9000cc 2,0 t16 ahto-ongelmia

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
0200572
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:21
Paikkakunta: Imatra

9000cc 2,0 t16 ahto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja 0200572 »

Kyseisen -87 vuotisen turbotonnarin ahtopaineet rupesivat reistaamaan. Eli välil ahtaa iha hyvi (yleensä sillon kun kone on just lämmenny). Sit pienen pyörittelyn jälkeen kun kokeilee kiihdyttää niin ahtoneula jää keskialueen puoleen väliin ja potku puuttuu. Ahtoputki ja muut härpäkkeet ei kyllä fuskaa. Oisko turbosta menny laakeri tai jotain?
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: 9000cc 2,0 t16 ahto-ongelmia

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

0200572 kirjoitti:Kyseisen -87 vuotisen turbotonnarin ahtopaineet rupesivat reistaamaan. Eli välil ahtaa iha hyvi (yleensä sillon kun kone on just lämmenny). Sit pienen pyörittelyn jälkeen kun kokeilee kiihdyttää niin ahtoneula jää keskialueen puoleen väliin ja potku puuttuu. Ahtoputki ja muut härpäkkeet ei kyllä fuskaa. Oisko turbosta menny laakeri tai jotain?
Ota turbon imuputki irti ja kokeile sormin välyksiä ja pyörintää, pitäisi pyöriä herkästi ja välyksiä saa olla korkeintaan sen verran että tuntee liikahtavan.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuulostaa tutulta. Puhdista nakutusanturin liitin imusarjan alta. Toistaiseksi minulla on tuo vika pysynyt keväästä asti poissa. Nakutusanturin johdon vaihtaminen auttoi vain hetkeksi, mutta tavallaan johdatti jäljille. Anturin rungossa olevat liittimen koskettimet oli hapettuneet.

Liittimen saa irrotettua yläkautta ja hiukan rassattua edestakaisin. Kunnon putsausta saanee tehtyä paremmin alakautta, vaikkei kunnon näköyhteyttä saa sieltäkään. Anturinhan voi tietysti irrottaa jos osaa laittaa sopivaan asentoon ja momenttiin takaisin. Johdon puolelta oli vanhakin liitin ihan siisti.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... anturi.jpg

Tuolla jotain kuvausta kokemistani oireista, haulla löytyy lisää:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 180#160180
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
0200572
"Kaasari"
Viestit: 12
Liittynyt: Ma Loka 24, 2005 20:21
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja 0200572 »

Kiitti hyvistä vinkeistä, täytyykin kokeilla heti kun kerkeää. Turbossa ei välystä tuntunut olevan liikaa ja pyöri herkästi. Täytyy viel puhdistaa nakutusanturin liittimet joku päivä.
Vastaa Viestiin