiivistettä.ylimääräiseksi jäi kumma kuminen klöntti ja ohut prikka?Eli kannattaa kurkata ennen tiivisteiden ostoo miten sylinteri on, sillä niitä v94 on alettu laittaa 7/v90>eteenpäin joihinkin malleihin aerot ym sellaset hienot biilit.

Sitten siitä kauheesta ilmauksesta Wink Eikun mummon fillarista sisäkumi vex ja poikki 20cm ventiilistä ja tukkoon, sit isohko kemmari mikä sopii j-nestesäiliön suun halkaisiaan, pitemmän kumin pää käännetään noin 1cm matkalta kaksinkerroin laitetaan jns suulle ja lemmari kiinni ps.nythän on kaikki jo vaihtaneet tiivisteet sekä putket ja pultit ovat kiinni että myös säiliö täytetty piripintaan. Eli jatketaan ilmausruuvviin laitetaan letku sekä 13mm lenkki letku pulloon vähän j-nestettä pohjalle, fillarin pumpulla painettasilleen et kumi paisuu ainakin 10cm halkaisialtaan sit13mm avaimesta valutellaan nesteit pulloon ja seurataan ettei jn-säiliöpääse min rajan alapuolelle pannaan ruuvi kiinni vähäx aikaa ja painetaan poljinta 2 kertaa (sillee kun hidastetussa filmissä)mennen tullen muistakaa. sitten nestettä sekä painetta lisää pari kertaa tää niin kytkin pelittää. Muistakaa ruuvvi oltava kiinni kun poljin tulee ylöspäin. Ja eikun ajelee Laughing Laughing Laughing :) :)
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Oukkei,

Länsiautosta sitten letkua vaan tonnariin.

Onkos se akkuteline puis ja sieltä sitten nyswäten? Millaiset liittimet letkun päissä on? Banjot tjsp?

-Hessu-
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

hessu75 kirjoitti:Oukkei,

Länsiautosta sitten letkua vaan tonnariin.

Onkos se akkuteline puis ja sieltä sitten nyswäten? Millaiset liittimet letkun päissä on? Banjot tjsp?

-Hessu-
Akkutelineen poisto varmasti helpottaa. Joku taisi mainita että sisälokarin poistamalla pääsisi helposti käsiksi, mutta näkyhän tuo menevän ns. yläkauttakin, purkamatta mitään ylimääräistä, vain kojelaudan alaosa.
Vanhemmissahan pääsylinteri on akvaariokotelossa, uudemmissa polkimen yhteydessä kabiinin puolella.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Oiskohan miten iso apu jos ton pelkästään ilmais kun ei näkyvästi häviä nestettä?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Blackviggen
"Tuplakaasari"
Viestit: 87
Liittynyt: Ke Tammi 25, 2006 16:08
Paikkakunta: State of Koria

ilmaa ihmeessä, mutta?

Viesti Kirjoittaja Blackviggen »

Järjestys kytkin hommis!
- Vuotojen tarkastelu ja päättely.(ilmanen)
- Ilmaus. (ilmanen)
- Pääsylinterin tiivisteiden vaihto. (n.7ecu)
- Pääsylinterin > Työsylinterin hydrauliletkun vaihto. (n.40ecu)
- Työsylinterin vaihto. (n. 150-600ecu)riippuu teetkö ite vai teetätkö.
- Siinä sit samalla vaihat asetelman ja kytkin levyn (100-300ecu) kun kerrran on paikat avattu.

Et tällee jatkat tarkasteluu, niin homma hoituu ja vankkurit kulkee.
2763 -"Saab on auto isolla A;lla "9-5 SE 2.3t 98" green metalic , KA900 8v 88" pystäri, OE exät: 900i 16v 91 ]"red devil ".900i 8v 89" white pollari.9000 CD 2.0 92" ]grey metalic.
Vastaa Viestiin