YKKsta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

YKKsta

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Saako moottorin yläkuolokohdan katsottua kampiakselin hihnapyörästä? Ainakin jakokopassa on jokin selvä merkkinuoli.

Vai onko vaan katsottava vauhtipyörästä?
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Itse en ainakaan kampiakselin hihnapyörästä saanut mitään selkoa, luultavasti niin öljyn peitossa oli =) Mutta helpointahan tuo on vauhtipyörästä katsoa. Laatikon päällä ylävesiletkun alapuolella on musta muovisuojus, ota se pois ja näätkin jo vauhtipyörän. Siellä on asteikko 0-30 ja asetat sen vain nollakohtaan.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Siis tuo sama kotelo minkä takaa saa kytkimen ilmattua?!? Kyllä saa aika kenossa katsella vauhtipyörää sieltä. Näppärää olis kun olis hihnapyörässä jokin merkki. Varsinkin jos yksin konetta pyörittelee...Tosin tarkemminhan sen saa tuolta vautipyörästä kohdistettua.

Meni edellisen kerran vaan niin paljon helpommin kun oli kone pois autosta ja tilaa reilusti...
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

vanhemmissa lootissa ainakin on suoraan ylöspäin toi luukku..siitä näkee aika hyvin noi merkit. Uudemmista en tiedä
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: YKKsta

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

heikki.rantalaiho kirjoitti:Saako moottorin yläkuolokohdan katsottua kampiakselin hihnapyörästä? Ainakin jakokopassa on jokin selvä merkkinuoli.
Onnistuu. Hihnapyörässä on kolo jonka voit sovitella samoille kohdille jakopään kopassa olevan ulokkeen kanssa.
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Jotain tällaista päättelinkin kun tutkailin NG900 WISiä. Eli tuo kolo on siis ilmeisesti hihnapyörän ulkokehässä???
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

heikki.rantalaiho kirjoitti:Jotain tällaista päättelinkin kun tutkailin NG900 WISiä. Eli tuo kolo on siis ilmeisesti hihnapyörän ulkokehässä???
Otappa se hihnapyörä syliin ja katsele jonkin aikaa sen pyörän moottorin puoleista pintaa ulkolaidalta niin kyllä sen sieltä pitäisi löytyä.
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Re: YKKsta

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

vtp9k kirjoitti: Onnistuu. Hihnapyörässä on kolo jonka voit sovitella samoille kohdille jakopään kopassa olevan ulokkeen kanssa.
Niin, tarkennusta vielä. Pitäisikö siellä kopassa siis olla jokin uloke? Omastani kun löysin nuolen (kolmion)
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: YKKsta

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

heikki.rantalaiho kirjoitti:Niin, tarkennusta vielä. Pitäisikö siellä kopassa siis olla jokin uloke? Omastani kun löysin nuolen (kolmion)
Joo. Kun katsot jakopään koppaa hihnapyörän tienoilta ja kuvittelet kampiakselin päästä virtuaalisen suoran viivan männän lakeen niin tuosta viivasta joku 5...10 astetta vastapäivään pitäisi löytyä noin sentin mittainen uloke joka on hihnapyörässä olevan kolon suuntainen.

Näkyy ninin napin tässä kuvassa tuossa hihnapyörän päällä.
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

Niin tarkotat siis ilmeisestikkin tuota:
http://www.geocities.com/heikki.rantalaiho/IMG_2094.jpg


WIS antaa kuitenkin tällaisen kuvan:
http://www.geocities.com/heikki.rantalaiho/jakop.JPG

tosin tuon kuvan yhteydessä ei puhuta mitään kampiakselin asennosta, nokkien kylläkin. Tosin tuo kampiakselin hihnapyörän kolo on tuossa hyvin kuvattu.

No joka tapauksessa syy tähän kaikkeen pähkäilyyn löytyy täältä:
http://www.geocities.com/heikki.rantalaiho/IMG_4845.jpg

Mitähän tuo nuoli mahtaa osoittaa 8O :?: :?: :?
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

heikki.rantalaiho kirjoitti:No joka tapauksessa syy tähän kaikkeen pähkäilyyn löytyy täältä:
http://www.geocities.com/heikki.rantalaiho/IMG_4845.jpg

Mitähän tuo nuoli mahtaa osoittaa
Ahaa, tuo nuoli osoittaa öljypumpun kannen kohdistusta. Tuon nuolen alla jakopään kannessa on sokka joka loksahtaa kohdalleen öljypumpun kannessa olevaan reikään kun nuoli laitetaan sokan kohdalle. Tuolla ei ole mitään tekemistä jakopään kohdistuksen kanssa.

Tuo ensimmäiseen kuvaan piirtämäsi nuoli osoittaa juuri sitä uloketta jonka kanssa hihnapyörässä oleva kolo pitäisi kohdistaa.

Nokkien kohdistus on kerrottu oikein tuossa WISsin kuvassa. Elikkä hihnapyörän kolo kohdalleen ja nokat kuten tuossa WIS-kuvassa on niin jako on kohdallaan.

9-3:n jakopään kansi ja hihnapyörä ovat erilaisia kuin tontussa joten jakomerkkikin näköjään sitten on eri paikassa.
heikki.rantalaiho
"Aero"
Viestit: 404
Liittynyt: Pe Heinä 18, 2003 17:28
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja heikki.rantalaiho »

OK,
kiitokset tästäkin selvennyksestä...

täytyy huomenna ryhtyä asennuspuuhiin...
-93 9000 Griffin
-98 Volvo V70
Vastaa Viestiin