tonnari nykii..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mikki73
"Koeajolla"
Viestit: 3
Liittynyt: Ke Touko 05, 2004 16:37
Paikkakunta: haaparanta

tonnari nykii..

Viesti Kirjoittaja mikki73 »

missähän mahtaa olla vika kun auto ykkösvaihteella alkaa (joskus kakkosella) nykimään ja menee kuin kenguru eteenpäin 8O
kylmänä ei esiinny mitään häikkää mutta heti kun lämmöt nousee normaali tasolle alkaa temppuilu :cry:
onko kellään ollut vastaavaan ongelmaa kyseessä 9000i -87
mistähän voisi vikaa alkaa etsimään?
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

jeps tsekkaappa ruiskun lämpötila anturi ja alipaine letkut ja sytön osat kannattaa uusia tulppia myöten eiköhän ala nykiminen loppua.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Mulla oli kärvähtänyt rele, polttoainepumpun ohjauksessa.

Kerron täällä vinkit, kun kaikki nykimiset on poistettu.

Uusittu: puola, sytkäjohtosarja, virranjakajan sisuskalut, suurlähettiläs,
bensasuodatin. sytysvahvistimen "rele", päävirtarele ja bensapumpun rele.

Nyt kulkee kuin sähkömoottori, paitsi satunnaisesti joku katkasee siitä sähkön sekunniksi, tältää tuntuu
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Mikko 1976
Matalapaineturbo
Viestit: 164
Liittynyt: Pe Marras 21, 2003 22:52
Paikkakunta: Hamina

Viesti Kirjoittaja Mikko 1976 »

>Nyt kulkee kuin sähkömoottori, paitsi satunnaisesti joku katkasee siitä >sähkön sekunniksi, tältää tuntuu

Mulla on ilmeisesti sama ongelma, jonka olen aikaisemmin yhdistänyt automaattilaatikkoon mutta nyt olen alkanut epäilemään sähkö- tai bensapuolta.

Kertokaapa miten on mahdollista, että kun autolla ajaa alamäkeen pintakaasulla niin tulee tuo sekunnin black out.
Tosin mitkään valot kojelaudassa ei syty.

Voiko bensapumppu saada ilmaa jostain pumpunliittimistä?
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

seuraavana kokeilen ilmamassamittarin liitoksia ja kaasuläpän asennon tunnistinta.

Toisaalta, ei ole nykinyt vuorokauteen ja kulkee kuin peto
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
JN
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 14:22

Viesti Kirjoittaja JN »

Moi.

Jatketaan siis vanhaan aiheeseen...

Autona 9000 2.0i CD,-89.
Kone on pätkinyt jo pitemmän aikaa enemmän ja vähemmän. Aluksi pätki vain silloin tällöin, mutta vika paheni siten, että yksi sylinteri tippui välillä kokonaan pois pelistä (aina sylinteri nro 4). Nyt auto ei enää pysy kunnolla käynnissä.

Seuraavat osat on vaihdettu tai todettu toimiviksi:

Bensapumppu
Bensapumpun takaiskuventtiili
Bensapumpun rele
Bensansuodatin
Moottorin lämpötila-anturi
Kampiakselin asentoanturi
Kaasuläpän asentoanturi
Puola
Virranjakaja kokonaisuudessaan
Tulpat
Kaikki sytytysjohdot
Sytytyksen pääteaste
Ruiskun ohjausboksi
Alipaineletkut
Ilmansuodatin
IMM
Tyhjäkäyntimoottori

Lisäksi:
EGR on tukittu
Kaasuläppäkotelo puhdistettu
IMM:n ym. osien sähköliittimiä tarkistettu/putsattu.

Koneeseen on tehty kansiremontti pari vuotta sitten. Vika esiintyi jo ennen sitä, eikä tuo remontti muuttanut pätkimistä mitenkään. Eniten ihmetyttää se, että auto on toiminut välillä täysin. Esimerkiksi ajoin koko kesäkuun 2006 (3000km) ilman ainuttakaan ongelmaa. Nyt kuitenkin näyttäisi siltä, että vika ei enää häviä.
Kulutus on ollut aina vian esiintyessäkin normaali, eikä moottorin lämpötilalla ole ollut merkitystä pätkimiseen.

Onhan tuossa vielä muutamia osia, mihin ei ole koskettu (mm. nakutustunnistin, myös suutinten osuus asiaan mietityttää...), mutta kun loma alkaa loppua... Eli ei ole enää aikaa tuohon kokeilemiseen.
Kommentteja, vinkkejä ja linkkejä otetaan ilolla vastaan :!:

Kiitos,
-JN-
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kerro kuinka olet tukkinut tuon EGR-putken?
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
JN
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 14:22

Viesti Kirjoittaja JN »

EGR on siis poistettu käytöstä, kuten alla olevassa linkissä neuvotaan.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... hlight=egr

..Ja lisätään tähän nyt vielä sen verran, että tänään tuli todettua taas sytytysjohtojen huono kunto. -->Salamointia esiintyi ainakin puolan tietämillä :roll:. Ihmetyttää vain se, että taas on johdoissa vikaa, vaikka ne eivät ole kauaa autossa olleet. Eikä johtojen vaihto ole ennenkään sanottavasti parantanut pätkimistä. Vai onkohan kenties tullut laitettua aina sekunda-tavaraa...
Täytyy huomena yrittää ostaa hyvät johdot ja kokeilla mitä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään.

-JN-
JN
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 14:22

Viesti Kirjoittaja JN »

Nyt on kokeiltu sekä tarvikejohdoilla (hintaa oli 20€), että Bougicordeilla. Tulos: tarvikejohdot kiinni---->auto kävi todella hyvin. Noin 100 km ajoa, jonka jälkeen pientä pätkimistä. Sitten Bougicordit kiinni, 400 km ajoa putkeen, pientä pätkimistä. Seuraavana päivänä tippui taas yksi sylinteri satunnaisesti pois pelistä. Positiivista oli, että sai taas (ylipäätään) ajettua hetken ilman suurempia ongelmia, ja että kulutus tippui 7:ään litraan tieturin mukaan.

Ihmettelen todella, mikä aiheuttaa tuon läpilyömisen?! Vaikka kaikki sytytyspuolen osat pitäisi olla kunnossa. Olkoonkin, että pätkimistä aiheuttaa jokin muukin osa, on sytytyspuolella jotain häiriötä. Vai johtuuko nuo häiriöt sitten siitä "muusta" osasta?!
Huomena edessä 400km. Taas saa odottaa enemmän ja vähemmän mielenkiinnolla tuota matkaa :!:
Todettakoon vielä omastakin puolesta, että tämä foorumi on kaikkine hakutoimintoineen voittamaton korjausopas/apu Saabistille, ja miksei muidenkin merkkien harrastajille. Kiitos ylläpitäjille!

-JN-
Vastaa Viestiin