TCS + ilmastointi temppuilee - vain samaan aikaan!!!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Luonnonystävä
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

TCS + ilmastointi temppuilee - vain samaan aikaan!!!

Viesti Kirjoittaja Luonnonystävä »

Uskomattomalta se tuntuu mutta ongelma vuoden - 91 2.3 Turbo S : ssä on seuraava:
aikaisemmin auto meni satunnaisesti (tyyliin kerran kuusssa) Limp home tilaan ja vikaa jatkui kunnes virrat otti pois ja starttasi uudestaan.Tuolloin kompura oli ohitettuna (hihnan vaihdolla) koska se oli jumissa. Kesällä vaihdoin käytetyn kompuran ja huollatin ilmastoinnin ja kaikki toimi hyvin (lukuunottamatta tuota limp home juttua satunnaisesti). Pari viikkoa sitten vika syveni ja auto alkoi jjtekemään limp home tilaa pidempiaikaisesti eikä mikään auttanut. SItten vika poistui muutamien kymmenien kilsojen jälkeen kuin itsestään. Samalla havaitsin ettei kompuran magneettikytkin heitä kompuraa toimintaan kun auto on limp home tilassa (ja TCS CTRL palaa)!!! Tänään katsottiin liittimet, alipaineletkut, hukkaportin tangon kiinnitys, läppäkotelo, poljinkytkimet ja vika katosi yhtäkäkkiä, ilmastointi toimi kuin enkeli eikä tcs temppuillut ollenkaan ja ahtojakin oli normaalisti. Pihaan tultiin naama hymyssä toimivin autoin. Sitten pari tuntia myöhemmin laitoin paikoilleen kuskin jalkatilan suojan, kotelon kannen (konetila / rintapelti jossa mm. kuivain, puhallinkotelo yms) ja sulake/relepaketin hanskalokerosta ja tadaa...vika oli taas!!!Illalla vielä poistin ko. osat ja heiluttelin liitoksia ilman apua...Eli ongelma on seuraava:
- starttauksen jälkeen TCS valo ei sammu, sutii
- kaasupoljin jäykkä
- ilmastointi ei toimi (acc toimii muuten hyvin, kompura ei vaan lähde mukaan)
- perusahtopaineet, hetkellisesti hieman korkeammalla, tapissa ahdot seilaa

Tähän saakka TCS:stä on ollut pelkkää hyvää sanottavaa...Nyt taitaa mieli muuttua...Eikös Ac ja TCS pitäisi olla kaksi toisistaan riippumatonta järjestelmää?Yhteistä on vaan samat maadotukset (kuskin lokari ja penkin alla) joiden pitäisi olla ok. Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen!
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

AC kompura saa ohjauksen ruiskutietokoneen kautta koska ruisku kompensoi AC:n kuorman nostamalla vastaavasti kierroksia kompuraa käynnistettäessä.
Eli on täysin normaalia, että ilmastointi ei toimi LimpHome tilassa.

Vaihda aluksi vaikka keskenään ne venttiilit, jotka sinulla on toinen rintapellin yläosassa vasemmalla ja toinen oikean lokasuojan päällä. Kiinnitys niissä on eri, mutta muuten ne ovat identtisiä.
Jos vika on ko. venttiilissä, joka vanhemmissa tonnareissa on eräs tyypillinen kohde, siirtyy vika cruise järjestelmään eikä auto mene enää Limp Home tilaan. Tosin ei se viallinen venttiili paljoa vaikuta cruisen toiminnassa, mitä nyt ahtojen nousuun cruisea käytettäessä.

Venttiilejä löytyy muuten sitten mm. minulta.

Lisäksi TCS:ssä on pari muutakin tyyppivikaa, jotka löydät hakutoiminnolla.
Ei se niin ihmeellinen laite loppujen lopuksi ole :lol:
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Luonnonystävä
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Luonnonystävä »

Kiitos pikaisesta vastauksesta!

Vaihdoin jo eilen ne venttiilit mutta niiden toiminnan suhteen en ole varma kun ei toiminut eilen täysin (tosin oli yksi ap-letku irti :oops: )

Koetetaas tänään uudestaan. Aamulla käytin toista DI:tä paikallaan ilman parannusta.
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
louhelai
"Aero"
Viestit: 347
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

TCS kiukuttelee

Viesti Kirjoittaja louhelai »

Oletko vaihtanut rintapellissä olevan magneettiventtiilin ja imusarjan alipaineletkussa sijaitsevan venttiiliin? (pyöreä: väriltään musta/ruskea, uudet valkoinen/punainen)
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
9-5 2,0 t A Wagon Linear -07 BP (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
Luonnonystävä
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Luonnonystävä »

Päivitystä:
Venttiilit vaihdettu keskenään ilman vaikutusta. Vein auton aamusta Joensuun merkkihuoltoon ja saivat vikakoodia ulos, pyysin samalla vaihtamaan ne takaiskut letkuista, en tosin ehtinyt tarkistaa onko ne vaihdettu, ainakaan laskussa ei niitä ollut.

Sanoivat että vikana saattaa olla moottorin ohjausyksikkö??

Lähtiessä auto toimi jotenkin (valo ei palanut mutta kaasu oli jäykkä, tosin vakionopeudensäädin toimi) mutta noin 2 km jälkeen auto teki temput ja kaasu oli TODELLA jäykkä ja virtojen sammuttamisella korjaantui taas hieman kevyemmäksi, ei kuitenkaan normaaliksi.

Nykiminen on lisääntynyt siitä mitä se on ollut aikaisemmin. Pitänee jatkaa testausta Kuopion merkkihuollossa.

Eihän kellään ole helyjä vuokralle kuopion maisemissa testiin??
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kannattaa pyytää ne vikakoodit itselle ja esittää täällä palstalla. Niin on helpompi miettiä mikä on pielessä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Luonnonystävä
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Luonnonystävä »

Vikakoodit kun auto tuli:

77192

77193

E7590

22251



Nämä vikakoodit jäivät:

67B0

E7590

ja mitähän ne mahtaa meinata..? Pitänee illalla kokeillla hakua.
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
tamtami
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Heinä 12, 2004 18:35

Viesti Kirjoittaja tamtami »

Vikakoodeista en tiedä, mutta mulla oli samanlainen vika kun lambda oli rikki. Ja mullahan on kans TCS.
MB E 200 CDIA -02
Peugeot 406 HDI -01
Kawa ZZ-R 1100 -92
SS-K #2023, STCF#13
Luonnonystävä
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Luonnonystävä »

Temppuilu vaan jatkuu,katsoin tänään boksin liittimen kiinnityksen. Samalla käytin vielä irti läppäkotelon ja suihkuttelin sen puhtaaksi. Se "koho"- kuminen kammio oli huonosti paikallaan (pitänee olla täysin sen "prikan" vastinpinnan takana) ja myöskin se oli revennyt hieman.

Taudin kuva on hieman muuttunut ja auto toimii nyt aina sammuttamisen jälkeen täysin ok (paineet nousee ja pysyy nyvin, TCS CTRL ei pala yms) mutta kun ajaa rivakasti kiihdyttäen (muutamia sekunteja kovilla paineilla) tai nostaa vakkarilla ahtoja niin Limp Home tila tulee taas. Ja palautuu normaaliksi jälleen virtojen sammuttamisella.

Lisäksi koko ajan (myös silloin kun ei Limp Home- tilassa) kaasu ei tunnu olevan ihan normaali vaan on melko jäykkä. Mielestäni kaasuvaijeri liikkuu vastuksena koko ajan. Eikös sen kuuluisi olla liikkumatta vai? Johtuuko tuo revenneestä "pussista"?

Maanantaille on aika merkkiliikkeeseen, saa nähdä löytyykö apuja kun ti-to pitäisi ajaa noin 1300 km.

Onko kenelläkään tarjota mitään kokeilemisen arvoista? Jos jollain Kuopion suunnassa on myydä tuota läppäkotelon osaa niin ottakaa yhteys 0408439260.
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
Luonnonystävä
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Luonnonystävä »

Niin vielä saako tuota lambdaa testattua kotikonstein?
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

675B0 Ohjausyksikön kalibrointi suorittamatta

E7590 Varmuusjärjestelmä, virheellinen toiminta

Ne tilapäiset vika koodit antoivat, että ETS-järjestelmä viallinen tai muistivika.



Eli voisi päätellä ongelman olevan nimenomaan siinä kumipalkeessa. Varsinkin, kun poljin tuntuu aina jäykältä. Imusarjan alipaine poistaa vaijerin vaikutuksen nimenomaan kyseisen palkeen avulla. Limphome tilassa rintapellin venttiili antaa "ulkoilmaa" alipaineen asemasta jolloin kaasuvaijeri pääsee vaikuttamaan läpän toimintaan.
Ehjän kalvon saattaisi saada joltakin, jolla on entuudestaan muuten viallinen läppäkotelo. Osaa ei saa uutena erikseen, vaan läppäkotelo myydään kokonaisena pakettina hintaan n. 1300 euroa
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Luonnonystävä kirjoitti:Niin vielä saako tuota lambdaa testattua kotikonstein?
Juu nopea yleismittari / scooppi kiinni lambaadan ulostuloon, ja jännitteen tulisi tyhjäkäynnillä pomppia välillä 150-900mV.
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Osaa ei saa uutena erikseen, vaan läppäkotelo myydään kokonaisena pakettina hintaan n. 1300 euroa
Että näin, on se halpaa tämä Saapin ylläpito. Kiitoksia vain maahantuonti ja jälleenmyyjät. Varmasti houkuttelevia viestejä tälläiset, autonhankintaa harkitseville :twisted:
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

CDTA kirjoitti:
Osaa ei saa uutena erikseen, vaan läppäkotelo myydään kokonaisena pakettina hintaan n. 1300 euroa
Että näin, on se halpaa tämä Saapin ylläpito. Kiitoksia vain maahantuonti ja jälleenmyyjät. Varmasti houkuttelevia viestejä tälläiset, autonhankintaa harkitseville :twisted:
Tuskin kukaan on siinä uskossa, että tonnarin ylläpito on pikkurahan juttuja. Varustelutaso ja ominaisuudet on vaan sitä luokkaa, että sen hyväksyy.

Em. osa on kyllä kaikkien valitettavin esimerkki hinta/vikaantumistodennäköisyydeltään.

Onneksi on tämä foorumi ja ostetaan palsta. Olen melko varma, että sitä kautta järjestyy uusi kalvo jonkun muuten viallisesta läppäkotelosta.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Luonnonystävä
"Turbo"
Viestit: 208
Liittynyt: To Helmi 12, 2004 21:05
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Luonnonystävä »

Joo, en ole halvinta mahdollista autoa kunnossapidon suhteen hakenutkaan, tähän saakka kaikki nuo lisävarusteet ovat toimineet melko mutkattomasti. Lisäksi mittarissa on 420 tkm joten kyllä jotain vikaa on oltava valmis sallimaan. Toisaalta olisi ollut loistava lukea että osaa löytyy merkkiliikkeestä 5 € hintaan...

Sadepäivän ratoksi koetan harsia osan kasaan Sikalla, laitan illalla kommenttia miten toimii. Ainakin liimaus näytti pitävän melko hyvin, pitää antaa vielä kuivua muutama tunti ennen testausta. En saanut osaa tasaisesti siihen hahloon niin laitoin pelkästään sen prikan päälle ja liimasin sen päälle toisen prikan. Pitää lisäksi säätää korkeus hieman alemmas.

Saas nähdä tuliko torso vai susi ;)

Toki ostettavien listalle tulee kohta uusi palje.
#776
Autot: 90 85 / 90i 85 / 96 64 Kulkimet: Commencal Meta 5.5, Volvo XC70 AWD D4 2014
Vastaa Viestiin